Kulho ei ole vain soppaa varten. Kuva: Istockphoto
Kulho ei ole vain soppaa varten. Kuva: Istockphoto

Kulhoateriat ovat nousseet villitykseksi maailmalla ja varsinkin jenkkiblogeissa. Ideana on tarjota kaikki aterian komponentit kerroksittain pienestä ja syvästä kulhosta.

Kulho on astia, mutta nyt se on myös helposti valmistuva hittiruokalaji. Annos koostuu yleensä hiilaripitoisesta pohjasta, esimerkiksi kvinoasta tai riisistä. Sitten päälle tulee vihanneksia ja proteiinin lähdettä, kuten broileria, lohta tai tofua. Koko komeus kruunataan ripotteilla, vaikkapa paahdetuilla pähkinöillä tai siemenillä, ja makumaailmaan sopivalla kastikeella.

Kulhoruoassa on jotain hirmuisen turvallista ja lohduttavaa. Ruoan voi rakennella omaan suosikkisoppa- tai murokulhoon tai kannelliseen kippoon mukaan otettavaksi luonaaksi. Juuri sopiva ruoka harmaaseen maanantaipäivään! Mikä parasta, kulhosta muodostuu usein terveellinen ateria ja samalla voit hyödyntää viikonlopun kokkailusta jääneitä tähteitä.

Kulhon voi valmistaa esimerkiksi "vihreän jumalattaren" tyyliin kvinoasta ja vihreistä kasviksista, tonnikalasta japanilaisittain tai taco-henkeen guacamolella ja salsalla höystettynä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana kulhokokkailussa!

Donburi-kulho on varmasti tuttu japanilaisen ruuan ystäville. Aasilaiset kulhot onkin helppo rakentaa riisipedin päälle. Superfood-kulhot ovat suosittuja terveys- ja vegeblogeissa ja ne koostuvat yleensä esimerkiksi kvinoasta, linsseistä, pavuista, lehtikaalista, pinaatista, avokadosta, siemenistä ja pähkinöistä.

Aamiaskulhon voi rakentaa myös samalla menetelmällä: Pohjana toimii esimerkiksi tuorepuuro, pinnalle lohkotaan hedelmiä ja marjoja. Kulho viimeistellään mysliripauksella, hienonnetulla mintulla ja hunajalla.

Miten koostaisimme Suomi-kulhon? Voisiko karjalanpaistin tarjota kiposta perunamuusipediltä, höystää annosta juureskuutioilla ja ripotella päälle paahdettua sipulia? Kerrankin saisi lusikoitua maukkaan liemenkin kunnolla talteen.