Kokosimme itsenäisyyspäivän juhlamenut, jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon. Rentoa tai fiiniä, mausta ei silti tingitä!

Onnea Suomi! Satavuotiasta itsenäisyyttä on syytä juhlia, ja parhaiten se onnistuu tietysti ihanien ruokaherkkujen avulla. Tästä koosteesta löydät kaksi ruokaehdotusta niin alku-, pää- kuin jälkiruoaksi itsenäisyyspäivän juhlapöytään. Toiset sopivat fiinimpään juhlimiseen, ja toiset taas ovat omiaan sohvanaposteluun Linnan juhlia katsoessa. Kaikki herkut ovat tällä kertaa vegaanisia.

Aluksi

Fiiniä: Paahdettu valkosipuli-kukkakaalikeitto

Manteli ja kvinoa tekevät kukkakaalikeitosta täyteläisen, ja valkosipuli varmistaa, ettei maku ole liian pehmeä.

Valkosipuli-kukkakaalikeiton ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Cashewtahnalla täytetyt salaattiveneet

Sormin syötävät salaattiveneet on täytetty avokadosta ja cashewpähkinöistä tehdyllä tahnalla. Veneet sopivat myös niille, jotka eivät halua syödä gluteenia.

Salaattiveneiden ohjeen löydät täältä.

Pääruoaksi

Fiiniä: Punajuuri-linssipata

Punajuuri-linssipata varmistaa, että kokkikin ehtii istua iltaa vieraiden kanssa. Työn tekee nimittäin suurissa määrin uuni. Dukkah-mausteseoksella terästettyä pataa kannattaa valmistaa tupla-annos, sillä se maistuu seuraavana päivänä vielä paremmalta.

Punajuuri-linssipadan ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Peltivihis

Lihapiirakan eli lihiksen kasvisversio leivotaan nyt ronskiksi peltipiirakaksi. Saa ottaa toisenkin palan!

Peltivihiksen ohjeen löydät täältä.

Lopun herkkuhetki

Fiiniä: Samppanjagranita

Malja Suomelle – jälkiruuan muodossa! Tässä hienostuneessa ohjeessa granitan pohjana on samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi.

Granitan ohjeen löydät täältä.

Rentoa: Vegaanibowniet

Vegaaninen brownie eli suomalaisittain mokkapala syntyy kikherneiden liemen eli aquafaban avulla. Mehukas lopputulos on ihana!

Brownien ohjeen löydät täältä.

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä.