Vihreällä broilerispagetilla saat värikkään alun viikolle. Kuva: Pia Inberg.
Vihreällä broilerispagetilla saat värikkään alun viikolle. Kuva: Pia Inberg.

Ota käyttöön lapsiperheen ruokalista, niin koko perhe syö monipuolisesti terveellisesti. Katso reseptit ja vinkit!

Huh, miten tästä selviää? Ruuhkasta kotiin. Koko perhe odottaa nälkäisenä. Ruuan pitäisi syntyä hetkessä, sillä illalla on vielä nippu harrastuksia joihin kuskata lapsia.

Monelle tuttu  tilanne, johon auttaa suunnittelu. Ota avuksi lapsiperheen ruokalista - valmis ratkaisu koko viikoksi.

Maanantai: Vihreä broilerispagetti

Tämä ohje on raikas versio pestopastasta. Ainekset löytyvät viikonlopun jälkeen helposti jääkaapista. Tässä ohjeessa pesto tehdään pakasteherneistä, yrteistä, sitruunasta ja mascarponesta. Ruoka on vege, mutta siitä saa tuhdimman kun lisää joukkoon grillattua broileria.

Tästä löydät vihreän broilerispagetin ohjeen. (kuva yllä)

Tiistai: Nopea kasvisminestrone

Tämä keitto syntyy liemijuureksista, pavuista ja pastasta. Juuresten pilkkomisen voi myös jättää väliin ja tarttua pakastevihanneksiin.  Valmiit pakastekasvikset ovat puhtaita kasviksia ilman lisäaineita, joten jos jotain oikopolkuja haluat ruuanvalmistukseen, niin tässä yksi hyvä.

Tästä löydät nopean kasvisminestronen ohjeen.

Keskiviikko: Uunilohi appelsiinikuorrutteella

Mehevä lohifilee kypsyy uunissa lähes itsekseen. Sipaise pintaan teriyakikastiketta ja viipaloi päälle appelsiinirenkaita. Tarjoa annos nopeasti kypsyvän täysjyväbulgurin kanssa tai lisää uunipellille kasviksia lisukkeeksi.

Tästä löydät uunilohi appelsiinikuorrutteella -ohjeen.

Torstai: Tuorepinaattiletut

Lasten suosikkiruoka pinaattiletut on helppo tehdä itse. Näin keväällä ne voi myös tehdä nokkosesta. Tässä ohjeessa jauhoina on vehnäjauhoja, mutta osan jauhoista voi korvata myös ohrajauhoilla. Tarjoa letut puolukkasurvoksen tai lohi- tai katkaraputäytteen kanssa. Jos edellisen päivän uunilohta on jäänyt pieni pala, voit käyttää sitä savulohen tilalla.

Tästä löydät tuorepinaattilettujen ohjeen.

Perjantai: Meksikolainen jauhelihapannu

Tämä kastike on siitä näppärä, että joukkoon on upotettu jauhelihan lisäksi runsaasti kasviksia. Saatte kuin huomaamatta jauheliharuuassa lisäksi "kourallisen" vitamiineja ja hivenaineita. Tarjoa jauhelihapannu riisin kanssa tai perjantain kunniaksi tacokuorien tai tortillojen välissä.

Tästä löydät meksikolaisen jauhelihapannun ohjeen.

Lauantai: Ruusukaalicurry

Ruusukaali voi olla monelle lapselle oudon makuinen, mutta kun tarjoilet ne "vihreinä lihapullina", voit olla varma että ruoka maistuu myös perheen pienimmille.  Kastikkeen voimakkuutta voi säätää currytahnan määrällä. Riisin kanssa tarjottuna ruoka on lempeä, eikä liian tulinen.

Tästä löydät ruusukaalicurryn ohjeen.

Sunnuntai: Italialainen lihamureke

Jauhelihasta saa astetta juhlavamman sunnuntairuuan, kun pyöräyttää siitä yrteillä ryyditetyn murekkeen. Mureke syntyy nopeammin kuin lihapullien pyörittely ja samalla pellillä kypsyvät rinnakkain myös lohkoperunat, joiden pintaan voi sipaista pestoa.

Tästä löydät italialaisen lihamurekkeen ohjeen.

Katso lisää lasten suosikkiruokia täältä!

Kesäkurpitsaa tulvii ovista ja ikkunoista! Tuttu tilanne? Kokosimme yhteen suosituimmat ohjeemme, joiden avulla voit käydä sadon kimppuun yksi kesäkurpitsa kerrallaan.

Grillaa

Napakat, pienet kesäkurpitsat sopivat mainiosti grillattaviksi. Pienimmät kannattaa halkaista pitkittäin, jolloin niitä on helppo käännellä grillissä. Isommat voi leikata viipaleiksi, sivellä kevyesti öljyllä ja maustaa suolalla, pippurilla ja yrteillä ennen grillausta. Grillatut kesäkurpitsat sopivat melkein minkä vain grilliruoan lisäkkeeksi, ja sekä kylmiin että lämpimiin salaatteihin. Yhdä hyvin voit pariloida kesäkurpitsat kauniin raidallisiksi pannulla.

