Kuva: Panu Pälviä
Kuva: Panu Pälviä

Pidä kasvisruokaviikko! Näillä herkullisilla ohjeilla onnistut ja syöt monipuolisesti. Ja mikä parasta, raaka-aineet löytyvät lähikaupasta, eikä ruuan tekemiseen mene kohtuuttomasti aikaa.

Maanantaina keittoa

Nokare maapähkinävoita tuo soseutettuun porkkanakeittoon makua ja energiaa. Jos tuoreita yrttejä ei satu olemaan, voi ne jättää kokonaan pois.  Syö kulhollinen keittoa ja reilusti siemenillä höystettyä kuituista leipää, niin jaksat vaikka lenkille viikon alun kunniaksi. Jos käytät maitotuotteita voi kookosmaidon korvata ruokakermalla. Ja mikä parasta, keiton voi tehdä valmiiksi jo sunnuntaina, jos silloin on enemmän aikaa.

Tästä löydät porkkana-maapähkinäkeiton ohjeen.

Tiistaina pastaa

Klassikkopasta syntyy vähistä aineksista, joskus jopa ilman kaupassakäyntiä. Raaka-aineet ovat niin simppelit ja säilyvät, että niitä kannattaa olla aina varastossa. Spagetin joukkoon tehdään kastike pakastepinaatista ja joukkoon murennetaan makua antamaan fetaa. Tuorehedelmäsalaatti jälkiruokana toimii täyttävän pastan jälkkärinä.

Tästä löydät feta-pinaattipastan ohjeen.

Keskiviikkona wokkia

Wokki on mainio arkiruoka, jonka joukkoon voi pilkkoa kasvikset kaapin kätköistä. Wokin joukkoon on hyvä lisätä proteiinia. Tässä ohjeeessa on mukana nyhtökauraa, mutta jos tuotetta on vaikea löytää, sen voi korvata uudella härkäpaputuotteella.  Härkis kypsennetään samalla tavalla kuin nyhtökaura eli pikapaistamalla pannussa.

Tästä löydät nyhtökaurawokin ohjeen.

Torstaina pihviä

Tarjoa vihreät kasvispihvit täysjyväcouscoussalaatin kanssa tai hampurilaisen välissä. Voimaväri vihreä tulee lehti- ja parsakaalista sekä herneistä. Makuun tuovat täyteläisyyttä saksanpähkinät. Monitoimikoneessa ainekset menevät suit sait sekaisin ja pannulla pihvit kypsyvät muutamassa minuutissa.

Tästä löydät vihreiden kasvispihvien ohjeen.

Perjantaina pizzaa

Viikonlopun alkaessa tehdään perheen tai ystävien kanssa yhdessä vihreä pizza. Kokeile kastikkeena rucolapestoa ja pilko päälle mehevä kerros vihreää: kesäkurpitsaa, parsakaalia ja jalapenoja. Lusikoi pinnalle nokare vuohenjuustoa ja  hummusta.

Tästä löydät viherpizzan ohjeen.

Lauantaina salaattia

Oletko kokeillut tempehiä? Se on soijapavusta fermentoimalla tehty valmiste, josta saa helposti kasvispäivän proteiinit. Marinoimalla maku ja rakenne  mehevöityvät. Tässä salaatissa tempeh ensin paistetaan ja sitten marinoidaan inkiväärimarinadilla. Salaatin joukkoon lohkotaan makean mangon lisäksi sydänsalaattia ja yrttejä.

Tästä löydät tempeh-salaatin ohjeen.

Sunnuntaina rösti

Sunnuntain tuhti ateria syntyy punajuuresta. Monitoimikoneella ainekset saa raastettua nopeasti ja paistamiseenkaan ei mene kovin kauan aikaa. Mehevä jogurttikastike, pistaasipähkinät ja granaattiomenansiemenet viimeistelevät pihvit. Lisukkeeksi voi keittää basmatiriisiä ja silputa joukkoon runsaasti yrttejä ja puristaa joukkoon limetin mehua.

Tästä löydät punajuuriröstin ainekset.

Artikkelin kuvat Tuomas Kolehmainen ja Panu Pälviä.

Vierailija

Koko viikko kasvisruokaa - valmis ruokalista ja herkulliset reseptit

jtl kirjoitti: Salaattit minulle menee mut en ole ajatellut sittenkaan mitään laihdutus viikkoa tässä tehdä vaikkakin vois olla hyvä juttu, mut ain joskus tekee mieli kaikkea uuttakin harrastaa kun ollaan jo kaksisteen ku jatko polvi on muutanut pois niin ohan siin aikaa sitten. Kyse oli kasvisruokaviikosta. Ei laihdutusviikosta. Luetun ymmärtäminen?
Lue kommentti

Lohturuokaklassikko mac & cheese, amerikkalaiset pannukakut, frittikana... Jos amerikkalaiset jotain osaavat, niin herkutella. Kokosimme Yhdysvaltain kansallisuuspäivän kunniaksi suosituimmat jenkkiruuat.

1. Mac & cheese kukkakaalista
Tuhti ja pehmeä mac & cheese on klassista lohturuokaa, ja amerikkalaisten vastine makaronilaatikolle. Tässä pastavuoassa maistuvat kukkakaali ja paahdettu pekoni. Helppo gratiinikastike valmistuu sekoittamalla. Taattu suosikki perheen pieninten parissa, mutta maistuu myös aikuisille.

