Kuva: Panu Pälviä
Kuva: Panu Pälviä

Pidä kasvisruokaviikko! Näillä herkullisilla ohjeilla onnistut ja syöt monipuolisesti. Ja mikä parasta, raaka-aineet löytyvät lähikaupasta, eikä ruuan tekemiseen mene kohtuuttomasti aikaa.

Maanantaina keittoa

Nokare maapähkinävoita tuo soseutettuun porkkanakeittoon makua ja energiaa. Jos tuoreita yrttejä ei satu olemaan, voi ne jättää kokonaan pois.  Syö kulhollinen keittoa ja reilusti siemenillä höystettyä kuituista leipää, niin jaksat vaikka lenkille viikon alun kunniaksi. Jos käytät maitotuotteita voi kookosmaidon korvata ruokakermalla. Ja mikä parasta, keiton voi tehdä valmiiksi jo sunnuntaina, jos silloin on enemmän aikaa.

Tästä löydät porkkana-maapähkinäkeiton ohjeen.

Tiistaina pastaa

Klassikkopasta syntyy vähistä aineksista, joskus jopa ilman kaupassakäyntiä. Raaka-aineet ovat niin simppelit ja säilyvät, että niitä kannattaa olla aina varastossa. Spagetin joukkoon tehdään kastike pakastepinaatista ja joukkoon murennetaan makua antamaan fetaa. Tuorehedelmäsalaatti jälkiruokana toimii täyttävän pastan jälkkärinä.

Tästä löydät feta-pinaattipastan ohjeen.

Keskiviikkona wokkia

Wokki on mainio arkiruoka, jonka joukkoon voi pilkkoa kasvikset kaapin kätköistä. Wokin joukkoon on hyvä lisätä proteiinia. Tässä ohjeeessa on mukana nyhtökauraa, mutta jos tuotetta on vaikea löytää, sen voi korvata uudella härkäpaputuotteella.  Härkis kypsennetään samalla tavalla kuin nyhtökaura eli pikapaistamalla pannussa.

Tästä löydät nyhtökaurawokin ohjeen.

Torstaina pihviä

Tarjoa vihreät kasvispihvit täysjyväcouscoussalaatin kanssa tai hampurilaisen välissä. Voimaväri vihreä tulee lehti- ja parsakaalista sekä herneistä. Makuun tuovat täyteläisyyttä saksanpähkinät. Monitoimikoneessa ainekset menevät suit sait sekaisin ja pannulla pihvit kypsyvät muutamassa minuutissa.

Tästä löydät vihreiden kasvispihvien ohjeen.

Perjantaina pizzaa

Viikonlopun alkaessa tehdään perheen tai ystävien kanssa yhdessä vihreä pizza. Kokeile kastikkeena rucolapestoa ja pilko päälle mehevä kerros vihreää: kesäkurpitsaa, parsakaalia ja jalapenoja. Lusikoi pinnalle nokare vuohenjuustoa ja  hummusta.

Tästä löydät viherpizzan ohjeen.

Lauantaina salaattia

Oletko kokeillut tempehiä? Se on soijapavusta fermentoimalla tehty valmiste, josta saa helposti kasvispäivän proteiinit. Marinoimalla maku ja rakenne  mehevöityvät. Tässä salaatissa tempeh ensin paistetaan ja sitten marinoidaan inkiväärimarinadilla. Salaatin joukkoon lohkotaan makean mangon lisäksi sydänsalaattia ja yrttejä.

Tästä löydät tempeh-salaatin ohjeen.

Sunnuntaina rösti

Sunnuntain tuhti ateria syntyy punajuuresta. Monitoimikoneella ainekset saa raastettua nopeasti ja paistamiseenkaan ei mene kovin kauan aikaa. Mehevä jogurttikastike, pistaasipähkinät ja granaattiomenansiemenet viimeistelevät pihvit. Lisukkeeksi voi keittää basmatiriisiä ja silputa joukkoon runsaasti yrttejä ja puristaa joukkoon limetin mehua.

Tästä löydät punajuuriröstin ainekset.

Artikkelin kuvat Tuomas Kolehmainen ja Panu Pälviä.

Letut, lätyt, räiskäleet, plätyt vai ohukaiset? Rakkaalla ruualla on monta nimeä. Poimi ideat ja reseptit parhaisiin räiskäleisiin.

Menestyksekkäiden lettujen kaava on yksinkertainen: hyvärakenteinen taikina, sopiva pannu ja paistolämpötila, tiraus rasvaa ja hyvä lasta.

Taikinan sekoittamiseen on muutama kikka. Jos käytät munia, aloita rikkomalla niiden rakenne kulhossa. Lisää sitten osa nesteestä ja jauho sekä muut kuivat aineet. Lisää isoin osa nesteestä vasta lopuksi niin taikinaan ei tule jauhopaakkuja. Pieni tiraus sokeria ja suolaa tasapainottaa taikinan. Jos et käytä munia, taikinaan saa kuohkeutta kuplavedellä. Anna taikinan turvota ainakin puoli tuntia ennen paistoa.

Peruslettutaikinaan tarvitset 2 munaa, ½ litraa nestettä, 3 dl jauhoja, 1 teelusikallisen suolaa ja 1 teelusikallisen sokeria.

