FOlioon käärityt herkut säilyvät mehukkaina eivätkä pala helposti Kuva: iStock
FOlioon käärityt herkut säilyvät mehukkaina eivätkä pala helposti Kuva: iStock

Folionyytti on helppoa grillattavaa. Se pääsee harvemmin palamaan ja siihen voi kääräistä kaikki kesän parhaat maut.

1. Raikas kalanyytti

Kokoa nyyttiin vaalea kalafilee, kuten siikaa tai ahventa, sitruunan siivuja ja tuoretta tilliä. Laita sitruunan siivut alimmaiseksi, jolloin ne paahtuvat vähän ja höyrystävät hyvää makua kalaan. Kun kala on kypsynyt, tipauta nyyttiin vielä lusikallinen tuorejuustoa.

2. Fenkolipussukka

Siivuta fenkoli ohuiksi siivuiksi. Jaa fenkolisiivut pariin nyyttiin ja livauta oliiviöljyä perään. Fenkoli on valmis, kun se on pehmennyt muttei vielä muhjua. Purista valmiille fenkoleille sitruunan mehua.

3. Grillipyttis

Eilisen perunat ja makkarat (miksei myös lihapullat) sujahtavat hyvin grillinyytin sisälle. Tee jokaiselle ruokailijalle oma nyytti ja riko vielä lopuksi kananmuna kuumaan nyyttiin. Kypsytä niin, että valkuainen hyytyy, mutta keltuainen pysyy ihanan löysänä.

4. Aasialainen katkisnyytti

Pilko iso kasa korianteria ja hienonna valkosipulin kynsiä. Halkaise muutama chili. Sekoita kaikki kulhossa katkarapujen kanssa ja nosta grillinyyttiin. Vuole lopuksi päälle muutama siivu voita ja grillaa nopeasti kypsäksi.

5. Jenkkipläjäys

Överi jenkkinyytti tehdään tietenkin ranskalaisista. Pakkaa nyyttiin kasa pakasteranskalaisia ja cheddarjuustoa. Kun ranskikset ovat kypsyneet, viimeistele pläjäys kevätsipulilla tai ruohosipulilla.

6. Kesäperunat

Kääri nyyttiin keitetyt uudet perunat yhdessä voinokareiden kanssa. Saksi mukaan myös kevätsipulin varsi ja reilusti tuoretta tilliä. Tämä nyytti maistuu erityisen hyvältä savukalan kanssa.

7. Rouskuva kasvisnyytti

Valitse rouskuvaan nyyttiin kasviksia, joita voit syödä kypsänä ja raakana. Esimerkiksi paprikat, retiisit, kesäkurpitsa ja punasipuli ovat hyviä nyytin täytteitä. Kärsivällinen grillaaja kypsentää kasvikset melkein pehmeiksi. Hätähousu kiskaisee nyytin grillistä, kun kasvikset rouskuvat vielä toden teolla. Lusikoi kuumien kasvisten päälle yrteillä maustettua tuorejuustoa ja rouhaise reilusti pippuria.

8. Hunajainen persikkanyytti

Puolita persikat ja kaiva siemen ulos. Pakkaa puolikkaat nyyttiin ja lorota päälle hunajaa. Ota pehmenneet persikat grillistä, avaa nyytti ja murusta pääälle sinihomejuustoa. Sulje nyytti vielä hetkeksi, jotta juusto pehmenee. Tarjoa salaatin päällä.

9. Omenahyve grillissä

Siivuta omena. Kokoa nyyttiin omenasiivut, kaurahiutaleita, voinokareita ja fariinisokeria. Halutessasi pilko vielä toffeekarkkeja tai valkosuklaata nyyttiin. Grillaa kunnes omenat ovat pehmeitä. Tarjoa jäätelön kanssa.

10. Avaruusbanaani

Folioon kääritty banaani on klassikko. Tee viilto ja tunge banaanin sisälle suklaata, vaahtokarkkeja, pähkinävoita ja kinuskikastiketta.

Kuvat: iStock

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä.