Saksanpähkinätahna on suunniteltu adjika-salaatin kumppaniksi, mutta houkuttaisi myös leipäpalan dippaukseen. Kuva: Sami Repo
Saksanpähkinätahna on suunniteltu adjika-salaatin kumppaniksi, mutta houkuttaisi myös leipäpalan dippaukseen. Kuva: Sami Repo

Jokaisen lähipiiristä löytyy varmasti tahnafriikki; ihmistyyppi, joka voisi nautiskella kaiken ravintonsa erilaisten dippien ja mössöjen muodossa. Vegeruokailija innostuu tahnafriikin tapaan monipuolisista kasvistahnoista. Pähkinätahnat tarjoavat molempien ruokavalioon helposti proteiineja.

Vegaaninen salaatti kaipaa välillä öljyn sijaan kermaisempaa kastiketta. Kun maitotuotteet ja kananmuna ovat poissa pelistä, voidaan pelimerkeiksi ottaa pähkinät. Jauhamalla pähkinät monitoimikoneella sileäksi muodostuu maukas ja täyteläinen salaatinkastike. Pähkinäsoosin voi maustaa ainakin valkosipulilla, suolalla ja mustapippurilla, mieluusti myös erilaisilla jauhetuilla mausteilla, kuten jeeralla, korianterinsiemenillä ja chilijauheella.

Erityisen mainio kastikepähkinä on cashew, joka muodostaa monitoimikoneella tai sauvasekoittimella hienonnettuna kermaisen rakenteen, mutta tahnan pohjaksi voi ottaa lähes minkä tahansa kaapin perukoilta löytyvän pähkinäpussin lopun.

Pähkinät ovat kasvikunnan proteiinipommeja, jolloin yksinkertaisen kasvissalaatin ravintoarvot kasvavat ilman sen kummempaa proteiinilisäystä. Parhaimmillaan pähkinöiden proteiinipitoisuus voi hipoa jopa juustojen luokkaa ja vähimmilläänkin ne pärjäävät linssien ja papujen proteiinipitoisuuksille.

Tahnafriikki virittelee jo sauvasekoitintaan, mutta rouskuvista sattumista nauttiva voi toki viskata pähkinät salaattiinsa sellaisenaan.

Georgialaisen adjika-salaatin ja saksanpähkinätahnan ohje löytyy tästä.