Tarjoilijoiden kannalta huonoin tulevaisuudennäkymä on se, että kaikki alkavat syödä baaritiskillä, jonka toisella puolella kokit valmistavat ruokaa. Silloin tarjoilijaa ei enää tarvita, vaan asiakas tilaa suoraan kokilta ja myös maksaa tälle. Kuva: Lehtikuva.
Tarjoilijoiden kannalta huonoin tulevaisuudennäkymä on se, että kaikki alkavat syödä baaritiskillä, jonka toisella puolella kokit valmistavat ruokaa. Silloin tarjoilijaa ei enää tarvita, vaan asiakas tilaa suoraan kokilta ja myös maksaa tälle. Kuva: Lehtikuva.

Ensin asiakaspalvelu rentoutui ja nyt se uhkaa hävitä kokonaan, kirjoittaa Hanna Jensen.

Tunnetko kyykkäävän tarjoilijan? Kohtasin sellaisen ensimmäisen kerran helsinkiläisessä ravintolassa muutamia vuosia sitten. Tarjoilija parkkeerasi pöytämme päähän, sitoi kädet puuskaan ja istahti leveään kyykkyyn, kädet rennosti pöydälle laskien.

“Mikä meininki tänään?” hän kysyi lähes sylissämme.

Kiitos hänelle. Hän valmisteli meitä siihen, että seuraavassa ravintolassa tarjoilija istuisi suoraan pöytäämme ja sitä seuraavassa koskettaisi tuttavallisesti käsivartta.

Juuri niihin aikoihin Suomessa ravintolapalvelu rentoutui. Asiakkaita alettiin kutsua vieraiksi ja palvelu parani. Muutos oli iso, sillä perinteisesti asiakkaan ja henkilökunnan kohtaaminen oli ollut muodollista ja rituaalinomaista. Kun “pelottavalta” tarjoilijahahmolta riisuttiin titteli ja hän polvistui seuraamme, jää murtui.

Muutama kuukausi sitten Meksikon-matkalla tarjoilija viiletti pöytäämme savikulhot mukanaan. Hän ei juuri pukahtanut. Mutta hänpä olikin tullut survomaan guacamolea “meidän kanssamme” eikä vaihtamaan kuulumisia. Kyseessä oli yksinkertainen toimenpide, mutta ihastuksellamme ei ollut rajoja, kun taituri murskasi grillatun jalapeñon avokadon sekaan pöydässämme.

“Oooh”, liversimme tarjoilijalle.

Vai oliko hän kokki?

Sen lisäksi, että asiakasta “tullaan lähelle”, nykyään ei enää vaatetuksen perusteella tiedä, mitä työtehtävää kukin ravintolassa tekee. Ehkä en ole ainoa, joka on ollut vähällä tilata toisilta asiakkailta. Työtehtävät sekoittuvat. Kokit myös tarjoilevat ja tarjoilijat valmistavat ruokaa. Ravintoloiden hierarkia murtuu.

Tarjoilijan tärkeimmän tehtävän pitäisi olla jokaisessa ravintolassa sama. Se ei ole tilausten ottaminen eikä lautasten kantaminen vaan se, että ruokavieraat saavat kokonaisvaltaisen elämyksen. Siksipä on mielenkiintoista seurata, kuinka nyt maailmalla ennustellaan lukulaitteiden ja robottien korvaavan tarjoilijan. Ruokakonsulttitoimisto Baum & Whitemanin mukaan vuorossa on seuraava, teknologinen mullistus.

Ensimmäiset yhdysvaltalaiset ravintolat, kuten Disney Worldin "Be Our Guest", ovat jo luoneet mobiilisovellukset tai rannekkeet, joiden avulla asiakkaat tilaavat ja maksavat ruokansa ennakkoon ja saapuvat ravintolaan vain syömään. Pidetään hyveenä, että ruoka tulee pöytään heti kun asiakas saapuu.

Be Our Guestin henkilökunta, ”human cast members”, tunnistaa asiakkaan. Ei siksi, että tämä olisi kanta-asiakas vaan siksi, että hän on ehkä kirjautunut Facebookin kautta ja hänen kuvansa välkkyy ravintolan monitorissa. Tietokone tunnistaa rannekkeen signaalin: “Möttöset saapuivat!”

Joissakin ravintoloissa asiakkaat tilaavat annoksensa pöydissä olevilta iPadeilta ja rakentavat samalla hampurilaisensa ja pizzansa täytteet kuin digitaalisen palapelin. Ehkäpä sovellus ehdottaa, että “jos valitsit artisokan, kannattaa ottaa myös aurinkokuivattuja tomaatteja”.

Miten käy tarjoilijan? En totisesti toivo, että tarjoilijan ammatti katoaa. Mieluummin toivon, että tarjoilijoista tulee nimeltä tunnettuja supertähtiä, jotka luovat elämyksen vakuuttavilla tiedoillaan, aivan kuten se paras Alkon myyjä.

Tai ehkä he ovat parhaimmillaan kuin Star Warsin jedit, jotka toimivat sivussa esimerkillisinä persoonina ja tekevät kaikkensa ravintolan ja asiakkaan menestyksen puolesta, aina epäitsekkäistä syistä. Sillä juuri se näkyy loistavana asiakaspalveluna ja kohtaamisena, jolloin sydän vähän läikähtää. iPadia tarvitaan vain yhden kerran: maksamisen hetkellä. Silloin kaiken on tapahduttava saman tien eikä tarjoilijaa tarvita.

Kirjoitus on julkaistu Glorian Ruoka & Viinissä 4/2015.

Rosee toimii buffetissa täydellisesti, ja tämän viinin hinta pelastaa juhlien budjetin.

Mikä? Espanjalainen Raimat Rosada 2016 (10,89 e) on loistava yleisviini kevään kemuihin ja juhlabuffetteihin.

Millainen? Herkullisen hedelmäinen, mutta kuiva. Kirsikoiden ja mansikoiden aromia ryhdittää mukava mausteisuus.

Minkä kanssa? Buffetin yleisviiniksi. Erityisen hyvin viini sopii paahdettujen kasvisten ryydittämien salaattien sekä lohen, paahtopaistin ja kanan seuraan.

Viinisuositus: Tuomas Tanttu. Lisää Tantun viinisuosituksia löydät uusimmasta Glorian ruoka & viini -lehdestä.

Kuva: Alko

Upeasti uudistuneesta Glorian ruoka & viini -lehdestä löydät herkullisimmat ratkaisut kevään juhlaputkeen: suuri kuohuviinitesti, raparperisima, etukäteen valmistuvat ja pieneen tilaan mahtuvat suolaiset levypiirakat, upeat täytekakut sekä huippukokin yllättävät mokkapalat. Mukana myös opas New Yorkin ravintoloihin, maistuvimmat alkoholittomat kuohujuomat sekä viinintekijä Outi Jakovirran haastattelu. Lehti on myynnissä 19.4.