Pannun valinta on kriittinen. Lettuja paistaessa kannattaa valita pinnoitettu pannu tai hyvä valurautapannu, johon lettu ei taru kiinni. Kääntäminen on helpompaa, kun pannun reunat eivät ole liian jyrkät tai korkeat. Valitse paistolämpötila niin, että hella on 2/3 teholla ja anna pannun lämmetä rauhassa. Käytä paistamiseen voin ja öljyn yhdistelmää. Pyyhkäise pannu talouspaperilla aina muutaman letun välein, jotta lettuihin ei tule palanutta makua.

Paras lettulasta on joustava ohut metallilasta. Pikkulettuja voi kääntää myös sileällä ruokaveitsellä.

Väriä lettuihin

Käytä perusmaidon sijasta taikinan nesteenä mehua. Punajuurimehulla saa kauniin tummanpunaisia juurevia lättyjä. Yhtä lailla porkkana- tai omenamehu sopivat lettutaikinaan.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Punajuuriletut
Resepti
Punajuuriletut

Lisää makua vihreästä

Pinaattiletut ovat klassikko, mutta vihreää väriä saa yhtä lailla lehtikaalista tai nokkosesta. Molemmat kannattaa ryöpätä, eli kiehuttaa noin minuutin verran, ennen taikinaan soseuttamista.

Kokeile pinaattilettuja parsakastikkeella.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Pinaattiletut ja parsakastike
Resepti
Pinaattiletut ja parsakastike

Tässä ohjeessa nokkosletuista on jätetty pois muna, vehnäjauho ja maito, jotta ne sopisivat ihan kaikille.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Ton-ton-ton-nokkosletut
Resepti
Ton-ton-ton-nokkosletut

Pinoja ja täytteitä

Letuista tulee kokonainen ateria tuhtien täytteiden ansiosta. Erityisnäyttävät täytetyt ohukaiset saat, kun kokoat letut isoksi kakuksi ja kerrostat täytteet lettujen väliin.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Räiskäletäytekakku
Resepti
Räiskäletäytekakku

Klassikkotäytteitä lettujen väliin ovat esimerkiksi savukala- tai muu kalatäyte tai avokadopesto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Avokadopesto
Resepti
Avokadopesto
Artikkeli jatkuu alapuolella
Välimeren kalatahna
Resepti
Välimeren kalatahna

 

Kattilallinen uusia perunoita ja reilusti merellisiä herkkuja. Saaristolaispöytä onnistuu myös ilman kalaa.

Sillit ja graavikalat ovat suomalaisen juhannuspöydän kulmakiviä. Kun seurue koostuukin vegaaneista, kalaisiin herkkuihin kiemurrellaan kiertotietä.

Silli-imitaattorit

Sillien tekoon on parikin kikkaa. Yksi tapa on marinoida ohuita tofusiivuja lasimestarinliemessä porkkanoiden ja sipulisiivujen kera. Sillipurkkiin sujautetaan perinteisiä mausteita kuten laakerinlehtiä, sinapinsiemeniä ja maustepippureita. "Sillin" annetaan marinoitua yön yli tai vähintäänkin pari tuntia ennen tarjoilua. Katso lasimestarin tofun ohje täältä.

 

Toinen silli-imitaattori on munakoiso. Sen rakenne hämmästyttää sillimäisyydellään. Munakoisosilli pilkotaan sillitahnaksi eli röraksi, joka sopii hyvin leivän päälle. Tämä saaristolaisleipäohje taipuu hyvin vegaaniseksi, kun korvaat piimän appelsiinimehulla ja voin margariinilla. Sillitahnan eli gubbröran reseptin löydät täältä.

 

Graavikala uusiksi

Tilli, suola ja sitruuna ovat graavauksen salaisuus. Rasvaisen lohen paikalle pääsee ohueksi siivutettu avokado, jossa on samaa täyteläistä pehmeyttä. Pinalle ripotellaan vielä etikkaisia kapriksia. Graavattu avokadon valmistaminen on nopeampaa kuin kalan graavaus, joten vegeversio sopii kaikille mattimyöhäisille. Katso graavatun avokadon ohje täältä.

Melkein kuin kaviaaria..

Kaupoissa hyvin yleistynyt Caviart on oiva mädin korvike. Sen maku on raikkaan merellinen ja valmistusraaka-aine levä. Sekoita caviartia kaura fraichen, tillin, sitruunan ja suolan kanssa tahnaksi. Kokoa tahna sipsien päälle ja pienet alkupalat ovat valmiit. Yhtä lailla caviartin voi tarjota saaristolaispöydässä sellaisenaan punasipulin ja sitruunan siivujen kera.

 

Kokeile myös näitä vegaanisia herkkuja saaristolaispöytään

 

Artikkeli jatkuu alapuolella
 Kurkku-kvinoasalaatti
Resepti
Kurkku-kvinoasalaatti
Artikkeli jatkuu alapuolella
Peruna-retiisisalaatti
Resepti
Peruna-retiisisalaatti
Artikkeli jatkuu alapuolella
Tilliöljy
Resepti
Tilliöljy