Täydelliseen smoothieen tarvitset neljä tekijää. Kuva: Panu Pälviä
Täydelliseen smoothieen tarvitset neljä tekijää. Kuva: Panu Pälviä

Smoothie on helppo surauttaa, mutta sen valmistuksessa kangistuu helposti kaavoihin. Poimi tästä uudet ideat, joilla aamusmoothiestasi tulee täydellinen.

Vaikka smoothie ja sen valmistaminen ei olekaan mitään rakettitiedettä, huomioi nämä kohdat rakentaessasi omaa juomaa.

1. Maku

Tärkeä smoothiessa, kuten kaikessa ruuassa, on tietenkin maku. Marjat, hedelmät ja mausteet tuovat maun juomaan.

  • Kun haluat raikkautta, pilko joukkoon omenaa, päärynää, appelsiinia tai purista loraus sitruunan tai limetin mehua. Myös happamat marjat antavat kirpsakkuutta.
  • Kun olet kallellaan makeaan päin, käytä reilusti banaania, melonia, mangoa, kuivattuja hedelmiä ja mausta juoma hunajalla.
  • Mausteista smoothieen käyvät inkivääri, kaneli, kardemumma, vanilja, minttu, basilika ja chili.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Trooppinen tyrnismoothie

2. Rakenne

Juoksevaa rakennetta smoothieen tulee hedelmien nesteen lisäksi esimerkiksi mehuista, maidosta tai piimästä, manteli- ja kauramaidosta tai ihan vain vedestä. Jotta smoothie ei jäisi vetiseksi, surautetaan siihen myös kermaisuutta. Täyteläisyyttä  saat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • banaanista ja avokadosta
  • maapähkinävoista ja pähkinöistä
  • kookosmaidosta
  • maitotuotteista (esim. jogurtista) ja vaikkapa pehmeästä tofusta.

Vihreä vitamiinismoothie

3. Ravinteet

Smoothien toivotaan tietysti olevan ravinteikas.

  • Vitamiinit saat hedelmistä ja marjoista.
  • Kun juomaan halutaan protskuja, sekoitetaan joukkoon vaikkapa rahkaa, valkuaista tai proteiinijauhetta. Myös siemenistä ja pähkinöistä saat proteiinilisää smoothieen.
  • Älä unohda kuitua: ripauta smoothieesi esimerkiksi leseitä, hiutaleita tai vaikkapa talkkunaa!

Pähkinä-suklaasmoothie

4. Rouheus

Smoothien ei tarvitse olla aivan smooth, vaan nyt päälle halutaan rouheutta ja sattumia. Kruunaa juomasi ripottelmalla lasiin lopuksi marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä tai vaikkapa granolaa.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Kodin Kuvalehdessä.

Kokeile myös näitä:

Herauttava herukkasmoothie

Punajuuri-omenasmoothie

Porkkanakakkusmoothie kefiiristä

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla