Tumma, maito ja valkoinen eivät enää ole ainoat suklaavaihtoehdot. Kuva: Istockphoto.
Tumma, maito ja valkoinen eivät enää ole ainoat suklaavaihtoehdot. Kuva: Istockphoto.

Levy ja patukka ovat suklaan klassisia olomuotoja. Vuonna 2014 suklaa voi kuitenkin olla myös paahdettua tai kristallia. Ja maistua savulta.

Paahda valkosuklaa toffeemaiseksi

Paahdettu valkosuklaa ilmestyi ravintoloiden listoille vuosi pari sitten. Helsinkiläisravintola Ask yhdisti kesän Taste of Helsinki -festivaaleilla paahdetun valkosuklaan suolaheinään. Muut ravintolat valitsivat jälkiruuan festivaalin parhaaksi annokseksi.

Glorian Ruoka & Viinissä paahdetun suklaan ohje oli ensi kertaa reilu vuosi sitten. Näin herkku syntyy: Paloittele valkosuklaa pellille ja laita 165-asteiseen uuniin 8 minuutiksi. Sekoita välillä. Nosta talouspaperille kuivahtamaan ja murustele. Paahdettaessa maku muuttuu toffeemaiseksi, joten myös ei-valkosuklaafanien kannattaa kokeilla.

Kristallisoiminen kohentaa rakennetta

Kun Taste of Helsingissä järjestettiin Suomi-Ruotsi-kokkimaaottelu, molemmat joukkueet kruunasivat jälkiruokansa murumaisella ”suklaakristallilla”.

Suklaa kristallisoidaan lämmittämällä se 50-asteiseksi ja jäähdyttämällä asteen minuuttivauhdilla 22 asteeseen. Suklaata pidetään hetki tässä lämpötilassa ja sitten se lämmitetään neljän asteen minuuttivauhdilla 31-asteiseksi. Näin suklaa saa kovan pinnan. Kristallisointi on olennaista esimerkiksi hauraissa suklaakoristeissa.

Savustuspönttö esiin!

Savu on tämän hetken trendimaku, joten toki aromi päätyi myös suklaaseen.

Suklaa saa savun maun sekä kylmäsavustuksessa että perinteisessä savustuspöntössä. Lämminsavustettu suklaa syntyy muutamassa minuutissa, mutta samalla se myös sulaa. Kylmäsavustuksessa suklaa pitää muotonsa, joskin aikaa kuluu useita tunteja. Seattlelainen suklaamestari Autumn Martin kylmäsavustaa 20:tä kiloa suklaahippuja viidestä seitsemään tuntia.

Eri savusuklaita voi etsiä hyvinvarustetuista herkkukaupoista ja tavarataloista tai nettikaupoista.

Glorian ruoka & viini sekä Soppa365 ovat julkaisseet jälleen runsaan reseptilehden, joka keskittyy hullunhyvään kasvisruokaan.

Miten tehdään maalaissalaatti, joka ei jätä nälkäiseksi? Mitkä vegeruuat pelastavat, kun aikaa on vähän ja ainekset täytyy löytää lähikaupasta? Miten kasviksia grillataan ja mitä ihmettä onkaan nyhtösieni?

Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastaukset Soppa365:n ja Glorian ruoka & viinin erikoisjulkaisusta. Se sisältää yli 60 toimituksen testaamaa reseptiä. Lehti sopii sinulle, joka rakastat kasvisruokaa ja etsit uusia ideoita kokkailuun. Yhtä mainiosti se passaa kuitenkin myös vegeilynoviisin hyppysiin – erityisesti, jos kaipaat helppoja reseptejä, joilla lähteä kokeilemaan. Vege julkaistiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja lehdet loppuivat kaupasta ennen aikojaan. Nyt rakastettu Vege on taas täällä – entistä houkuttelevampien ohjeiden ja ideoiden kera. Julkaisun ohjeista noin puolet ovat vegaanisia ja loput lakto-ovovegetaristeille sopivia. Yli 20 reseptiä valmistuu alle puoleen tuntiin!

Vege-erikoisjulkaisun löydät lehtihyllystä hyvin varustelluista liikkeistä.

#täyttävegeä eteenpäin!

Markkinoille on tullut valtavasti uusia lonkeroita, mutta mitä niistä kannattaa ostaa?

Uusi alkoholilaki toi lonkerot kauppojen hyllyille. Tässä valmistajat näkivät hyvän tilaisuuden panostaa lonkeroihin uudella tavalla. Markkinoille on viime kuukausina tullut runsaasti uusia tuotteita, ja nyt on aika katsoa, miten ne pärjäävät vanhojen suosikkien rinnalla.
Soppa365:n ja Glorian ruoka & viinin toimitus maisteli tällä kertaa markettivalikoimaan kuuluvia greippilonkeroita, eli niin sanottuja “tavallisia lonkeroita”. Ensi kerralla testiin pääsevät karpalolla ja muilla aineilla kuin greipillä maustetut lonkerot.
Peruslonkeroistakin tarjotaan löytyy niin sanotusti laidasta laitaan. Testatut juomat olivat sekä luonteeltaan että laadultaan hyvin vaihtelevia. Testi suoritettiin sokkotestinä.

