Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä. 

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Viides perusmaku umami ei tule missään niin hyvin esille kuin japanilaisessa misotahnassa.

Tunnetko jo mison? Se on japanilaista, fermentoiduista eli käyneistä soijapavuista valmistettua paksua tahnaa. Misotahna antaa ruokiin ihanan umamisen, eli täyteläisen ja suolaisen maun. Maailmalla huippukokkien keskuudessa on jo pitkään vallinnut misokuume. Julkkiskokki David Changin miso-suolakinuskijäätelö ihastuttaa New Yorkissa, ja Martha Stewart puolestaan valmistaa miso-voita, jota hän käyttää pastakastikkeena.

Kokosimme neljä suosikkiruokaamme, joissa miso on keskeisessä roolissa. Niiden lisäksi miso on loistomauste muun muassa majoneesiin, vinegrettiin ja hummukseen.

Misoa voi ostaa etnisistä ruokakaupoista tai isoista marketeista. Myynnissa saattaa olla erilaisia misotahnoa. Perussääntö on, että mitä vaaleampi miso, sitä vähemmän aikaa sitä on fermentoitu – ja sitä miedompi on maku.

1. Misolohi-bataattivuoka

Misotahna antaa upean umamisen ja suolaisen maun lohifileille. Makea bataattipeti toimii täydellisenä kontrastina. Misolohi-bataattivuoan ohjeen löydät tästä.

2. Misokeitto ja sobanuudeleita

Mison juureva ja suolainen maku sopii tattarista valmistettujen sobanuudelien kanssa täydellisesti lämmittävään soppaan. Misokeiton ja sobanuudeleiden ohjeen löydät tästä.

3. Vegaanin caesarsalaatti

Vegaaninen caesarsalaatti saa umamia anjoviksen sijaan merilevästä. Miso tuo salaattiin suolaisuutta. Vegaanin caesarsalaatin ohjeen löydät tästä.

4. Nasu dengako eli misomunakoisot

Ruokaisa, misolla aateloitu ja tummaksi paahdettu munakoiso ei jätä lihansyöjääkään kylmäksi. Misomunakoisojen ohjeen löydät tästä.