Sokeri piiloutuu varsin yllättäviin paikkoihin. Kuva: Istockphoto.
Sokeri piiloutuu varsin yllättäviin paikkoihin. Kuva: Istockphoto.

Sokerin määrää on helppo vähentää muutamalla pienellä valinnalla. Kaikesta makeasta ei onneksi tarvitse luopua!

Tuttu tilanne. Verensokeri laskee ja tekee mieli makeaa. Pika-apuna on kädenulottuvilla lohko suklaata, makea leivonnainen tai lasillinen virvoitusjuomaa.

Sokeri ei ole elimistöllemme välttämätöntä. Sokeri on hiilihydraatti, jota saamme paitsi lisätyn sokerin muodossa leivonnaisista ja makeisista myös hedelmistä, vihanneksista, perunoista ja maitotuotteista. Ravitsemussuosituksen mukaan sokeria tulisi saada enintään 10 prosenttia päivän energiasta. Määrä tulee helposti täyteen, sillä sokeria löytyy edellisten lisäksi myös piilosokerina useista elintarvikkeista.

Jos haluat vähentää päivittäisen sokerimäärän kulutusta, se vaatii pientä paneutumista. Alla olevien vinkkien avulla pääset vauhtiin!

 

Pidä kiinni ruoka-ajoista

Verensokeri ei laske pohjalukemiin, kun syöt säännöllisesti. Hyvä ateriarytmi on viisi kertaa päivässä.

Piilosokerit kuriin

Valitse maustetuista jogurteista tuote, johon ei ole lisätty sokeria, tai valitse luonnonjogurtti ja mausta se tuoreilla marjoilla.

Unohda janojuomana mehut ja virvoitusjuomat ja valitse tilalle vesi.

Valitse mysleistä vähäsokerisin.

Vähemmän lisättyä sokeria

Totuttele juomaan kahvi ilman sokeria.

Valitse vähäsokerisempi leivonnainen: munkin tilalle palanen marjapiirakkaa.

Hyödynnä pintasokeri. Suu maistaa makeuden, vaikka sokeria olisi vähennetty ohjeesta ja makeutta olisi vain ripaus jälkiruuan pinnalla.

Lupa nauttia

Syö makeaa kohtuudella. Usko tai älä, yksikin suklaapala vie makennälän, kun nautit sen syömisestä etkä syyllistä itseäsi.

Kokeile: Ihana ja terveellinen mustikkapuuro taltuttaa makeannälän hetkessä!