Voittaja:
Laitila: Gini long drink, 5,5 %, hinta 3,29 e  (0,33 l)
Lasiin kaadettaessa juoma on harmaan sameaa, ja tuoksu on mieto, ehkä hivenen greippilimua muistuttava. Maku miellyttää testaajia. Siinä tuntuu olevan mukana hieman greipin kuorta, mikä tuo mukavaa terää. Sokeria ei ole liikaa, ja gini maistuu mukavasti. Katajanmarjan aromia emme erota, mutta raati on yksimielinen: tätä joisi mielellään niin saunan jälkeen kuin terassilla. Kesähitti!

Jaetulla kakkossijalla:
Leijona: Greippi lonkero, 5,0 %, hinta 2,49 e (0,33 l)
Testin yllättäjä! Tämä on oikea valinta greipin ystävälle, sillä hedelmän maku erottuu juomasta selvästi. Ginin aromi voisi olla vahvempi, mutta testin yllättäjänä leijona on hyvin tasapainoinen ja miellyttävä juoma. Erinomainen hinta-laatu-suhde.

Jaetulla kakkossijalla:
Hartwall: Original Long Drink, 5,5 %, hinta 2,49 e (0,33 l)
Kaikkein tunnetuin lonkerobrändi pärjäsi hienosti ja selvitti tiensä jaetulle kakkossijalle. Makua moitittiin hieman laimeaksi, mutta yhtä kaikki: tasainen, varma suorittaja. Aromissa pieni katajanmarjan vivahdus, ja gini erottuu hieman. Greipin makua sen sijaan ei juurikaan ole, joten tämä sopii myös niille, jotka eivät siitä niin välitä.

Neljäntenä:
A Le Coq: Gin & grapefruit, 5,5, %, hinta 3,65 e (0, 5 l) 
Tuoksuu ja näyttää perinteiseltä lonkerolta. Maku kuitenkin yllättää: alkoholi ei maistu ollenkaan. Tätä voisi erehtyä luulemaan greippilimuksi. Pahalta juoma ei silti maistu: toimisi oikein hyvin terassilla jäiden kanssa.
“Tätä voisi juoda paljon!”

Viides sija:
Trokari salaperäinen paroni, 5 %, hinta 3,49 e (0,33 l)
Sinebrychoffin uutuus, Trokari -sarjan salaperäinen paroni on ginipohjainen gin & greippi –juoma. Vaikka gin ja greippi on Suomessa tarkoittanut erityisesti lonkeroa, Salaperäinen paroni ottaa vaikutteita cocktaileista ja on kirkas toisin kuin tähänastiset lonkerot. Testiryhmän mielestä se tuoksuu ja maistuu hieman Spritelle. Ginin makua ei juomasta tunnista. Siiderinystävän lonkero.
“Vähän kuin kuin limellä maustettu Breezer.”

Kuudes sija:
Sinebrykoff: Classic Long Drink Grapefruit, 5,5 %, hinta 1,99 e (0,33 l)
Osittain käymisteitse valmistettu suomalainen lonkero. Tällä kertaa raati ei kaipaa lisää alkoholin makua, sillä juoma sekä tuoksuu että maistuu viinalle. Ei tosin ginille, vaan vodkalle tai kenties klassisesti Koskenkorvalle. Ei erityisen lonkeromainen lonkero, mutta menisi saunan jälkeen kylmänä.

Seitsemäs sija:
New Long Drink Company: White Grapefruit Drink, 5,5 %,  hinta 2,99 e (0,33 l)
Markkinoiden uusi lonkero tulee mehubrändinä tunnetun Raikastamon tekijöiltä. Sen limumainen ulkonäkö epäilyttää testaajia. Maku yllättää: se on terävä ja vahva. Ihan kuin juomaan olisi uutettu greipin kuorta. Juoma ei miellytä suurinta osaa raadista, vaikka pullo onkin kaunis.

Kahdeksas sija:
Hartwall: Original Long Drink Light, 5,5 %, 2,49 e (0,33 l)
Hartwallin kevytversio tuoksuu ja näyttää perinteiseltä lonkerolta. Silti kokeneet ruoka- ja juomatoimittajat havaitsevat sokkotestissä aspartaamin aromin. Keinotekoinen makeutusaine tuntuu tunkkaisen makuiselta.

Yhdeksäs sija:
Pirkka: Greippi lonkero, 4,7 %, 1,72 e (0, 33 l)
Tämähän tuoksuu simalta, eräs raadin jäsen huudahtaa. Ja toden totta, siihen on luonnollinen selitys: Pirkan lonkero valmistetaan omenamehusta, käymisteitse. Valitettavasti myös jälkimaku on hiivainen. Juoma jää testin jumboksi, eikä ihme: se ei nimestä huolimatta sisällä greippiä eikä giniä.

 

Myöhemmin kesällä julkaistaan testin kakkososa, jossa maisteluun pääsevät muilla raaka-aineilla kuin greipillä maustetut lonkerot. Stay tuned!