Vegaanihaaste alkoi ja jatkuu koko tammikuun. Nappaa talteen viikon ruokalista, jossa on jokaiselle päivälle herkullinen vegaaninen resepti. Lisäksi saat ohjeen vegaaniseen suklaamousseen, johon ihastuvat sekasyöjätkin.

Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto haastoivat jo viidettä kertaa suomalaiset syömään vegaanista ruokaa tammikuun ajaksi. Jos haluat mukaan vegaanihaasteeseen, ilmoittaudu (maksutta) täällä. Helpotimme vegaaniviikkojasi tekemällä sinulle viikon ruokalistan, jossa jokaiselle päivälle on superherkullinen ruoka ilman eläinkunnan tuotteita. Tällä pääset alkuun!

Maanantai: Lämmin mustapapu-avokadosalaatti

Arjen todellinen sankari on vegaaninen pastasalaatti, joka valmistuu vartissa pienenkin lähikaupan aineksista.

Mustapapu-avokadosalaatin ohjeen löydät täältä.

Tiistai: Vegaaninen caesarsalaatti

Salaattien kestosuosikki caesarsalaatti saa uutta ilmettä tässä vegaanisessa versiossa, jossa se kruunataan misomajoneesilla ja kookospekonilla. Nam!

Vegaanisen caesarsalaatin ohjeen löydät täältä.

Keskiviikko: Nyhtökaurastroganoff

Herkullinen stroganoff syntyy helposti nyhtökaurasta vain 30 minuutissa.

Nyhtökaurastroganoffin ohjeen löydät täältä.

Torstai: Tatti-talvikurpitsakeitto

Tämä raastetusta kurpitsasta valmistettu keitto lämmittää takuulla kylmänä talvipäivänä. Keiton jujuna on lautasen pohjalle upotettu paahdettu ja valkosipuliöljyllä sivelty leipä. Se täyttää ihanasti!

Tatti-talvikurpitsakeiton ohjeen löydät täältä.

 

Perjantai: Lihattomat lihapiirakat

Nämä lihattomat lihikset eli vihikset ovat loistava koko perheen herkku perjantai-illaksi. Vihiksissä on lihan tilalla mahtavan mehevää munakoisotäytettä.

Vihiksen ohjeen löydät täältä.

 

Lauantai: Vihreät kasvispihvit

Nämä pihvit eivät ainoastaan maistu herkullisilta vaan myös näyttävät upeilta! Kauniin vihreän värinsä pihvit saavat muun muassa lehtikaalista, parsakaalista ja pakasteherneistä. Pyöräytä kasvispihvit näppärästi monitoimikoneella, jos omistat sellaisen.

Vihreiden kasvispihvien ohjeen löydät täältä.

 

Sunnuntai: Vegaaninen paimenenpiiras

Tämä herkku kruunaa viikon viimeisen päivän. Paimenenpiiraassa soijarouhe saa kaverikseen itämaisia mausteita ja pinnalle tahini-perunamuusia.

Vegaanisen paimenenpiiraan ohjeen löydät täältä.

 

+ Viikonlopun jälkkäri: Vegaaninen suklaamousse

Vegaaninen suklaamousse on terveellinen herkku, joka vie kielen mennessään! Loppusilauksen täyteläiselle mousselle tuovat paistetut karpalot.

Suklaamoussen ohjeen löydät täältä.

Teksti: Maiju Tuovinen

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä.