Tee-se-itse-puurosekoitus maistuu erityisen hyvältä nuotion ääressä vaelluskenkien kuivuessa vieressä.
Tee-se-itse-puurosekoitus maistuu erityisen hyvältä nuotion ääressä vaelluskenkien kuivuessa vieressä.

Vaellusretken kohokohdaksi muodostuivat kotitekoiset puurosekoitukset puuromiksit. Ne maistuvat paitsi tunturin juurella myös ihan kotona, ruokapöydän ääressä.

Lähdin tänä syksynä pitkästä aikaa kunnon vaellukselle ja reissun parhaaksi ruoaksi nousivat kotitekoiset puurosekoitukset. Aloitimme  päivät usein arvuuttelemalla, minkälaista puuroa tänä aamuna olisi luvassa. Ja kuuliaisesti  retkiseurueen puurovastaava nosti rinkastaan uudenlaisen puurosekoituksen.

Puurosekoituksien ideana on sekoittaa valmiiksi pusseihin puurohiutaleita ja omia lempipuurolisukkeita: leseitä, siemeniä ja pähkinöitä tai kuivattuja marjoja tai hedelmiä. Näin mukana ei tarvitse kantaa hilloa, voita tai tuoreita marjoja.

Sama kikka toimii mainiosti myös kotioloissa. Kun olet tehnyt pari purkillista erilaisia sekoituksia, säästät aikaa aamun tohinassa, mutta saat silti nauttia herkullisesta puurosta.

Aloita puurosekoituksien tekeminen käymällä isossa marketissa tai muussa kaupassa, jossa voit ostaa raaka-aineet irtotavarana (esimerkiksi Punnitse & säästä -kaupassa). Irtomyynnistä ostaminen on hyvä idea etenkin silloin, jos haluat tehdä paljon erilaisia sekoituksia esimerkiksi vaellusreissulle tai useaksi aamuksi.

Puuromiksiin sopivat hyvin esimerkiksi:

Pähkinät, mantelit ja siemenet

Leseet

Kuivatut marjat ja marjajauheet

Kuivatut hedelmät, etenkin omena

Mausteet, kuten kaneli, kardemumma ja inkivääri

Maitojauhe

Herneproteiini

Helppo tapa on koota ensin pusseihin kaurahiutaleet ja sitten maustaa erilaisin yhdistelmin. Maitojauheella tai herneproteiinilla puuroon saa lisää tuhtiutta, jolloin nälkä pysyy pidempään loitolla. Marjajauheiden käytössä kannattaa muistaa, että etenkin mustikka- ja mustaherukkajauheet värjäävät puuron. Käytä vain kuivia aineita, jotta puuro säilyy hyvin.

Peruskaava 4:lle

4 dl kaurahiutaleita

½ dl leseitä tai pieniä siemeniä

½ dl pähkinöitä tai kuivattuja marjoja/hedelmiä TAI 2 rkl marjajauhetta

2-4 rkl maitojauhetta tai herneproteiinia

1 tl mausteita

(halutessasi voit lisätä myös ripauksen suolaa)

 3 hyväksi todettua makuyhdistelmää

Omena-kardemumma

Pilko kuivatut omenarenkaat neljään osaan ja lisää ½-1 tl kardemummaa. Tähän lempeään puuroon sopii hyvin myös maitojauhe ja kuorelliset mantelit, joko kokonaisena tai rouhittuna.

Mustaherukkapuuro

Lisää hiutaleiden joukkoon mustaherukkajauhetta (saatavilla ihan tavallisista kaupoista), auringonkukansiemeniä ja kuivattuja marjoja.

Proteiinipuuro

Rouhi kasa erilaisia pähkinöitä pieneksi. Lisää puuron joukkoon vielä kurpitsansiemeniä ja halutessasi 2 rkl chia-siemeniä. Lisää herneproteiinia (reilusti, jos haluat tosi tuhtia!). Mausta puuro vielä kanelilla.

Tallenna tee-se-itse-puurosekoituksen resepti Soppa365-keittokirjaasi klikkaamalla tästä!

Täyteläinen punaviini on hinta-laatusuhteeltaan oikea aarre.

Mikä? Nederburg The Winemasters Shiraz 2016 on eteläafrikkalainen punaviini, joka ihastuttaa monikäyttöisyydellään ja hinta-laatusuhteellaan (11,50 e).

Millainen? Täyteläisen ja kohtuullisen tanniinisen viinin maussa tuntuvat ensisiemauksella tummat kypsät metsämarjat ja kirsikat, ja jälkimaussa savuinen tammiaromi.

Minkä kanssa? Hyvä yleisviini grillatulle naudanlihalle ja pihveille, olipa kypsyysaste kypsä tai medium. Pidä mielessä myös syksyn hirvikautta varten.

Suosituksen antoi viinitoimittaja Tuomas Tanttu. Lisää Tantun vinkkejä löydät uusimmasta Glorian ruoka & viini -lehdestä.

Glorian ruoka & viini sekä Soppa365 ovat julkaisseet jälleen runsaan reseptilehden, joka keskittyy hullunhyvään kasvisruokaan.

Miten tehdään maalaissalaatti, joka ei jätä nälkäiseksi? Mitkä vegeruuat pelastavat, kun aikaa on vähän ja ainekset täytyy löytää lähikaupasta? Miten kasviksia grillataan ja mitä ihmettä onkaan nyhtösieni?

Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastaukset Soppa365:n ja Glorian ruoka & viinin erikoisjulkaisusta. Se sisältää yli 60 toimituksen testaamaa reseptiä. Lehti sopii sinulle, joka rakastat kasvisruokaa ja etsit uusia ideoita kokkailuun. Yhtä mainiosti se passaa kuitenkin myös vegeilynoviisin hyppysiin – erityisesti, jos kaipaat helppoja reseptejä, joilla lähteä kokeilemaan. Vege julkaistiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja lehdet loppuivat kaupasta ennen aikojaan. Nyt rakastettu Vege on taas täällä – entistä houkuttelevampien ohjeiden ja ideoiden kera. Julkaisun ohjeista noin puolet ovat vegaanisia ja loput lakto-ovovegetaristeille sopivia. Yli 20 reseptiä valmistuu alle puoleen tuntiin!

Vege-erikoisjulkaisun löydät lehtihyllystä hyvin varustelluista liikkeistä.

#täyttävegeä eteenpäin!