Kuva: Panu Pälviä
Kuva: Panu Pälviä

Pidä kasvisruokaviikko! Näillä herkullisilla ohjeilla onnistut ja syöt monipuolisesti. Ja mikä parasta, raaka-aineet löytyvät lähikaupasta, eikä ruuan tekemiseen mene kohtuuttomasti aikaa.

Maanantaina keittoa

Nokare maapähkinävoita tuo soseutettuun porkkanakeittoon makua ja energiaa. Jos tuoreita yrttejä ei satu olemaan, voi ne jättää kokonaan pois.  Syö kulhollinen keittoa ja reilusti siemenillä höystettyä kuituista leipää, niin jaksat vaikka lenkille viikon alun kunniaksi. Jos käytät maitotuotteita voi kookosmaidon korvata ruokakermalla. Ja mikä parasta, keiton voi tehdä valmiiksi jo sunnuntaina, jos silloin on enemmän aikaa.

Tästä löydät porkkana-maapähkinäkeiton ohjeen.

Tiistaina pastaa

Klassikkopasta syntyy vähistä aineksista, joskus jopa ilman kaupassakäyntiä. Raaka-aineet ovat niin simppelit ja säilyvät, että niitä kannattaa olla aina varastossa. Spagetin joukkoon tehdään kastike pakastepinaatista ja joukkoon murennetaan makua antamaan fetaa. Tuorehedelmäsalaatti jälkiruokana toimii täyttävän pastan jälkkärinä.

Tästä löydät feta-pinaattipastan ohjeen.

Keskiviikkona wokkia

Wokki on mainio arkiruoka, jonka joukkoon voi pilkkoa kasvikset kaapin kätköistä. Wokin joukkoon on hyvä lisätä proteiinia. Tässä ohjeeessa on mukana nyhtökauraa, mutta jos tuotetta on vaikea löytää, sen voi korvata uudella härkäpaputuotteella.  Härkis kypsennetään samalla tavalla kuin nyhtökaura eli pikapaistamalla pannussa.

Tästä löydät nyhtökaurawokin ohjeen.

Torstaina pihviä

Tarjoa vihreät kasvispihvit täysjyväcouscoussalaatin kanssa tai hampurilaisen välissä. Voimaväri vihreä tulee lehti- ja parsakaalista sekä herneistä. Makuun tuovat täyteläisyyttä saksanpähkinät. Monitoimikoneessa ainekset menevät suit sait sekaisin ja pannulla pihvit kypsyvät muutamassa minuutissa.

Tästä löydät vihreiden kasvispihvien ohjeen.

Perjantaina pizzaa

Viikonlopun alkaessa tehdään perheen tai ystävien kanssa yhdessä vihreä pizza. Kokeile kastikkeena rucolapestoa ja pilko päälle mehevä kerros vihreää: kesäkurpitsaa, parsakaalia ja jalapenoja. Lusikoi pinnalle nokare vuohenjuustoa ja  hummusta.

Tästä löydät viherpizzan ohjeen.

Lauantaina salaattia

Oletko kokeillut tempehiä? Se on soijapavusta fermentoimalla tehty valmiste, josta saa helposti kasvispäivän proteiinit. Marinoimalla maku ja rakenne  mehevöityvät. Tässä salaatissa tempeh ensin paistetaan ja sitten marinoidaan inkiväärimarinadilla. Salaatin joukkoon lohkotaan makean mangon lisäksi sydänsalaattia ja yrttejä.

Tästä löydät tempeh-salaatin ohjeen.

Sunnuntaina rösti

Sunnuntain tuhti ateria syntyy punajuuresta. Monitoimikoneella ainekset saa raastettua nopeasti ja paistamiseenkaan ei mene kovin kauan aikaa. Mehevä jogurttikastike, pistaasipähkinät ja granaattiomenansiemenet viimeistelevät pihvit. Lisukkeeksi voi keittää basmatiriisiä ja silputa joukkoon runsaasti yrttejä ja puristaa joukkoon limetin mehua.

Tästä löydät punajuuriröstin ainekset.

Artikkelin kuvat Tuomas Kolehmainen ja Panu Pälviä.

Kesäkurpitsaa tulvii ovista ja ikkunoista! Tuttu tilanne? Kokosimme yhteen suosituimmat ohjeemme, joiden avulla voit käydä sadon kimppuun yksi kesäkurpitsa kerrallaan.

Grillaa

Napakat, pienet kesäkurpitsat sopivat mainiosti grillattaviksi. Pienimmät kannattaa halkaista pitkittäin, jolloin niitä on helppo käännellä grillissä. Isommat voi leikata viipaleiksi, sivellä kevyesti öljyllä ja maustaa suolalla, pippurilla ja yrteillä ennen grillausta. Grillatut kesäkurpitsat sopivat melkein minkä vain grilliruoan lisäkkeeksi, ja sekä kylmiin että lämpimiin salaatteihin. Yhdä hyvin voit pariloida kesäkurpitsat kauniin raidallisiksi pannulla.

