Raasta ja paista! Kokosimme yhteen parhaat kasvispihviohjeemme: fritterit, raastepihvit, kvinoa- ja papupihvit. Tiesitkö, että kasvispihvit voi tehdä myös kylmään kaurapuuroon? 

Raasta ja paista

Perinteisimmät kasvispihvit valmistetaan raastamalla kasa kasviksia ja sekoittamalla joukkoon kananmunia ja jauhoja, jotka pitävät raasteen koossa. Paras lopputulos syntyy pannulla tai lettupannulla paistaen. Raastepihvien paistamiseen tarvitaan hieman kärsivällisyyttä. Liian kovalla lämmöllä niiden pinta ehtii palaa ennen kuin sisus on kiinteytynyt riittävästi pysyäkseen koossa käännettäessä. Käytä siis keskilämpöä, lisää pannulle nokare rasvaa ja anna pihveille aikaa. Näin säästyt myös pahimmalta paistamisen käryltä.

Fritterit eli röstimäiset pihvit ovat tällaisista kasvispihveistä rennoimpia. Niiden pääaineksena on kasvisraaste, joten pihveistä tulee rosoisen näköisiä, pinnaltaan rapeita ja sisältä meheviä. Jos teet frittereitä kesäkurpitsasta, on tärkeää valuttaa raaste hyvin, jotta se pysyy koossa pannulla. Ripottele raasteen joukkoon suolaa ja puristele kesäkurpitsa siivilässä ennen kuin sekoitat sen yhteen muiden ainesten kanssa. Porkkanafrittereissä ei ole vastaavaa ongelmaa, ellei porkkana ole erityisen mehevää. Silloin raastettaessa irtoavan ylimääräisen nesteen voi vain valuttaa pois.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Kesäkurpitsafritterit
Resepti
Kesäkurpitsafritterit
Artikkeli jatkuu alapuolella
Porkkanafritterit
Resepti
Porkkanafritterit

Parhaimmillaan kasvispihvien ainekset ovat sesonginmukaisia. Kun kaupan kesäkurpitsalaari on tyhjentynyt, raastepihvit kannattaa tehdä punajuuresta tai juuriselleristä. Voit sekoittaa eri juureksia keskenään ja tehdä pihvejä aineksista, joita kasvislaatikostasi löytyy. Näihin pihveihin käyvät mitkä vain juurekset. Raastamisessa monitoimikone on hyvä apu.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Punajuuripihvit
Resepti
Punajuuripihvit
Artikkeli jatkuu alapuolella
Waldorfin selleripihvit
Resepti
Waldorfin selleripihvit

 

Keitä pohjaksi puuro tai kvinoaa

Koossa pysyminen on kasvispihvien suurin ongelma. Onneksi on muutamia hyviksi todettuja ratkaisuja.

Kasvispihvien massaksi voi keittää helposti puuroutuvaa kvinoaa. Samalla pihveihin saa lisää proteiinia. Tällä kvinoakikalla voi tehdä kasvispihveistä joko vegaanisia tai tuhdin juustoisia.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Vegaaniset vegepihvit
Resepti
Vegaaniset vegepihvit
Artikkeli jatkuu alapuolella
Juustoiset kvinoa-kasvispihvit
Resepti
Juustoiset kvinoa-kasvispihvit

Hauskimmassa versiossa kasvispihvien pohjaksi keitetään tuhti kaurapuuro. Tämä arkinen kikka kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun! Pinnalle voi asetella erilaisia raasteita kuten reseptissä tai miksata värit suloisesti sekaisin. Kylmäksi jämähtänyt puuro toimii pohjana parhaiten. Tee siis aamupuuroa vähän reilummin ja säästä loput pihvien pohjaksi.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Kaura-kasvispihvit
Resepti
Kaura-kasvispihvit

Lisäämällä kasvispihvitaikinaan kypsiä kikherneitä tai papuja saa pihveihin ruokaisuutta ja proteiinia. Valutetut tölkkipavut ja -herneet soseutuvat helposti pihvimassan pohjaksi.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Sitruunafalafelit
Resepti
Sitruunafalafelit
Artikkeli jatkuu alapuolella
Pirteät porkkanapihvit
Resepti
Pirteät porkkanapihvit

 

Kypsennä uunissa

Entä jos ei jaksa kärytellä? Osa kasvispihveistä onnistuu myös uunissa (ks. sitruunafalafelien ja punajuuripihvien resepti). Tärkeintä on, että massa on niin paksua, että se kypsyy pihvin muotoon eikä valahda pellille. Uunissa kypsennettävistä pihveistä saa maukkaita sivelemällä niiden pinnan kevyesti öljyllä ennen paistamista. Jos haluat helpottaa arjen ruuanlaittoa, voit tehtailla pihvejä kerralla ison satsin ja paistaa niihin pannulla maukkaan pinnan ennen tarjoamista. Kokeile vaikka tätä perusohjetta: Tee pohjamassasta kiinteää valuttamalla pois soijarouheen turvotusneste kokonaan pois, muotoile pihvit pellille, sivele ne öljyllä ja paista 225-asteisessa uunissa pihvien paksuudesta riippuen 10–20 minuuttia.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Pohjamassa kasvispihveille
Resepti
Pohjamassa kasvispihveille

 Toki pellille valahtaminenkin voi olla itse tarkoitus! Arjen helpoimmat ja hauskimmat kasvispihvit paistuvat pellillä jättiröstin muodossa.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Koko pellin porkkanarösti
Resepti
Koko pellin porkkanarösti

 

Kuva: Tuomas Kolehmainen.

