Sieniä, porkkanaraastetta, kesäkurpitsaa. Jauhelihapihveihin uppoaa monenlaista vihannesta. Kuva: Sami Repo.

Meistä monelle arkinen ruuanlaitto on yhtä jauhelihakierrettä. Onneksi päivän kasvisannoksen saa näppärästi ujutettua jauheliharuokien sekaan.

Pyöräytä lihapulliin vihreää

Lihapullia voi höystää monella tapaa. Lindströminpihvien taikinassa jauhelihan rinnalla on runsaasti raastettua punajuurta. Samaa ideaa voi käyttää myös lihapullissa. Lindströminpullien kanssa maistuu sipulinen vaalea kastike.

Raasta possupulliin porkkanaa ja omenaa ja silppua joukkoon runsaasti lehtipersiljaa tai korianteria. Paista kypsiksi ja tarjoa vaikka nuudelikeitossa!

Hirvipullat rakastavat silputtua sipulia ja timjamia, oikein pieneksi pilkottu kaalikin maistuu rapsakkaana joukossa. Myös sienet maistuvat hyviltä lihapullissa, etenkin hirvipullissa!

* Nyrkkisääntö: Lihapullien lihamäärästä kolmanneksen voi korvata kasviksilla. 

Bolognesekastikkeesta mehevämpi

Bolognesekastikkeen joukkoon kannattaa raastaa reilusti porkkanaa ja juuriselleriä. Niiden maku täytelöittää soosia ihanasti ja lisäksi ne tekevät kastikkeesta mehevän. Jos selleri tökkii, voi sekaan pilkkoa paprikaa ja lisätä joukkoon reilun kourallisen kirsikkatomaatteja. Mehukas kesäkurpitsa sopii kastikkeeseen täydellisesti esimerkiksi raasteena.

* Nyrkkisääntö: Bolognesekastikkeen lihamäärästä yli puolet voi korvata kasviksilla.

Makaronilaatikkoon sukeltaa porkkana

Makaronilaatikon sekaan voi lisätä klassisesti porkkanaraastetta.

Keväisen vihreäksi makaronilaatikko muuttuu, kun munamaitoon yhdistää reilusti ryöpättyä pinaattia silputtuna. Pakastepinaattikin käy hyvin.

Italialaistyylisen makaronilaatikon kerroksissa on reilu kerros viipaloitua tomaattia ja silputtua basilikaa ja munamaito on korvattu tomaattimurskalla.

Tuhdin ja luonteikkaan maun saat, kun lisäät hapankaalia makaronilaatikon uumeniin.

* Nyrkkisääntö: Makaronilaatikon lihasta lähes koko lihamäärän voi korvata kasviksilla tai kokeilla lihan tilalla soijarakeita.

Tässä herkullisen makaronilaatikon ohje. Lisää joukkoon reilusti lempikasviksia.

 

 

 Osta kerralla koko viikon raaka-aineet. Tee viikon vegesuora ja käytä ylimääräinen aika kevätauringossa ulkoillen.

Maanantaina lämmittävä curry

Hauduta vihreä alku viikolle. Kuullota sipulit pannussa, lisää joukkoon valmis currytahna, mausteet ja kookosmaito. Hauduta ruusukaalit kastikkeessa. Keitä lisukkeeksi rikottuja ohrahelmia tai täysjyväriisiä, jota löytyy myös vartissa kypsyvinä tuotteina.

Tästä löydät ruusukaalicurryn ohjeen.

 

Tiistaina pannu kuumaksi

Näihin porkkanafrittereihin ei tarvita kuin muutama aines: puoli kiloa meheviä porkkanoita, tuoretta inkivääriä, munia ja jauhoja. Silppua joukkoon kourallinen vihreää, jos ikkunalaudalla on ruukku basilikaa, korianteria tai lehtipersiljaa. Gluteenittomiksi pihvit muuttuvat, kun vehnäjauhot korvaa perunajauhoilla.

Tästä löydät porkkanafritterien ohjeen.

Keskiviikkona lautasellinen keittoa

Linssikeitto on niin hyvää, että sitä kannattaa tehdä runsaasti. Appelsiinin ja juustokuminan ryydittämä maku vain terästyy, kun keittoa lämmittää seuraavana päivänä lautasellisen eväslounaaksi. Jos oikein innostuu, kannattaa höysteeksi surauttaa tehosekoittimessa tahinitahna.

Tästä löydät appelsiinin maustaman tomaatti-linssikeiton ohjeen.

Torstaina on pannukakkupäivä

Pannukakun salaisuus on pussillinen lehtipinaattia. Pellin sijaan pannaritaikinan voi kumota reunalliseen uunivuokaan, joka on peltiä pienempi noin 40 cm x 30 sentin kokoinen. Silloin pannarista tulee paksumpi ja entistäkin mehevämpi. Tarjoa pannarin kanssa paistettuja herkkusieniä tai perinteisemmin puolukkasurvosta. 

Tästä löydät pinaattipannukakun ohjeen.

 

Perjantaina pastaperjantai

Ovikello soi! Ei haittaa, vaikka ystävä piipahtaisi ruoka-aikaan. Purkki artisokkia ja kourallinen parmesaania tekee pastasta sen verran hienostuneen, että yllätysvieraskin innostuu herkuttelemaan. 

Tästä löydät yhden kattilan purjopastan ohjeen.