Katso ohje tästä.

2. Tuplaleivitetty kana Amerikan tapaan
Rapeaa pinnalta ja mehevää sisältä! Michelin-tähdellä huomioidun Grön-ravintolan kokki ja ravintoloitsija Toni Kostiainen ei yleensä tee itselleen ruokaa kotona. Mutta silloin kun tekee, lautasella on usein jenkkityylistä, uppopaistettua kanaa. Rasvaisen herkun lisukkeena Kostiainen nauttii jotain hapokasta, vaikkapa etikalla terästettyä kaalia. Superrapean kuorrutuksen salaisuus on piimä.

Katso ohje tästä.

3. Amerikkalaiset pannukakut
Piimää käytetään myös näissä ihanissa aamiaisherkuissa, eli pannukakuissa. Toimittaja Hanna Jensen on valmistanut tällä ohjeella pannareita perheelleen aina sunnuntaisin jo kymmenen vuoden ajan. Sillä kun resepti toimii, miksipä sitä muuttamaan. Lisukkeena toimivat kesäaikaan tuoreet marjat ja vaahterasiirappi. Marjoja voi sekoittaa myös taikinaan.

Katso ohje tästä.

4. Red Velvet -kakku
Todellinen Fourth of July -herkku on klassinen Red Velvet -kakku, jossa toistuu Amerikan lipun punainen väri. Supermehevä leivonnainen kuorrutetaan tuorejuustolla. Varoitus: tätä ei voi ottaa vain yhtä palaa.

Katso ohje tästä.

5. Makea grilled cheese -leipä
Amerikkalaiset rakastavat erilaisia paahdettuja leipiään. Tämä yksilö yhdistää suolaista ja makeaa. Briestä ja vadelmasta koottu kahden kerroksen herkkuleipä on köyhien ritareiden moderni haastaja. Se maistuu viikonlopun brunssipöydässä tai nopeana jälkkärinä!

Katso ohje tästä.

Kuvat: Panu Pälviä, Hanna Jensen, Arto Vuohelainen & Päivi Ristell

Letut, lätyt, räiskäleet, plätyt vai ohukaiset? Rakkaalla ruualla on monta nimeä. Poimi ideat ja reseptit parhaisiin räiskäleisiin.

Menestyksekkäiden lettujen kaava on yksinkertainen: hyvärakenteinen taikina, sopiva pannu ja paistolämpötila, tiraus rasvaa ja hyvä lasta.

Taikinan sekoittamiseen on muutama kikka. Jos käytät munia, aloita rikkomalla niiden rakenne kulhossa. Lisää sitten osa nesteestä ja jauho sekä muut kuivat aineet. Lisää isoin osa nesteestä vasta lopuksi niin taikinaan ei tule jauhopaakkuja. Pieni tiraus sokeria ja suolaa tasapainottaa taikinan. Jos et käytä munia, taikinaan saa kuohkeutta kuplavedellä. Anna taikinan turvota ainakin puoli tuntia ennen paistoa.

Peruslettutaikinaan tarvitset 2 munaa, ½ litraa nestettä, 3 dl jauhoja, 1 teelusikallisen suolaa ja 1 teelusikallisen sokeria.

Pannun valinta on kriittinen. Lettuja paistaessa kannattaa valita pinnoitettu pannu tai hyvä valurautapannu, johon lettu ei taru kiinni. Kääntäminen on helpompaa, kun pannun reunat eivät ole liian jyrkät tai korkeat. Valitse paistolämpötila niin, että hella on 2/3 teholla ja anna pannun lämmetä rauhassa. Käytä paistamiseen voin ja öljyn yhdistelmää. Pyyhkäise pannu talouspaperilla aina muutaman letun välein, jotta lettuihin ei tule palanutta makua.

Paras lettulasta on joustava ohut metallilasta. Pikkulettuja voi kääntää myös sileällä ruokaveitsellä.

Väriä lettuihin

Käytä perusmaidon sijasta taikinan nesteenä mehua. Punajuurimehulla saa kauniin tummanpunaisia juurevia lättyjä. Yhtä lailla porkkana- tai omenamehu sopivat lettutaikinaan.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Punajuuriletut
Resepti
Punajuuriletut

Lisää makua vihreästä

Pinaattiletut ovat klassikko, mutta vihreää väriä saa yhtä lailla lehtikaalista tai nokkosesta. Molemmat kannattaa ryöpätä, eli kiehuttaa noin minuutin verran, ennen taikinaan soseuttamista.

Kokeile pinaattilettuja parsakastikkeella.

Tässä ohjeessa nokkosletuista on jätetty pois muna, vehnäjauho ja maito, jotta ne sopisivat ihan kaikille.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Ton-ton-ton-nokkosletut
Resepti
Ton-ton-ton-nokkosletut

Pinoja ja täytteitä

Letuista tulee kokonainen ateria tuhtien täytteiden ansiosta. Erityisnäyttävät täytetyt ohukaiset saat, kun kokoat letut isoksi kakuksi ja kerrostat täytteet lettujen väliin.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Räiskäletäytekakku
Resepti
Räiskäletäytekakku

Klassikkotäytteitä lettujen väliin ovat esimerkiksi savukala- tai muu kalatäyte tai avokadopesto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Avokadopesto
Resepti
Avokadopesto
Artikkeli jatkuu alapuolella
Välimeren kalatahna
Resepti
Välimeren kalatahna