Listasimme viisi kevyttä ja terveellistä iltaherkuttelijan ruokaa, joita voit tankata hyvällä omallatunnolla kello 22 jälkeenkin.

Kliseinen kohtaus amerikkalaisessa televisiosarjassa: päähenkilö hiipii yöllä aamutakissa keittiöön ja avaa jääkaapin oven, käsi syötävää hamuten. Turha hiipiä, sillä iltasyöminen ei lihota, jos innostut terveellisistä iltapaloistamme.

1. Salsa isoilla tomaattilohkoilla

Meksikolainen salsa on kevyt herkku, jota kuitenkin nautitaan useimmiten lisukkeena. Tee toisin: rakenna salsa isommista, mehukkaista tomaattilohkoista, jolloin saat kunnolla purtavaa. Valkosipulin ja limetin liitto salsassa kertoo makunystyröillesi, että vatsasi saa nyt hyvää ruokaa eikä pelkästään lisuketta.

Jyrki Sukulan salsa picanten löydät täältä.

2. Iltasyöjän coleslaw

Raastettu kaali ei herätä kaikkien intohimoja, mutta jos maustat kaalin suolalla, limetillä, kuivatulla chilirouheella ja aavistuksella majoneesia tai maustamatonta jogurttia, vatsasi kiittää kulinaristisesta nautinnosta. Kaalissa on paljon vitamiineja ja kuitua mutta vain vähän kaloreita.

Coleslaw'n öljykastikkeella löydät täältä ja pikacoleslaw'n ohjeen löydät täältä (vähennä majoneesin määrää).

3. Marja-talkkunapiimä

Jos taloudessa on blenderi tai sauvasekoitin, iltajuopottelusi on turvattu! Paksusta juomasta nimittäin syntyy kylläisyyden tunne. Kylläisyyden taas tuo marjapiimään talkkuna, joka maistuu aavistuksen pähkinäiseltä. Jätä mustikoita, puolukoita tai muita marjoja myös sattumiksi. Voit käyttää myös esimerkiksi tyrnejä, jos niitä pakastimestasi löytyy.

Marja-talkkunapiimän ohjeen löydät täältä.

4. Dippivihannekset

Uudista jääkaappisi niin, että asetat sen keskelle aina kulhollisen houkuttelevia dippivihanneksia odottamaan iltasyöpöttelyhetkeäsi. Pilko porkkanaa, varsiselleriä, kukkakaalia, parsakaalia, retiisiä, paprikaa ja kurkkua. Ei tarvitse taiteilla aasialaisia kuvioluomuksia, vaan viiden sentin tikut riittävät. Sekoita vihanneksille kermaviilistä, sinapista ja mausteista makoisa dippi. Usko tai älä, näihin cruditéihin tulee himo.

5. Paistetut kesäkurpitsaviipaleet

Jos sielusi huutaa kunnon yöateriaa, paista satsi kesäkurpitsasiivuja. Kesäkurpitsa on lähes pelkästään vettä. Kuori kesäkurpitsa, siivuta se ja paista tai paahda pienessä määrässä oliiviöljyä ja valkosipulia. Ripottele päälle suolaa ja mustapippuria, tarvittaessa myös parmesaanirouhetta, ja leveä hymy leviää kasvoillesi.

Paahdettujen kesäkurpitsojen ohjeen löydät täältä.

Jos näistä terveellisistä herkkupaloista huolimatta haluat kokonaan eroon iltasyömisestä, lue täältä asiantuntijan ajatukset siitä, mikä myöhäisillan "syöpöttelyn" mahdollisesti aiheuttaa.