 

Täytä ja paahda

Muistatko, miten hyvältä maistuvat täytetyt kesäkurpitsat? Täytettäviksi sopivat sekä pienet että isommat kesäkurpitsat. Juustokuorrutus ja jauhelihatäyte pitävät huolen, että nämä herkut maistuvat yhtä hyviltä kuin äidin tekemät. Mitä enemmän koverrat kesäkurpitsoja, sitä nopeammin ne kypsyvät uunissa ja sitä enemmän täytettä mahtuu kyytiin.

Jos kaipaat täyttämiseen uutta ideaa, viillä kesäkurpitsaan taskut hörsteille uunimakkaran tapaan. Astetta hauskempi uunikesäkurpitsa on vartissa valmis uuniin. 

 

Paista tai raasta pastan joukkoon

Pähkinöitä, yrttejä, vuohenjuustoa ja sitruunaa. Tämä pasta kokoaa kesäkurpitsan parhaat makuparit samalle lautaselle. Kokeile! Ekstraherkullinen kesäkurpitsapasta (pääkuvassa) on loppukesän kausiruokaa ihanimmillaan.

Vielä helpomman pastan kesäkurpitsasta raastamalla sen minttupeston joukkoon. Tämä feta-kesäkurpitsapastan kastike valmistuu samassa ajassa kuin keität pastan.

 

Kätke vuokaan

Kerrostele kesäkurpitsaviipaleita lampaan jauhelihasta valmistetun kastikkeen ja valkokastikkeen kanssa vuokaan. Kesäkurpitsamoussaka onnistuu tavallisen moussakan tapaan, kun valitset kerrosten väliin jauhoisia perunoita, jotka kypsyessään imevät osan kesäkurpitsoista irtoavasta nesteestä. Tämän vuoan voit tehdä hyvissä ajoin ennen tarjoamista, sillä vetäytyminen tekee hyvää sen rakenteelle.

Kuvat: Reetta Pasanen, Sami Repo, Arto Vuohelainen ja Tuomas Kolehmainen.

Kesä on erilaisten eväsretkien ja pitkien automatkojen aikaa. Paras hetki jokaisella matkalla on se, kun eväskorit avataan. Valitse suosikkisi Sopan parhaiden eväsherkkujen joukosta! 

1. Vaihda perinteinen eväsleipä wrappiin

Kääräisimme klassikkoleivän vaihteeksi wrapiksi. Club sandwich -wrap on supermaukas kokonaisuus, ja mikä parasta: rullan kanssa syntyy vähemmän sotkua.

Club sandwich -wrapin ohjeen löydät tästä. Jos kalkkuna ei maistu, kokeile vaikkapa lohi-rieskarullia tai kasvis-halloumiwrappeja

2. Muovirasia on ystävä

Erilaiset salaatit ovat piknik-tarjottavien ykkösluokkaa, sillä ne on helppo pakata mukaan suuriin muovirasioihin. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti yksi Sopan suosituimmista ohjeista, Nigellan couscous-halloumisalaatti. Se valmistuu vartissa ja maistuu myös kylmänä, lupaamme!

Couscous-halloumisalaatin ohjeen löydät täältä. Kokeile myös linssi-fetasalaattia tai chorizo-perunasalaattia (kesällä tietenkin uusista perunoista!).

3. Kolmen raaka-aineen ihme

Tässäpä aikamoinen superohje: vegaaninen, gluteeniton ja hetkessä valmistuva herkkupala. Omena-maapähkinäeväs jäljittelee kerrosleipää ja yllättää erilaisilla tekstuureilla: raikasta hedelmää, täyteläistä maapähkinävoita ja rapeaa mysliä. 

Omena-maapähkinäevään ohjeen löydät täältä

4. Dippi ei ole vain sipseille

Skippaa roskat ja ruokailuvälineet: tässä ohjeessa dippi ja vihannekset ovat kätevästi samassa purkissa. Syömisen jälkeen kierrä kansi kiinni ja kiikuta kotiin pestäväksi. Jos reseptin hernedippi ei ole mieleesi, kokeile tilalle vaikkapa hummusta. 

Dippipurkkien ohjeen löydät täältä, ja hummuksen täältä.

5. Patukkaa antaa energiaa

Kaupan välipalapatukat kalpenevat itse tehtyjen rinnalla. Näissä valkosuklaa-myslipatukoissa valkosuklaa paahtuu uunissa ihanan karamelliseksi. 

 Valkosuklaa-myslipatukoiden ohjeen löydät täältä. Hyviä vaihtoehtoja retkelle ovat myös pähkinäiset puhtipalat sekä kookoksen makuiset raakapallot