Valmista "raaka" granola lasipurkkiin ja paista sopiva annos pannulla juuri ennen syömistä. Tämän tuoreempaa ei granolasta saa!

Jos et ole vielä ehtinyt viime vuoden granolabuumiin kiinni, on hyvä tietää granolan ja myslin ero. Granola paahdetaan uunissa toisin kuin mysli, ja hiutaleet "kostutetaan" öljyllä ja usein vaahterasiirapilla. Granola on rasvaisempaa, makeampaa ja rouskuvampaa kuin mysli.

Suurin osa granolan ystävistä valmistaa sitä kerralla ison määrän uunissa, jolloin yksi jos toinenkin uunipellillinen paahtuu kätevästi. Mutta uusin villitys ehdottaa toisin: rakenna lasipurkkiin "raakaversio" granolasta ja paista tai paahda ennen aamiaisen syömistä vain pieni annos pannulla. Aikaa kuluu vain viitisen minuuttia, ja jugurttisi pinnalle pääsee täysin tuore, jopa vähän lämmin ja pinnaltaan paahtunut granola.

Hyvä puoli "paistinpannugranolassa" on se, että voit jättää sokerin kokonaan pois. Granola kannattaa paistaa pienessä määrässä öljyä ja vaahterasiirappia, jolloin sen pinta makeutuu tarpeeksi.

Huom! Pärjäät tavallisilla granolaresepteillä, mutta muista vain jättää öljy ja vaahterasiirappi paistamisvaiheeseen eli purkita granola-ainekset kuivina.

5 erilaista granolaohjetta löydät täältä:

Taivaallinen granola (tummaa suklaata, nibsejä ja karpaloita)

Karpalogranola (kookosöljyä makua antamassa)

Hunajainen granola (erityisen paljon siemeniä)

Vaahterasiirappigranola (juju kuivatussa inkiväärissä)

Chiasiemen-granola (pähkinöitä ja mantelia)