Pähkinät ja siemenet ovat nyt supertrendikkäitä – eikä suotta! Sen lisäksi, että ne ovat monikäyttöisiä ja maistuvat hyvältä, ne tekevät hyvää sisäisesti ja ulkoisesti. Poimi parhaat käyttövinkit alta ja lue, miksi pähkinöitä ja siemeniä kannattaa lisätä ruokavalioon.

10 syytä lisätä pähkinöitä ja siemeniä ruokavalioon

  1. Trendikkyys – Terveellisyys on kova juttu, ja pähkinöiden ja siementen suosiminen on trendi, josta on helppo pitää.
  2. Ravintosisältö – Pähkinät ja siemenet sisältävät runsaasti pehmeää rasvaa, proteiinia, kuitua sekä runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita.
  3. Ravitsemussuositukset – Pohjoismaiset ravitsemussuositukset tukevat pähkinöiden ja siementen käyttöä osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.
  4. Terveellisyys – Pähkinät ja siemenet tukevat painonhallintaa, koska ne ylläpitävät hyvin kylläisyyden tunnetta ja auttavat hillitsemään nälkää.
  5. Makeanhimo – Pähkinät ja siemenet sopivat loistavasti välipalaksi, sillä niistä saa energiaa ja niiden avulla voi torjua makeanhimoa ja välttää kahvipullan.
  6. Suutuntuma – Rapeilla pähkinöillä ja siemenillä saa helposti lisää suutuntumaa ruokiin. Pureskelu vähentää hotkimista ja edesauttaa ruoansulatusta.
  7. Ulkonäkö – Pähkinöiden ja siementen syönnillä voi olla positiivinen vaikutus hiusten, ihon ja kynsien kuntoon.
  8. Vastustuskyky – Pähkinät ja siemenet tukevat terveellistä ruokavaliota ja parantavat siten vastustuskykyä.
  9. Maku – Terveellisyyden ja muiden hyötyjen lisäksi merkittävä syy lisätä pähkinöitä ja siemeniä ruokavalioon on tietysti maku. Lue vinkkejä alla olevasta pähkinä-siemeninfosta!
  10. Monikäyttöisyys – Lieneekö ruokaa, johon pähkinöitä tai siemeniä ei voisi lisätä?

Pieni pähkinä- & siemeninfo

Cashew on pehmeä ja miedonmakuinen pähkinä, joka sopii paahdettuna tai sellaisenaan naposteltavaksi. Kermaisen maun ja hyvien rasvojen vuoksi cashew on omiaan tuorepuuroon ja raakakakkuihin. Lisää cashewpähkinöitä myös lämpimään ruokaan ja täydennä kasvisruokavaliota. Kokeile tätä hunajaista luomu-juurespataa, johon cashew lisää mukavasti rousketta.

Kurpitsansiemen on kookas ja maukas vihreä siemen, joka sopii paahdettavaksi tai sellaisenaan salaattiin lisättäväksi. Siemenet sisältävät runsaasti hyvää tekeviä kivennäis- ja hivenaineita, kuten magnesiumia, kaliumia ja rautaa. Käytä kurpitsansiemeniä myös välipaloissa: sekoita 0,5 dl Femisoyaa ja 2 dl jogurttia ja lisää päälle reilusti paahdettuja kurpitsansiemeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Maapähkinä on maan pinnan alla kasvavan palkokasvin siemen. Se sisältää paljon hyviä rasvahappoja, runsaasti proteiinia ja vitamiineja. Edullinen ja voimakkaan maun omaava maapähkinä sopii erityisen hyvin leivontaan ja ruoanlaittoon. Kokeile tuttua pähkinää uudella tavalla: sekoita broilerin lisäkkeeksi maukkaat maapähkinäperunat tai keitä nopea ja maukas maapähkinäkeitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Manteli on runsaskuituinen ja proteiinirikas siemen, joka sisältää tyydyttämättömiä, niin sanottuja hyviä rasvoja. Miedon ja makeahkon makuisesta mantelista valmistetaan monet tutut tuotteet, kuten marsipaani, mantelimassa, mantelijauho, manteliöljy ja mantelimaito. Joko olet kokeillut itse tehtyä mantelimaitoa? Entäpä luomuhunajaa, manteleita, pähkinöitä ja siemeniä sisältäviä välipalapatukoita?

Seesaminsiemen on tullut monille tutuksi hampurilaissämpylän päältä, mutta tämä pieni ja ravintorikas siemen kuuluu olennaisena osana moneen muuhunkin ruokaan. Hummukseen siemenet sujahtavat seesaminsiementahnassa eli tahinissa ja moneen makeaan jälkiruokaan ja leivonnaiseen seesaminsiemenistä valmistetussa halvassa. Voit pyöräyttää seesaminsiemenistä ja manteleista halvan makua muistuttavan kotitekoisen supervoin.


 

Schnitzerin Break-välipalapatukat ovat helppo ja terveellinen välipala. Valittavana on neljä erilaista patukkaa, joissa jokaisessa on erilainen koostumus ja maku. Nut Mixissä maistuu maapähkinä, manteli, rusina, kurpitsansiemen ja hunaja. Se sopii hieman tahmaisen ja makean koostumuksen vuoksi erityisesti iltapäiväpullan korvikkeeksi. Sesame-Mix sisältää puolestaan rusinoita, manteleita ja siemeniä. Kahden raaka-aineen sekoitukset Pumpkin Seed ja Peanut sisältävät pääraaka-aineen lisäksi ainoastaan luomuhunajaa.

Huom! Luomupatukat sopivat moneen TON-ruokavalioon, sillä ne ovat gluteenittomia, vehnättömiä, lisäaineettomia, maidottomia, munattomia ja soijattomia. Pähkinä-siemenpatukat sisältävät vain luonnollisia raaka-aineita ja ne on makeutettu korkealaatuisella luomuhunajalla. Hunaja on loistava, luonnollinen makeuttaja, sillä se nostaa verensokeria tasaisemmin kuin valkoinen sokeri, mutta makeudestaan huolimatta sisältää vähemmän energiaa.

 

Artikkelin kuvat: Oriola ja Shutterstock

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla