Maistiaisten kohdalla voi santsata ainakin kerran hyvillä mielin. Kuva: Istockphoto.
Maistiaisten kohdalla voi santsata ainakin kerran hyvillä mielin. Kuva: Istockphoto.

Ruokakaupan tuote-esittelijällä on edessään vadillinen ihania herkkuja. Kuinka monta asiakas voi syödä hyvillä mielin?

Tilanne on tuttu supermarketin viikonloppuhulinasta tai kauppahallin kuhinasta. Käyskentelet kaikessa rauhassa ostoksilla, kun huomiosi kiinnittyy herkullisiin leipä- tai juustopaloihin, joita tuote-esittelijä iloisena tyrkyttää.

Maistat palan.

"Olipa hyvää! Voinko ottaa vielä toisen?"

Oikeasti maistiaisia tekisi mieli syödä vielä ainakin viisi, mutta se tuntuu epäsopivalta, etenkin jos ei ole aikeissa ostaa maisteltavaa tuotetta kotiin asti.

Montako maistiaista on kohtuullinen määrä? Tätä pohtii toimittaja Alice-Azania Jarvis The Guardianissa julkaistussa kirjoituksessa.

Nyrkkisääntönä voitaneen pitää sitä, että yksittäisen asiakkaan sopii maistaa kaikkia tarjolla olevia tuotenäytteitä yhden kappaleen verran. Kahdenkin maistiaisen ottaminen on hyväksyttävää, etenkin jos se johtaa ostopäätökseen, sillä markkinoinnistahan ilmaismaistiaisissa on pohjimmillaan kyse.

Kahta useamman maistiaisen rohmuaminen vaatii jo hyvän syyn. Tai vaihtoehtoisesti hyvän pokerinaaman.

Ahneudellakin on rajansa. Sen koki minnesotalainen Erwin Lingitz, joka yritti huhtikuussa 2010 poistua paikallisesta supermarketista mukanaan yli puoli kiloa makkaroita. Kauppa syytti Lingitziä myymälävarkaudesta, mutta sittemmin syytteistä luovuttiin, koska ilmaistuotteiden ottajaa ei voi syyttää varastamisesta.

Periaatteessa ilmaisnäytteiden maistelua ohjaavat sosiaaliset normit ja maistelijan henkilökohtainen moraali. Kursailija saattaa kieltäytyä yhdestäkin ilmaisnäytteestä, jos ei ole aikeissa ostaa tuotetta, kun taas toinen kokee tarvitsevansa kolme maistiaista ennen kuin pääsee edes tuotteen makuun.

Jotkut taas ovat sitä mieltä, että isojen brändien tuotteita sopii maistella mielin määrin, koska ilmaisnäytteet eivät horjuta ison firman budjettia. Pientuottajien valmisteita sen sijaan olisi syytä maistella maltillisemmin, sillä pienelle yritykselle jo maistelun järjestäminen voi olla iso ponnistus.

Ehkä ilmaisnäytteiden kanssa kannattaisikin noudattaa juhlista tuttua ohjenuoraa: maista, älä rohmua. Ruokakauppa ei ole ravintola.

Jos maisteluetiketti kiinnostaa enemmän, tutustu The Classy Woman -blogin englanninkieliseen kirjoitukseen aiheesta.