Glorian ruoka ja viini on lisännyt 1990 reseptiä.
Linkitetty 551 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Ylimaallisen hyvä lämmin salaatti syntyy paahtamalla kikherneet ja kasvikset uunissa ja pyöräyttämällä ne sitruunaisessa sinappisoosissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min + kypsennys 25 min
Vaikeustaso
Helppo

Paahdettu kikhernesalaatti

Ainekset

2
prk (à 290 g) käyttövalmiita kikherneitä
300
g
ruusukaaleja
4
porkkanaa
2
punaista paprikaa
½
dl
oliiviöljyä
1
tl
suolaa
½
dl
sitruunamehua
1
dl
oliiviöljyä
2
rkl
dijontäysjyväsinappia
1
rkl
sokeria
½
tl
suolaa
¼
tl
mustapippuria
1
sitruuna (kuori)
1
ruukku lehtipersiljaa
½
ruukku minttua

Työvaiheet

  1. Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen.
  2. Huuhtele kikherneet siivilässä kylmällä vedellä. Valuta huolellisesti ja kippaa hetkeksi puhtaalle keittiöpyyhkeelle kuivumaan. Halkaise ruusukaalit ja leikkaa porkkanat ja paprikat reiluiksi suupaloiksi. Nosta kikherneet ja kasvikset leivinpaperin päälle uunipellille. Mausta seos oliiviöljyllä ja suolalla. Paahda uunissa 25 minuuttia tai kunnes kikherneet ovat rapeita ja kasvikset kauniin ruskeiksi paahtuneita.
  3. Kasvisten paahtuessa raasta yrttiseokseen tulevan sitruunan keltainen kuoriosa hienoksi raasteeksi. Jätä se odottamaan.
  4. Tee kastike. Purista sitruunasta ½ desiä mehua. Sekoita kastikkeen aineet kulhossa ja tasaiseksi.
  5. Tee yrttiseos. Hienonna yritit ja sekoita ne sitruunankuoriraasteen joukkoon.
  6. Sekoita kastike ja yrttiseos paahdettujen kasvisten ja kikherneiden joukkoon. Tarjoa salaatti lämpimänä hyvän leivän kanssa.

Kommentit (6)

Vierailija

Kannattaa laittaa kikherneet yksin uuniin ensin n. 10-15 minuutiksi ja sen jälkeen vasta muut kasvikset. Huomasin itse, että näin kikherneistä tulee rapeita, mutta muut kasvikset eivät pala.

Jogurttikastike oliiviöljypohjaisen sijaan sopii tähän myös. Eli samat aineet, mutta korvataan oliiviöljy jogurtilla.

Kismu

Enpä tullut ajatelleeksi laittaa herneitä ensin yksin, hieno vinkki. Ruusukaalit varsinkin tahtovat tummua liikaa. Oma vinkkini on, että tämä "salaatti" toimii aivan erinomaisesti tortillan täytteenä.  Voitelee vain maissiläpyskän creme fraichella tai smetanalla ja vihannesmössöä runsaalla kädellä. Voi toki laittaa jotain lihaa/kanaa mukaan, mutta herneet kyllä riittävät proteiiniksi.

Emilia Soppa365
Seuraa 
Liittynyt18.4.2017

Kiitos hyvistä vinkeistä! Tästähän saa tosiaan mainion tortillantäytteen.

Vierailija

Vaihe 2 sisältää aika monta vaihetta ja kannattaisi jakaa osiin. Kasvikset kannattaa mielestäni muutenkin sekoittaa ja maustaa kulhossa, jonka jälkeen vasta levittää ne pellille. Vaiheessa 4 mainittuja kastikkeen aineita ei ole varsinaisesti eritelty ainesosalistassa.

öö

Ruusukaalit oli kamalia.

Vierailija

Tämä salaatti on herkkua juuri alkuperäisen ohjeen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Me Naiset on lisännyt 976 reseptiä.
Linkitetty 6 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Ninna Lindström

Guacamole goes Kreikka! Kokeile klassikkodipin kreikkalaistettua versiota ja ihastu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 minuuttia
Vaikeustaso
Helppo

Kreikkalainen guacamole

Ainekset

2
kypsää avokadoa
2
rkl
sitruunanmehua
1 1/2
rkl
aurinkokuivattuja tomaattikuutioita
2
rkl
tuoretta persiljaa
2
rkl
kalamata-oliiveja
100
g
kirsikkatomaatteja
1/2
punasipuli
1
tl
kuivattua oreganoa
ripaus suolaa
1/2
tl
rouhittua mustapippuria

Työvaiheet

  1. Kuori ja murskaa avokadot haarukalla. Pirskota päälle sitruunamehua.
  2. Valuta aurinkokuivatut tomaa ttikuutiot ja lisää joukkoon. Hienonna persilja ja kuutioi oliivit ja kirsikkatomaatit pieneksi. Kuori ja hienonna punasipuli.
  3. Sekoita kaikki ainekset keskenään.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 976 reseptiä.
Linkitetty 7 keittokirjaan.
Anu Brask Kuva: Sami Repo

Rohkeasti kokeilemaan uusia makuja grillissä! Grillattu avokado on grillaajan pelastus pohtiessaan herkullista vegaani vaihtoehtoa ruokapöytään.