 

Täytä ja paahda

Muistatko, miten hyvältä maistuvat täytetyt kesäkurpitsat? Täytettäviksi sopivat sekä pienet että isommat kesäkurpitsat. Juustokuorrutus ja jauhelihatäyte pitävät huolen, että nämä herkut maistuvat yhtä hyviltä kuin äidin tekemät. Mitä enemmän koverrat kesäkurpitsoja, sitä nopeammin ne kypsyvät uunissa ja sitä enemmän täytettä mahtuu kyytiin.

Jos kaipaat täyttämiseen uutta ideaa, viillä kesäkurpitsaan taskut hörsteille uunimakkaran tapaan. Astetta hauskempi uunikesäkurpitsa on vartissa valmis uuniin. 

 

Paista tai raasta pastan joukkoon

Pähkinöitä, yrttejä, vuohenjuustoa ja sitruunaa. Tämä pasta kokoaa kesäkurpitsan parhaat makuparit samalle lautaselle. Kokeile! Ekstraherkullinen kesäkurpitsapasta (pääkuvassa) on loppukesän kausiruokaa ihanimmillaan.

Vielä helpomman pastan kesäkurpitsasta raastamalla sen minttupeston joukkoon. Tämä feta-kesäkurpitsapastan kastike valmistuu samassa ajassa kuin keität pastan.

 

Kätke vuokaan

Kerrostele kesäkurpitsaviipaleita lampaan jauhelihasta valmistetun kastikkeen ja valkokastikkeen kanssa vuokaan. Kesäkurpitsamoussaka onnistuu tavallisen moussakan tapaan, kun valitset kerrosten väliin jauhoisia perunoita, jotka kypsyessään imevät osan kesäkurpitsoista irtoavasta nesteestä. Tämän vuoan voit tehdä hyvissä ajoin ennen tarjoamista, sillä vetäytyminen tekee hyvää sen rakenteelle.

Kuvat: Reetta Pasanen, Sami Repo, Arto Vuohelainen ja Tuomas Kolehmainen.

Kesä on erilaisten eväsretkien ja pitkien automatkojen aikaa. Paras hetki jokaisella matkalla on se, kun eväskorit avataan. Valitse suosikkisi Sopan parhaiden eväsherkkujen joukosta! 

1. Vaihda perinteinen eväsleipä wrappiin

Kääräisimme klassikkoleivän vaihteeksi wrapiksi. Club sandwich -wrap on supermaukas kokonaisuus, ja mikä parasta: rullan kanssa syntyy vähemmän sotkua.

Club sandwich -wrapin ohjeen löydät tästä. Jos kalkkuna ei maistu, kokeile vaikkapa lohi-rieskarullia tai kasvis-halloumiwrappeja

2. Muovirasia on ystävä

Erilaiset salaatit ovat piknik-tarjottavien ykkösluokkaa, sillä ne on helppo pakata mukaan suuriin muovirasioihin. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti yksi Sopan suosituimmista ohjeista, Nigellan couscous-halloumisalaatti. Se valmistuu vartissa ja maistuu myös kylmänä, lupaamme!

Couscous-halloumisalaatin ohjeen löydät täältä. Kokeile myös linssi-fetasalaattia tai chorizo-perunasalaattia (kesällä tietenkin uusista perunoista!).

3. Kolmen raaka-aineen ihme

Tässäpä aikamoinen superohje: vegaaninen, gluteeniton ja hetkessä valmistuva herkkupala. Omena-maapähkinäeväs jäljittelee kerrosleipää ja yllättää erilaisilla tekstuureilla: raikasta hedelmää, täyteläistä maapähkinävoita ja rapeaa mysliä. 

Omena-maapähkinäevään ohjeen löydät täältä

4. Dippi ei ole vain sipseille

Skippaa roskat ja ruokailuvälineet: tässä ohjeessa dippi ja vihannekset ovat kätevästi samassa purkissa. Syömisen jälkeen kierrä kansi kiinni ja kiikuta kotiin pestäväksi. Jos reseptin hernedippi ei ole mieleesi, kokeile tilalle vaikkapa hummusta. 

Dippipurkkien ohjeen löydät täältä, ja hummuksen täältä.

5. Patukkaa antaa energiaa

Kaupan välipalapatukat kalpenevat itse tehtyjen rinnalla. Näissä valkosuklaa-myslipatukoissa valkosuklaa paahtuu uunissa ihanan karamelliseksi. 

 Valkosuklaa-myslipatukoiden ohjeen löydät täältä. Hyviä vaihtoehtoja retkelle ovat myös pähkinäiset puhtipalat sekä kookoksen makuiset raakapallot