Kuva: Sami Repo.
Kuva: Sami Repo.

Kasvissyöjä kruunaa joulupöytänsä yllättävillä kvinoapihveillä, mehevillä waldorfin selleripihveillä tai näyttävällä juures-linssiterriinillä.

Tiesitkö, että yleensä lisukkeena syötävästä kvinoasta saa paistettua myös mainioita pihvejä? Mausta keitetty kvinoa Välimeren henkeen valkosipulilla, aurinkokuivatulla tomaatilla ja parmesaanilla. Aja seos tasaiseksi massaksi monitoimikoneessa, muotoile pihveiksi ja paista pannulla pihveihin kaunis väri. Kvinoapihvien kanssa maistuu kylmä jogurttipohjainen kastike, esimerkiksi tsatsiki.

Helppojen kvinoapihvien reseptin löydät täältä.

 

Waldorfinsalaatti on juurisellerivetoinen alkupala, mutta kun sovellat salaattireseptistä meheviä kasvispihvejä, saat joulupöytään hienostuneen vegepääruuan.Waldorfin selleripihveissä on mukana salaatista tuttuja makuja kuten omenaa ja pähkinää. Majoneesi on tosin unohdettu. Juurevat pihvit valmistuvat puolessa tunnissa.

Waldorfin selleripihvien reseptin löydät täältä.

 

Jos haluat pihvien sijaan joulupöytään näyttävämmän vegeherkun, on valintasi mehevä juures-linssiterriini. Simppelin terriinin pohja tehdään porkkanasta, palsternakasta ja punaisista linsseistä. Jouluisen makumaailman salaisuus on ripaus inkivääriä ja muskottia. Terriini maistuu hyvältä myös kylmänä, eli se on omiaan myös öisiä jääkaappivierailuja varten.

Juures-linssiterriinin reseptin löydät täältä.

Lisää mainioita vinkkejä joulupöytään saat Sopan jouluteemasta.

Haluan syödä hyvin

3 x joulupöydän kasvispääruoka

Olisi ilo, jos jouluruoassa vegeruokaa syövälle olisi yhtä lailla ruokaisa proteiinin lähde. Härkistä, nyhtistä, herneproteiinia, papuja, soijaa, tofua, seitania, tempeä, tai quornia ei ole vaikea valmistaa! Myös joulun laatikoista suurin osa on hyvin helppo muuttaa esimerkiksi vegaanille sopivaksi käyttämällä esim. kasviskermaa.
Lue kommentti