Herkullinen lämmin tomaattisalaatti lusikoidaan grillattujen avokadojen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
20 minuuttia
Vaikeustaso
Helppo

Grillattu avokado ja tomaattisalaatti

Ainekset

4
avokadoa
2
rkl
öljyä
LÄMMIN SALAATTI
1
rs (200g)
kirsikkatomaatteja
1
prk (380/230g)
mustapapuja
2
valkosipulinkynttä
1
kevätsipulinvarsi
1
limetin kuori ja mehu
2
rkl
oliiviöljyä
1
tl
sokeria
1
tl
suolaa
1/2
tl
jeeraa

Työvaiheet

  1.  Halkaise avokadot ja poista kivi. Sivele pintaan öljyä ja grillaa leikkauspinta alaspäin noin 10 minuuttia. Kun avokadon pinnassa on grilliraidat, on sisuskin lämmin.
  2. Pistele kirsikkatomaatit hammastikulla ja laita tomaatit grilliin noin 5 minuutiksi. Valuta pavut. Hienonna valkosipulit ja sipulinvarret. Raasta limetin kuori kulhoon ja purista mehu joukkon. Lisää pavut, sipulit, öljy ja mausteet. Leikkaa tomaatit pienemmiksi ja lisää ne muiden ainesten joukkoon.

Kommentit (0)

Sport on lisännyt 50 reseptiä.
Linkitetty 15 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Paljon väriä ja rutkasti mausteita! Nopea possuvokki valmistuu vartissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Chilinen possuvokki

Ainekset

1/4
varhaiskaalia
2
porkkanaa
10
vihreää parsaa
200
g
possun jauhelihaa
1
tl
tomaattipyreetä
1/2
tl
suolaa
1/4
tl
savuchilijauhetta
1
limetin mehu
1/2
ruukkua
basilikaa
Lisäksi
keitettyä riisiä
tuoretta chiliä
öljyä paistamiseen

Työvaiheet

  1. Suikaloi kaali. Kuori porkkanat ja vedä kuorimaveitsellä pitkiä lastuja porkkanasta. Napsauta parsojen juuresta pala pois ja leikkaa parsat noin 3 cm pätkiksi.
  2. Ruskista jauheliha vokkipannussa. Lisää pannulle tomaattipyree, suola ja savuchili ja jatka paistamista vielä pari minuuttia. Lisää pannulle kasvikset ja jatka paistamista miedolla lämmöllä noin 5 minuuttia. Kasvikset saavat jäädä napakoiksi.
  3. Mausta vokki limetin mehulla ja basilikalla. Tarjoa lisänä täysjyväriisiä.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 976 reseptiä.
Linkitetty 12 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Ninna Lindström

Ei kesää ilman mustikkapiirakkaa! Tämä, kaiken iloksi vielä gluteeniton piirakka, saa vasttustamattoman makunsa teestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
8
Valmistusaika
45
Vaikeustaso
Helppo

Mustikka-earl grey -piirakka

Ainekset

175
g
voita
1/2
tl
leivinjauhetta
3
dl
gluteenittomia kaurajauhoja
3/4
dl
sokeria
1/4
dl
ruokosokeria
2
tl
kardemummaa
PÄÄLLE
300
g
mustikoita
2
rkl
hillosokeria
1
earl grey teepussi

Työvaiheet

  1. Kuumenna uuni 200 asteeseen. Sulata voi kasarissa keskilämmöllä ja sekoita välillä, jotta voi ei pala. Jatka muutama minuutti, kunnes voi vaahtoaa, tummuu hieman ja tuoksuu pähkinälle. Anna ruskistetun voin jäähtyä hetki.
  2. Sekoita leivinjauhe jauhoihin. Sekoita kaikki ainekset nopeasti keskenään. Levitä löysä taikina (halkaisijaltaan 28 cm:n) piirakkavuokaan. Levitä mustikat päälle.
  3. Aja tehosekoittimessa keskenään sokeri ja teepussin sisältö. Kaada mustikoiden päälle. Kypsennä 30 minuuttia.

Kommentit (0)