Keskivertosuomalainen syö ulkona kolmesti kahden viikon aikana. Kuva: Istockphoto.
Keskivertosuomalainen syö ulkona kolmesti kahden viikon aikana. Kuva: Istockphoto.

Suomalaiset syövät entistä harvemmin ulkona, kertoo ravintolatrenditutkimus.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n teettämän ravintolatrenditutkimuksen mukaan suomalaiset syövät entistä harvemmin ravintoloissa. Keskivertosuomalainen on syönyt ravintolassa 3,05 kertaa kahden viimeisen viikon aikana. Vielä vuonna 2012 käyntejä oli kahden viikon aikana keskimäärin 3,60.

Ulkona syödyistä aterioista enemmistö, 62 prosenttia, on lounaita, kun taas päivällisten ja illallisten osuus on 37 prosenttia. Aamiaisten osuus ravintolaruokailuista on 1 prosentin verran.

Kun suomalainen menee ulos syömään, hän syö ruokaravintolassa tai työpaikkaruokalassa. Ruokaravintoloiden osuus kaikista ravintolakäynneistä on 27 prosenttia ja työpaikkaruokaloiden osuus 19 prosenttia. Tärkeimmät kriteerit ravintolan valinnassa ovat sijainti ja ruuan laatu. Edullinen hintataso on kolmanneksi tärkein valintakriteeri.

Pääruuan raaka-aineena suomalaiset suosivat lähes yhtä paljon kana- ja linturuokia, kokolihapihvejä ja leikkeitä sekä kala- ja äyriäisruokia. Eniten suomalaiset arvostavat ruuan makua ja monipuolisuutta.

Trendikatsauksen perusteella suomalaisten tulevia ravintolatrendejä ovat muun muassa ruokaravintolat ja vapaa-ajan syöminen. Ruuassa korostuvat edullinen hintataso, ruuan terveellisyys ja ympäristöystävällisyys sekä luomuruoka. Suomalaiset ovat valmiita maksamaan ravintola-annoksesta 10–15 euroa.

Sen sijaan laskevia trendejä ovat muun muassa henkilöstöravintolat ja lounasruokailu, maito, mehu ja keitot.

TNS Gallupin toteuttamaan ravintola-alan trendikatsaukseen vastasi 2 704 suomalaista syyskuussa 2014.

Trendikatsaukseen voit tutustua täällä.