Smoothiejätski, pannari, mummolan ykkösherkut kerroskiisseli ja vispipuuro. Kun kotoa löytyy valmista välipalaa, koulun alku sujuu ehkä vähän helpommin. Mikä näistä toimii teillä?

  1. Vispipuuro. Sitä voi keittää herukoista, puolukoista, mustikoista. Tavalliseen mannaan, kauramannaan, rukiiseen. Toimii jääkaappikylmänä maidon kanssa, tulee kerralla paljon. Ai niin, vispari on myös todella halpaa.
  2. Kiisseli. Luota tässäkin mummolatyyliin! Kerroskiisselissä on sama lumo kuin kerrosjogurtissa, jos sen tekee juomalasiin. Tämä spesiaalivälipala toimii rankan päivän motivaattorina. Jos et jaksa keittää kahta kiisseliä tai kerrostella, tee maitokiisseli ja varaa päälle hedelmä- tai marjasosetta, joita löytyy kaupasta pahvitölkeissä.
  3. Smoothiejätski. Tee smoothie, jossa on hedelmiä ja jogurttia, ja pakasta annosmuoteissa. Voit vaihdella aineksia makusi mukaan. Kun hedelmät ovat jätskinä, niiden syöminen ei unohdu.
  4. Pannari. Kun jääkaapissa on kasa pannaripaloja, voi olla varma etteivät lapset (ja kaverit) jää nälkäisiksi. Jos haluaa tehdä pannarista vähän ruokaisamman, se kannattaa tehdä suolaisena tai täyttää rullaksi.
  5. Viili. Miten joku niin helppo asia kuin viili voi aina unohtua? Tarvitset valmistukseen vain aikaa, yhden purkin viiliä ja litran maitoa. Bonuksena kaupan viileille se, ettei muovipurkillisia tarvita kuin se yksi viilinsiementä varten.
  6. Valmiiksi paloitellut kasvikset. Kuulostaa tylsältä, mutta on erittäin toimivaa. Jos haluaa saada koululaiset syömään kasviksia, kannattaa pilkkoa niitä valmiiksi kulhoihin jääkaappiin. Vaikka kasvisten kuoriminen ei olisi taidoista kiinni, todennäköisesti joku muu puuha kiinnostaa enemmän. Vinkki! Kulhon reunaan liimattu SYÖ MINUT :)  -lappu kiinnittää huomiota jääkaapissa!
  7. Tuorepuuro. Tee iso satsi ja jaa rasioihin. Tämä puuro saa tekeytyä jääkaapissa vaikka päivänkin ja sopii hyvin otettavaksi mukaan treeneihin. Puurosta saa helposti vegaanisen vaihtamalla jogurtin kaurapohjaiseen.
  8. Voileipä. Kun ekojen kouluviikkojen pinnistely on takana, muistaa taas, että paras välipala on voikkari, jonka jokainen osaa tehdä ihan itse. Mennään sillä loppuvuosi!

Kuva: Panu Pälviä.

Haluaisitko lisätä kasvisten osuutta lautasellasi? Et ole yksin. Kokosimme viisi vinkkiä, joiden avulla teet sen helposti. Mehevyysvaroitus!

1. Vaihda pasta tai riisi kasvisversioon

Vaikka voisi kuvitella toisin, kasvisriisin ja -pastan suosion huippua ei ole lähellekään saavutettu. Moni haluaa vaihtaa kauhomishimoa herättävän pastansa terveellisempään vaihtoehtoon. Kaupoissa myydään tarkoitukseen erilaisia sorveja ja spiraalileikkureita, mutta kasvispasta onnistuu mainiosti myös perinteisemmillä välineillä.

Kukkakaaliriisi valmistuu raastamalla kukkakaali karkealla terällä tai jauhamalla sen monitoimikoneessa hienoiksi muruiksi. Muruja keitetään vesitilkassa minuutti pari, kunnes neste on haihtunut. Esikypsennetyt murut kumotaan öljytylle pannulle ja paistetaan rapeiksi ahkerasti käännellen. Valmiin kukkakaaliriisin voi maustaa oman maun mukaan ja käyttää lisukkeena.

Mausteöljyssä paistaminen antaa kukkakaaliriisille ytyä. Lisäämällä joukkoon paahdettuja pähkinöitä, papuja ja kasviksia kukkakaaliriisistä saa kokonaisen aterian.   

