Ei pelkoa, etteikö kasvistagine veisi nälkää. KUVA: Reetta Pasanen
Ei pelkoa, etteikö kasvistagine veisi nälkää. KUVA: Reetta Pasanen

Tämä menu sopii loistavasti pienelle porukalle, jolloin jokainen saa oman ruokalajin vastuulleen.

Me täällä Sopassa rakastamme tahnoja. Etenkin Lähi-idän tahnoja, joita käytämme dippeinä, joilla voitelemme leivän tai joita nostamme lisukkeeksi Lähi-idän herkkuja notkuvalle lautaselle. Tahnat voi valmistaa hyvissä ajoin etukäteen, jolloin itse ruuanlaitto keskittyy couscousin ja "pääruuan" valmisteluun (Lähi-idän pöydässämme ruuat katetaan kerralla pöytään). Lähi-idän ruoka ei ole vain talviruokaa vaan ihanaa myös nyt, kun tomaateissa on makua ja kurkut ovat avomaalta.

Aloittakaamme tahnoista: ohjeet löydät linkeistä munakoisotahna, tomaatti-paprikaezme ja hummus.

Tomaatti-paprikaezme tuo pöytään väriä.

Oikeaoppinen hummus saa oliviiöljyn vain valutettuna pinnalle.

Paahdettu munakoisotahna eli patlican salatasi on ihanaa pita-leivän päällä.

Hanki menua varten myös pita-leipää, jonka voit paahtaa paahtimessa kahteen kertaan (hiukan vedellä voideltuna) tai halutessasi paloitella kuutioiksi ja paistaa oliiviöljyssä rapeaksi paistinpannussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun teet "pääruuan" eli kasvistaginen ja kikhernecouscousin ohjeemme mukaan, opit tekemään itse helppoa, pohjoisafrikkalaista mausteseosta dukkahia, jota sinulle jää kaappiin syysiltojen herkkuja varten (ihanaa ruokaisten salaattien päälle ripoteltuna). Meidän viikonloppupöydässämme sitä ripotellaan vuohenjuuston päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Varaa pöytään myös sitruunanlohkoja, joista syöjät voivat halutessaan "sitruunaistaa" ruokiaan. Hyvää ruokahalua!

Ps. Jos tiedät, että lihaa on pöytään saatava, suosittelemme lammaskebakoita. Tästä ohjeesta saat vielä tsatsikin ohjeen kaupan päälle!

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla