Elämäsi paras kaalilaatikko valmistuu hitaasti muhitellen

Puolukka kuuluu asiaan. Kuva: Pia Inberg

Kaalilaatikko kuuluu monien suosikkiuuniruokiin. Hitaasti hauduttelemalla syntyy ihanan pehmeä ja pikkuisen makea kaalilaatikko. Kunnolla ruskistettu jauheliha ja rapea pinta antavat muuten niin pehmeälle ruualle ytyä.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Vierailija

Valitettavasti nykykaalit on jalostettu hajuttomaksi ja samalla niistä on tullut mauttomia. On vaikea saada enää samanlaista makua laatikkoon kuin ennen. Ovatko muut huomanneet saman?

Sivustaseuraaja

Ihmettelin samaa kuin "Vierailija". Onpa harvinaisen ristiriitainen ohje. Pitäisiköhän kaivaa esille se mainittu  Jouni Toivaisen resepti?

Vierailija

Ihmettelin perinteisen kaalilaatikon reseptissä sitä, ohrahelmet keitetään ensin. Kuitenkin laatikko on uunissa ohjeen mukaan 2 tuntia, ihan turha työvaihe se keittäminen.
Itse laitan aina raakana, ja nesteeksi kaalin keitinvettä, kasvisliemi on jo keittovaiheessa lisätty.

anonyymi:365733

Itse valmistan kaalilaatikon siten, että ruskistan tai pehmitän ohueksi leikatut kaalit voissa padassa samoin ruskistan jauhelihan ja keitän kokonaiset tai rikotut ohraryynit vedessä, niin kauan, että vesi on imeytynyt ryyneihin esim.kavikupillinen 1 1/2dl ohraryynejä ja vettä litra, suolaa 1tl. jauhelihaa käytän noin 500g kaalta 1-2kg sitten 2porkkanaa palasina raakana sekaan , maustepippureita kokonaisia joku 6kpl. Lihaliemikuutioita 3kpl. 3-4rkl tavallista tummaa siirappia. Kaalista pitää ottaa kova kanta pois sitä leikatessa ei kypsy millään. Sitten, kun olet ruskistanut kaalisiivut jauhelihan ja keittänyt puuron, niin sekoitan kaikki aineet uuninkestävään vuokaan tai siihen pataan missä olen aineet ruskistanut. Ja paistan kaalilaatikkoa uunissa noin 2tuntia ja kääntelen puolentunnin välein seosta ja lisään tarvittaessa vettä. Vielä yleensä laitan pinnalle voinokareita, niin alkaa päältä hyvin ruskistumaan ja uunin lämpö minulla 0n yleensä 200astetta ja lopussa saatan vielä käyttää 225 ja suolaisuuden voi itse maistella jo uuniin laittaissa, että saa itselle sopivaa. Samoin siirapin määrä on se miltä itsestä tuntuu. Varsinkin kesäkaalesta tulee aivan ihana kaalilaatikko. Talvella en edes vitsi tehdä, kun talvikaali on, niin kovaa. Vielä, kun viitsii muutaman uudenperunan keittää kaveriksi, niin on ruokaisa ateria ja hyvää. Ryynit pitää olla kypsiä muuten tulee turvotusta mahaan ja vatsa kipeäksi. Kokonaiset ohraryynit tarvitsee vielä keittämisen jälkeen sen 2tuntia kypsyä kaalilaatikossa sitten on oikeaa.

Vierailija

Niinpä. Monet eivät tajua että vegetaristi ja vegaani ovat eri asioita.  Vegaani ei syö mitään eläinkunnasta saatavia tuotteita; ei siis edes juustoa tai voita. Vegetaristi ei syö lihaa  eikä  kalaa/mereneläviä. 

Vierailija

Harvinaisen huono ja sekava ohje!

Ihan ensimmäisenä ohjataan reseptiin, joka alkaa ohrasuurimoiden kehittämisellä. Lopuksi jauheliha nypintään raakana joukkoon. Sitten kun palaa vielä katsomaan tätä ohjetta, niin neuvotaan lisäämään ohra raakana ja ruskistamaan jauheliha kunnolla....

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat