Ota välipalan syömisestä tapa uuden vuoden kunniaksi. Valitse välipapatukoista järkevimmät kaupan valikoimista tai tee itse omat Soppa 365:n ohjeilla.

Alkuvuosi on ryhtiliikkeiden aikaa, ja yksi sellainen on rukata välipalat kuntoon. Ylipäänsä on hyvä syödä jotain välipalaksi, vielä parempi on valita järkevästi. Kiireiset hakevat lisäpotkua iltapäiviin välipalapatukoista. Ne ovatkin kiistämättömästi kätevää reissuruokaa. Patukat sujahtavat helposti pieneenkin tilaan ja säilyvät kauan huoneenlämmössä.

Valikoimissa on erilaisia patukoita ja osa niistä on sijoitettu keksihyllylle, toiset pähkinöiden ja siementen sekaan tai kassan kupeeseen ja kolmannet milloin minnekin. Osa on myslipatukoita, osa kulkee proteiinipatukoiden nimellä. Lisäksi on erilaisia keksien ja patukoiden hybridejä. Pakkausten päällä komeilevat lupaukset proteiinista, täysjyväviljasta, kuiduista, vitamiineista ja kivennäisaineista, mutta nämä eivät vielä kerro paljoa. ”Välipala” – etuliite ei tee tuotteesta automaattisesti terveellistä. Patukkaviidakossa siis eksyy vähemmästäkin.

Kaupan valmiista patukoista kannattaa tarkistaa seuraavat asiat: kuidun ja proteiinin määrä ja sokerin määrä kokonaishiilihydraateista. Proteiinia ja kuitua olisi hyvä olla mahdollisimman paljon, sillä molemmat pitävät nälkää. Kuidun kohdalla riittävästi tarkoittaa yli 6 g/100 g, ja proteiinia saisi olla vähintään 8 g/100g. (Proteiinipatukoissa määrä on korkeampi). Hyvässä välipalapatukassa on sokeria korkeintaan kolmannes kaikista hiilihydraateista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eniten välipalapatukkansa koostumukseen voi vaikuttaa tietysti tekemällä sen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksinkertaisimmillaan välipalapatukat sekoitetaan hiutaleista, pähkinärouheesta ja kuivatuista hedelmistä tai marjoista ja makeutetaan maltilla.

Yllättävästi näkkileivästä tehdyt välipalapatukat saavat makeutta raakasuklaasta ja omenasoseesta.

Gluteenittomissa myslipatukoissa valkoinen sokeri on korvattu intiaanisokerilla. Intiaanisokeri on käsittelemätöntä täysruokosokeria.

Tutut raaka-aineet voi myös helposti pyöräyttää patukan sijaan pallon muotoon.

Raakapallot ovat täydellinen valinta kuntoilijalle, sillä niihin on lisätty herajauhetta. Punajuuri tuo välipalapalloihin kauniin kirkkaan värin.

Ihanat porkkanakakkupallot maistuvat tutulta herkulta, mutta ovat huomattavasti terveellisempi versio siitä. 

Kurkuman terveysvaikutukset ovat kiistämättömät, joten sitä kannattaa käyttää jopa välipaloissa. Mantelivoita saa erikoiskaupoista, mutta sen voi korvata myös maapähkinävoilla.

Kookos-mantelipallot ovat maapähkinävoin takia melko tuhteja, joten ne käyvät jo herkuttelupalloista.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla