Huijarin browniet syntyvät neljästä aineesta - eikä mikään niistä ole sokeri, voi tai vehnäjauhot! Kuva: <span class="photographer">Panu Pälviä</span>
Huijarin browniet syntyvät neljästä aineesta - eikä mikään niistä ole sokeri, voi tai vehnäjauhot! Kuva: Panu Pälviä

Terveellinen herkuttelu on nyt pinnalla. Leivontatrendeissä jyllää tonton eli ilman vehnäjauhoja, sokeria ja voita - ja kaiken kukkuraksi superhelpoilla resepteillä. Katso Soppa365:n ihmeellisen hyvät ja terveelliset reseptit.

Erityisesti arjen pientä makeanhimoa kannattaa ehkäistä "tonton"-herkuilla, joita ovat muun muassa sokeriton, jauhoton ja voiton. Aitoja sokeri-voileivonnaisia ja kermamousseja ne eivät maultaan tietysti korvaa, mutta tuhdimmat herkut voi jättää viikonlopun ja juhlahetkien herkutteluun. Tonton-leivonnaisten hyvä puoli on se, että ne sopivat monille allergisille ja erikoisruokavaliota noudattaville.

Tonton-leivonnan perusraaka-aineita ovat esimerkiksi:

  • Banaani: sitoo aineksia ja makeuttaa
  • Muna: sitoo aineksia
  • Avokado: antaa kermaisuutta
  • Maapähkinävoi: antaa täyteläisyyttä

Muista, että tonton-herkuissakin saattaa kaloripitoisuus nousta, jos niissä on käytetty esimerkiksi reilusti pähkinöitä.

Kaurapannarit

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Banaanilettujen uusin versio on saa rakennetta ja ravintoarvoja kaurahiutaleista. Banaanin ja kauran lisäksi tässä pannaritaikinassa on vain munaa ja hieman mausteita. Nämä pannarit menevät ihan täydestä aamiaisella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ohjeen kaurapannareita löydät täältä.

Banaanikaurakeksit

Äitipiireissä apinaeväänä tunnettu arjen välipala valmistuu kolmesta aineesta: muusatusta banaanista, kaurahiutaleista ja kuivatuista hedelmistä. Banaanikaurakeksit on helppo ottaa mukaan evääksi ja ne korvaavatkin näppärästi kaupan myslipatukat.

Ohjeen banaanikaurakekseihin saat täältä.

Banaani-maapähkinäpalat

Brownieta muistuttavat ruutuleivonnaiset kannattaa tehdä jo etukäteen ja jäähdyttää jääkaappikylmäksi, jolloin niiden rakenne on parhaimmillaan. Lusikoi ruutujen rinnalle maustamatonta jogurttia ja marjoja: saat kelpo arkijälkiruuan tai päiväkahvipalan.

Ohje banaani-maapähkinäpaloihin löytyy täältä.

Vegaaninen suklaamousse

Terveellisempi suklaamousse syntyy tummasta suklaasta, banaanista, avokadosta, kookosmaidosta ja mausteista. Koristele annokset marjoilla. Muista kuitenkin, että tämä herkku on tuhtia lusikoitavaa, vaikka siinä ei lisättyä sokeria tai kermaa olekaan.

Ohjeen suklaamousseen saat täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla