Vihreällä broilerispagetilla saat värikkään alun viikolle. Kuva: Pia Inberg.
Vihreällä broilerispagetilla saat värikkään alun viikolle. Kuva: Pia Inberg.

Ota käyttöön lapsiperheen ruokalista, niin koko perhe syö monipuolisesti terveellisesti. Katso reseptit ja vinkit!

Huh, miten tästä selviää? Ruuhkasta kotiin. Koko perhe odottaa nälkäisenä. Ruuan pitäisi syntyä hetkessä, sillä illalla on vielä nippu harrastuksia joihin kuskata lapsia.

Monelle tuttu  tilanne, johon auttaa suunnittelu. Ota avuksi lapsiperheen ruokalista - valmis ratkaisu koko viikoksi.

Maanantai: Vihreä broilerispagetti

Tämä ohje on raikas versio pestopastasta. Ainekset löytyvät viikonlopun jälkeen helposti jääkaapista. Tässä ohjeessa pesto tehdään pakasteherneistä, yrteistä, sitruunasta ja mascarponesta. Ruoka on vege, mutta siitä saa tuhdimman kun lisää joukkoon grillattua broileria.

Tästä löydät vihreän broilerispagetin ohjeen. (kuva yllä)

Tiistai: Nopea kasvisminestrone

Tämä keitto syntyy liemijuureksista, pavuista ja pastasta. Juuresten pilkkomisen voi myös jättää väliin ja tarttua pakastevihanneksiin.  Valmiit pakastekasvikset ovat puhtaita kasviksia ilman lisäaineita, joten jos jotain oikopolkuja haluat ruuanvalmistukseen, niin tässä yksi hyvä.

Tästä löydät nopean kasvisminestronen ohjeen.

Keskiviikko: Uunilohi appelsiinikuorrutteella

Mehevä lohifilee kypsyy uunissa lähes itsekseen. Sipaise pintaan teriyakikastiketta ja viipaloi päälle appelsiinirenkaita. Tarjoa annos nopeasti kypsyvän täysjyväbulgurin kanssa tai lisää uunipellille kasviksia lisukkeeksi.

Tästä löydät uunilohi appelsiinikuorrutteella -ohjeen.

Torstai: Tuorepinaattiletut

Lasten suosikkiruoka pinaattiletut on helppo tehdä itse. Näin keväällä ne voi myös tehdä nokkosesta. Tässä ohjeessa jauhoina on vehnäjauhoja, mutta osan jauhoista voi korvata myös ohrajauhoilla. Tarjoa letut puolukkasurvoksen tai lohi- tai katkaraputäytteen kanssa. Jos edellisen päivän uunilohta on jäänyt pieni pala, voit käyttää sitä savulohen tilalla.

Tästä löydät tuorepinaattilettujen ohjeen.

Perjantai: Meksikolainen jauhelihapannu

Tämä kastike on siitä näppärä, että joukkoon on upotettu jauhelihan lisäksi runsaasti kasviksia. Saatte kuin huomaamatta jauheliharuuassa lisäksi "kourallisen" vitamiineja ja hivenaineita. Tarjoa jauhelihapannu riisin kanssa tai perjantain kunniaksi tacokuorien tai tortillojen välissä.

Tästä löydät meksikolaisen jauhelihapannun ohjeen.

Lauantai: Ruusukaalicurry

Ruusukaali voi olla monelle lapselle oudon makuinen, mutta kun tarjoilet ne "vihreinä lihapullina", voit olla varma että ruoka maistuu myös perheen pienimmille.  Kastikkeen voimakkuutta voi säätää currytahnan määrällä. Riisin kanssa tarjottuna ruoka on lempeä, eikä liian tulinen.

Tästä löydät ruusukaalicurryn ohjeen.

Sunnuntai: Italialainen lihamureke

Jauhelihasta saa astetta juhlavamman sunnuntairuuan, kun pyöräyttää siitä yrteillä ryyditetyn murekkeen. Mureke syntyy nopeammin kuin lihapullien pyörittely ja samalla pellillä kypsyvät rinnakkain myös lohkoperunat, joiden pintaan voi sipaista pestoa.

Tästä löydät italialaisen lihamurekkeen ohjeen.

Katso lisää lasten suosikkiruokia täältä!

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä.