Chia-siemenistä tehty kaakaojälkiruoka on gluteeniton ja maidoton. Kuva: Panu Pälviä
Chia-siemenistä tehty kaakaojälkiruoka on gluteeniton ja maidoton. Kuva: Panu Pälviä

Maidoton ja gluteeniton "tonton-ruoka" on kevään juhlapöydässä ehdoton. Kata tarjolle myös villivihanneksia ja Lähi-idän makuja, niin juhlasi muistetaan vielä syksylläkin.

Jokaiselle jotakin

Ruokavalioiden kirjo on nykyään suuri. Yksi välttää vehnää, toinen maitotuotteita. Varmista, että juhlapöydästä löytyy kasvisherkku ja jotain maidotonta sekä gluteenitonta. Helppo keino on tehdä yksi vegaaninen ruoka – se käy lähes kaikille.

Varaudu myös alkoholittomaan juomaan. Treenausbuumi saa monen karttamaan alkoholia. Valmista heitä varten muutama makuvesi vaikkapa mintusta ja mansikoista. Alkossa on nykyään kokonaan oma osastonsa alkoholittomille juomille, josta voit poimia juhlavaa kuohujuomaa.

Yhdistele villisti

Fuusiokeittiöt ovat ravintolatrendien huipulla. Yhdistele rohkeasti erilaisia makuja ja tarjoa vaikkapa saaristolaispöydässä sushia.

Muutakin kuin juustokakkua

Täyte- ja juustokakut ovat juhlaklassikoita, mutta suun saa makeaksi myös raakaleivoksilla tai mutakakulla. Jälkiruokapöydän voi koota pelkistä macaroneista, tai voit panna pystyyn karkkibuffetin.

Reseptitärppi: marenkimokkapalat

Kerää pihalta tarjottavaa

Villiyrtit ja metsien antimet ovat Helsingin huippuravintoloiden vetonaula. Kerää voikukkia salaattiin ja nokkosia piirakkaan. Samalla säästät rahaa!

Jos haluat yhden selkeän teeman, valitse muodikas Lähi-itä. Kata pöytään hummusta, sahramilla maustettua leipää ja koristele booli granaattiomenan siemenillä.

Reseptitärppi: Hummus Richard McCormickin tapaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla