Kokosimme itsenäisyyspäivän juhlamenut, jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon. Rentoa tai fiiniä, mausta ei silti tingitä!

Onnea Suomi! Satavuotiasta itsenäisyyttä on syytä juhlia, ja parhaiten se onnistuu tietysti ihanien ruokaherkkujen avulla. Tästä koosteesta löydät kaksi ruokaehdotusta niin alku-, pää- kuin jälkiruoaksi itsenäisyyspäivän juhlapöytään. Toiset sopivat fiinimpään juhlimiseen, ja toiset taas ovat omiaan sohvanaposteluun Linnan juhlia katsoessa. Kaikki herkut ovat tällä kertaa vegaanisia.

Aluksi

Fiiniä: Paahdettu valkosipuli-kukkakaalikeitto

Manteli ja kvinoa tekevät kukkakaalikeitosta täyteläisen, ja valkosipuli varmistaa, ettei maku ole liian pehmeä.

Valkosipuli-kukkakaalikeiton ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Cashewtahnalla täytetyt salaattiveneet

Sormin syötävät salaattiveneet on täytetty avokadosta ja cashewpähkinöistä tehdyllä tahnalla. Veneet sopivat myös niille, jotka eivät halua syödä gluteenia.

Salaattiveneiden ohjeen löydät täältä.

Pääruoaksi

Fiiniä: Punajuuri-linssipata

Punajuuri-linssipata varmistaa, että kokkikin ehtii istua iltaa vieraiden kanssa. Työn tekee nimittäin suurissa määrin uuni. Dukkah-mausteseoksella terästettyä pataa kannattaa valmistaa tupla-annos, sillä se maistuu seuraavana päivänä vielä paremmalta.

Punajuuri-linssipadan ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Peltivihis

Lihapiirakan eli lihiksen kasvisversio leivotaan nyt ronskiksi peltipiirakaksi. Saa ottaa toisenkin palan!

Peltivihiksen ohjeen löydät täältä.

Lopun herkkuhetki

Fiiniä: Samppanjagranita

Malja Suomelle – jälkiruuan muodossa! Tässä hienostuneessa ohjeessa granitan pohjana on samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi.

Granitan ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Vegaanibowniet

Vegaaninen brownie eli suomalaisittain mokkapala syntyy kikherneiden liemen eli aquafaban avulla. Mehukas lopputulos on ihana!

Brownien ohjeen löydät täältä.