Älä suolaa tatteja! Näin säilöt sienet oikein

Syksyn sienisadosta riittää iloa pitkälle talveen. Kuva: Arto Vuohelainen.

Syksyn sienisato on paras vuosiin. Ruokatoimittaja ja sieniguru Kiia Renko neuvoo, miten suolaat, pakastat tai kuivaat metsän aarteet talviherkutteluun.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Pietar Viittanen
Seuraa 
Liittynyt11.7.2014

Miten kehnäsienet? Olen lukenut niistä kahdenlaista tietoa, jossa toisessa sanotaan että kuivattuna ovat herkullisia ja toisaalla sanotaan että muuttuvat kuvatessa kitkeriksi. Entä lampaankääpä? Kuivata vai paistaa vai molempia?

toimitus
Seuraa 
Liittynyt30.4.2014

Hei Peter! Kysyimme Glorian ruoka&viinin päätoimittajalta vastausta, koska myös hän on intohimoinen sienestäjä. Sanna Maskulin vastasi näin: "Olen sekä kuivannut että pakastanut kehnäsieniä ja jopa suolannut yhdessä rouskujen kanssa, jos on ollut huono rouskuvuosi. Yllättäen toimii niinkin. Ihan yksistään en ole suolannut. Kun pakastan, teen sen tattien tapaan, eli tihistän pannussa enimmät nesteet ja pakastan nesteessään. Itse en hirveästi tykkää pakastetuista kehnäsienistä, sillä niissä maku ja rakenne muuttuvat enemmän kuin vaikka tattien kohdalla, jotka ovat kuivattuina taivaallisia ja pakastettuinakin aivan erinomaisia." Toivottavasti tästä on apua!

Yleensä kuivaaan kehnäsienet (tuoksu on aivan mahtava!). Käytän niitä kuten muitakin kuivattuja sieniä eli liotan hyvin ennen käyttöä mahdollisimman niukassa nesteessä. Myös toimivat jauhettuna esim. kastikkeissa, keitoissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat