Kun huomioit muutaman seikan, saa moniallergikko lautaselleen muutakin kuin ilmaa. Kuva: Istockphoto.
Kun huomioit muutaman seikan, saa moniallergikko lautaselleen muutakin kuin ilmaa. Kuva: Istockphoto.

Allergikkovieraiden kestitseminen ei ole vaikeaa. Näillä pomminvarmoilla vinkeillä toivotat tervetulleeksi kaikenlaiset vieraat kevään valmistujaisjuhlissa.

Tuttu tilanne: ystäväni on järjestänyt syntymäpäiväjuhlat. Matkalla juhlapaikalle kipaisen kaupan kautta ja napaan mukaani gluteenittoman ja maidottoman keksipaketin sekä purkin soijamaitoa, sillä en koskaan voi luottaa siihen, että löydän juhlissa mitään sopivaa suuhunpantavaa.

Saapuessani ystäväni kotiin huomaan pian olleeni oikeassa, sillä buffetpöydässä ei juuri ole moniallergikolle valinnanvaraa: täytekakku, bbq-maustetut perunalastut, mozzarellasalaatti, crostinit... Onneksi ystäväni on myös hankkinut kulhollisen viinirypäleitä. Ja onneksi muistin syödä kotona ennen lähtöä.

Kun moniallergikko on tulossa kylään, ihmiset jäätyvät: mitä ihmettä laittaa tarjolle? Allergikkovieraiden kestitseminen ei ole vaikeaa. Tässä muutama helppo vinkki, jolla selviydyt vieraasta kuin vieraasta.

Selvitä ja tarkista

Kannattaa ottaa selvää kyseisestä allergiasta tai erikoisruokavaliosta etukäteen välttyäksesi hankalilta tilanteilta. On esimerkiksi tärkeää erottaa vakava allergia lifestyle-ruokavaliosta. Esimerkiksi Eviran nettisivuilta löydät laajasti tietoa allergioista ja linkkilistan muille hyödyllisille sivuille joilla pääset hyvään alkuun. Paras lähde on yleensä kuitenkin allergikko itse: kysele mitä ruoka-aineita hän välttelee ja millä hän itse korvaa ne kotikeittiössä. Jos gluteenittoman kakun tekeminen tuntuu vaikealta, kysy keliaakikkoystävältäsi, jos voisitte ehkä tehdä kakun yhdessä.

Suunnitele erikoismenusi

Nyt kun tiedät perusasiat vieraasi rajoitteista, suunnittele ainakin osa tarjottavista myös allergikolle sopiviksi. Esimerkiksi buffetpöydässä on tärkeää, että kaikille juhlijoille löytyy enemmän kuin yksi sopiva vaihtoehto. Voit myös suunnitella ruokia, jotka on helppo muuntaa sopiviksi allergikolle. Tähän sopivat erinomaisesti esimerkiksi salaatit. Maitoallergikolle voit korvata salaatissa juuston avokadolla, venhäallergikolle krutonkien paikan ottavat paahdetut pähkinät tai siemenet. Mikään ei yllätä erikoisruokavaliota noudattavaa vierasta iloisemmin kuin se, että omat eväät saavat jäädä laukkuun toisia juhlia varten.

Pieniä huomaavaisuudenosoituksia

Mikäli päivälliselle on kutsuttu maitoallergikko tai vegaani, on syytä hankkia kahvimaidoksi jokin kasvimaito. Soijamaito on yleensä varma vaihtoehto, mutta vieraasi vältellessä soijatuotteita tartu manteli- tai kauramaitoon, ne toimivat parhaiten kahvissa.

Keliaakikko tai vehnäallergikko jää helposti ilman leivänpäällystettä jos pöydässä on vain yksi leviteastia. On siis huomaavaista valmistella hänelle oma pieni levitekuppinsa. Täytä kuppi aina rasiasta, josta ei vielä ole otettu levitettä tavalliselle leivälle.

Jos suunnittelet grillijuhlia, varaa aineksia kasvispihvientekoon sekä paljon kasviksia grillattavaksi kaikille lihaa vältteleville vieraille.

Näillä pääset hyvään alkuun leipomisessa

Korvaa lehmänmaito millä tahansa kasvimaidolla. Toimii lähes missä tahansa reseptissä. Yleensä varmin vaihtoehtomaito on soijamaito.

Kananmuna on helppo korvata vesi-kikhernejauhoseoksella. Mittaa vain kuppiin sama määrä vettä kuin tarvitsisit kananmunaa (1dl on noin kaksi pienehköä kananmunaa) ja suurusta sitten kikhernejauholla kunnes saat kananmunamaisen koostumuksen.

Ihanaa pähkinäistä kakku- tai piirakkapohjaa varten korvaa vehnäjauhot manteli- tai hasselpähkinäjauhoilla. Takaan, että tulos on vielä maukkaampi kuin vehnäjauhoversio.

Maidottomia leipomuksia varten korvaa sulatettu voi kookosöljyllä tai oliiviöljyllä. Joissakin resepteissä osan voista voi myös korvata avokadososeella.

Tärkeitä vinkkejä

Tässä vielä muutama tärkeä tiedonjyvä:

Maitoallergia ja laktoori-intoleranssi eivät ole sama asia. Maidottomalle henkilölle eivät sovi tuotteet, joissa on maitoa, eivät edes laktoosittomat tuotteet. Esimerkiksi kaikki juustot, jäätelöt, maitosuklaat, toffeet, kermat ja jugurtit puuttuvat maitoallergikon ruokavaliosta kokonaan.

Keliakia ja vehnäallergia ovat myös kaksi eri asiaa. Keliaakikolle ongelman tuottaa gluteeni, jota löytyy lähes kaikista viljoista, kuten vehnästä, ruiksesta, ohrasta ja kaikista niitten eri muodoista (esim. speltti). Joillekin keliaakikoille ei sovi edes kaura, ellei se ole gluteenitonta kauraa.

Vehnäallergikko pystyy syömään kaikkea muuta paitsi vehnää, mutta ole tarkkana - jotkin gluteenittomat tuotteet myös sisältävät vehnää vehnätärkkelyksen muodossa. Joskus myös glukoosifruktoosisiirappi on tehty vehnästä, mutta sitä ei tarvitse mainita tuoteselosteessa.

Kumpikaan näitä erikoisruokavalioita noudattavista ryhmistä ei voi käyttää ruoanvalmistusvälineitä, jotka on valmistettu huokoisesta materiaalista (teflon, alumiini, puu) ja joilla on joskus valmistettu jotakin vehnä- tai gluteenipitoista. Huomioi, ettei huolellisinkaan pesu voi valjastaa tätä välinettä enää vehnäallergikon tai keliaakikon käyttöön.

On syytä hankkia gluteeniton soijakastike, oli sitten kumpi vain näistä tapauksista tulossa sushipäivälliselle.

Linkit

Eviran ruoka-allergiasivusto

Grillaajan kasvispihvi