Artikkeli jatkuu alapuolella
Pilkutettu kukkakaaliriisi
Resepti
Pilkutettu kukkakaaliriisi

Porkkanoista valmistuu nauhamaista pastaa ihan tavallisella, terävällä kuorimaveitsellä. Rakenteeltaan pehmeämpi kesäkurpitsa kannattaa puolestaan höylätä juustohöylällä suikaleiksi ja leikata edelleen kapeiksi nauhoiksi. Jos omistat mandoliinileikkurin tai julienneraudan, käytä sitä kesäkurpitsan käsittelyyn. Parhaiten tarkoitukseen sopivat napakat ja pienet kesäkurpitsat, joiden sisus ei ole liian kostea tai höttöinen.

Yksinkertaisin tapa saada kasvisten rakenne pehmenemään pastaa muistuttavaksi on käsitellä ne suolalla tai marinoida sopivasti happoa sisältävässä mausteöljyssä. Jos kuitenkin haluat kypsentää kasvispastasi, suosi nopeaa vokkaamista. Niin kasvisten rakenne pysyy napakkana, värit ja maut säilyvät.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Terveyspasta porkkanasta
Resepti
Terveyspasta porkkanasta

 

2. Raasta kasviksia kastikkeeseen ja risottoon

Vanha kikka saada lapset syömään kasviksia toimii edelleen ja sopii myös aikuisille. Tee siis kuin italialaiset ja höystä bolognese porkkanalla ja palsternakalla. Mitä hienompi raaste, sitä paremmin se katoaa kypsyvään kastikkeeseen. Vain maku ja mehevyys kertovat, että joukossa on muutakin kuin jauhelihaa ja tomaattia. Sama toimii yhtä hyvin härkis- ja nyhtökaurakastikkeiden kanssa. Jos yhdistät pastan ja kastikkeen vuokaan ja kuorrutat uunissa, voit raastaa joukkoon kasviksia vielä reilummin. Raastetut kasvikset sopivat myös keittoihin, kaalipataan ja vokkiruokiin.

Raastamalla saa jopa punajuuresta helposti kypsyvää. Kiireessä tai laiskuuden iskiessä kannattaa turvautua monitoimikoneeseen, joka hoitaa käsittelyn näppärästi.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Punajuuririsotto
Resepti
Punajuuririsotto
Artikkeli jatkuu alapuolella
Parempi bolognese
Resepti
Parempi bolognese

 

3. Paahda kasviksia kerralla reilusti

Kun seuraavan kerran olet aikeissa kuumentaa uunin kasvisten paahtamista varten, kurkista vielä kerran jääkaapin vihanneslokeroon ja paahda sieltä samalla loputkin. Ensimmäisen satsin voit käyttää lisukkeena saman tien, loput säilyvät jääkaapissa seuraaville aterioille. Paahdettuja kasviksia voi ripotella pizzan päälle, kasvispastoihin ja munakkaaseen. Ekstrahyvää jääkaappiin jemmatuista paahtokasviksista saa, kun upottaa ne tilkalla balsamicoa maustettuun öljyyn. Ne toimivat kylmänäkin antipaston tapaan.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Paahdetut kasvikset
Resepti
Paahdetut kasvikset
Artikkeli jatkuu alapuolella
 Maailman paras arkipasta
Resepti
Maailman paras arkipasta

 

4. Muista kasvispihvit 

Jos opettelet tämän tuhtien kasvispihvien kaavan, voit muunnella sitä erilaisilla kasvisraasteilla ja mausteilla loputtomiin. Toinen vaihtoehto on ottaa haltuun röstimäisten kasvispihvien ohje, jossa kasvisraasteet saadaan pysymään koossa kananmunalla, papumurskalla, jauhoripauksella tai jopa kaurapuurolla. Kun kasvikset ujuttautuvat lautaselle myös proteiinia sisältävässä pihvissä, päivän värisuora tulee helpommin täyteen. 

Artikkeli jatkuu alapuolella
Kaura-kasvispihvit
Resepti
Kaura-kasvispihvit
Artikkeli jatkuu alapuolella
Pirteät porkkanapihvit
Resepti
Pirteät porkkanapihvit

 

5. Älä jämähdä perussalaattiin

Jos lisukesalaattisi uhkaa unohtua kurkku-tomaatti-salaatti-linjalle, tee tietoinen muutos. Poimi seuraavalla kauppareissulla koriin jotain muutakin salaattiin sopivaa, jonka olet aikeissa ohittaa kasvisosastolla. Hyviä vinkkejä satokauden kasviksiin ja hedelmiin saa kaupan kylteistä. Jos kaipaat valmiita salaattireseptejä, kokeile jotain näistä:

Artikkeli jatkuu alapuolella
Sateenkaarisalaatti
Resepti
Sateenkaarisalaatti
Artikkeli jatkuu alapuolella
Lupita-salaatti
Resepti
Lupita-salaatti
Artikkeli jatkuu alapuolella
Adjika-salaatti
Resepti
Adjika-salaatti

Kuva: Reetta Pasanen