On tammikuu, ja monet meistä haluaisivat syödä hieman terveellisemmin. Usein se tarkoittaa kasvisten lisäämistä ruokavalioon. Kylmällä säällä ei kuitenkaan tee mieli salaattia. Silloin ratkaisu on selvä: paahdetut kasvikset eri muodoissaan. Kun paahdat kasviksia kuumassa uunissa, saat niihin tiiviin, uhkean maun. Paahdettuja vihanneksia, juureksia ja vaikkapa papuja voi käyttää lukemattomin eri tavoin. Tästä kirjoituksesta löydät pari takuuvarmaa ohjetta – sekä kaikki perusasiat, jotka kasvisten paahtamisesta tulee tietää.

1. Hot!

Uuni saa olla kuuma, ja kuumalla tarkoitetaan 200–225 astetta. Koska uunien lämpötiloissa on kuitenkin eroja, vähennä lämpöä sen mukaan, miten kasvikset alkavat saada paahteista väriä. Kokeile kypsyys haarukalla.

Reseptivinkki: joka hetken uunibataatit, jotka sopivat lisukkeeksi melkein mille tahansa. Ohjeen löydät täältä.

2. Öljyä ja suolaa

Muista öljy ja suola. Kevyt, kiiltävä öljytakki riittää, jonka jälkeen lisää suola pinnalle. Suola vaikuttaa sekä makuun että rakenteeseen. Öljyn ansiosta kasvikset eivät pala, ja niistä tulee rapeita päältä ja sisältä pehmeän meheviä.

3. Mausteet

Suolan lisäksi voit hieroa pintaan muitakin mausteita, kuten yrittisekoitusta, garam masalaa, dukkahia tai berbereä. Hunajakin toimii.

Paahdettujen chili-hunajaporkkanoiden ohjeen löydät tästä.

4. Yksin vai yhdessä?

Jos paahdat yhtä aikaa monenlaisia kasviksia, esikypsennä hitaammin kypsyviä tai lisää nopeammin kypsyvät paahtamisen loppuvaiheessa. Tai leikkaa hitaammin kypsyvät paloiksi ja kypsennä nopeammin kypsyvät kokonaisina. Älä lastaa uuninpeltiä liian täyteen!

5. Opi perusasiat:

Paahtoaika, kun uunin lämpötila on 200–225 astetta:

Juuriselleri ja iso kukkakaali: 1–1,5 tuntia kokonaisena

Kokonaisena uunissa paahdettu kukkakaali rakastaa mausteilla, oliiviöljyllä ja voilla sivelyä. Ohjeen löydät tästä.

Maa-artisokka: 35–45 min kokonaisena

Porkkana, palsternakka: 20 min lohkoina tai viipaleina / 40 min kokonaisina

Kukkakaali ja parsakaali: 20–30 min ohuina viipaleina / 1,5 h kokonaisena

Kaali: 50 min–1 h viipaleina

Myskikurpitsa: 20-30 min paloina / 45 min isoina lohkoina

Paahdettua kurpitsaa, fetaa ja granaattiomenaa. Tämä hienostunut salaatti sopii viikonloppupöytään! Ohjeen löydät tästä.

Ruusukaali: 20–25 min

Peruna, punajuuri: 20–25 min lohkoina / 50 min–1 h kokonaisina

Suolapedillä paahtuneista uuniperunoista tehty muusi on lohturuokaa parhaimmillaan. Ohjeen löydät tästä.

Bataatti: 20 min "ranskalaisina" / 45 min - 1 h kokonaisina

Parsa, pavut: 10-15 min kokonaisina

Paahdetut pavut ovat mahtavaa naposteltavaa sellaisenaan, mutta saat niistä myös upean lisukkeen salaattiin. Katso ohje tästä.

Fenkoli: 30 min lohkoina

Valkosipuli: 40 min–1 h kokonaisena (leikkaa "hattu" pois)

Tomaatti: 15–30 min riippuen tomaatin koosta

Kypsennetyt kikherneet: 20–30 min

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Soppaniksit-blogissa Sopan toimitus jakaa kokkausaiheisia vinkkejä ja antaa inspiraatiota kotikeittiöihin.

Hae blogista

Blogiarkisto

2014