Sport on lisännyt 91 reseptiä.
Linkitetty 201 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Vartissa valmista! Ramen-kulho sopii myös evääksi, sillä se maistuu yhtä hyvin kuumana, haaleana tai kylmänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2 (2 dl)
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Ramen-kulho ja inkiväärikastike

Ainekset

7
dl
vettä
1
kasvisliemikuutio
2
kevätsipulin vartta
100
g
siitakesieniä
100
g
sokeriherneitä
100
g
munanuudeleita
Inkiväärikastike
2
rkl
soijaa
1
rkl
riisiviinietikkaa
1
rkl
inkivääriraastetta
ripaus
sokeria
Lisäksi
2
keitetty muna
öljyä paistamiseen

Työvaiheet

  1. Kuumenna kattilassa vesi ja lisää liemikuutio. Viipaloi kevätsipulit ja siitakesienet. Paista sipuleita, sieniä ja sokeriherneitä pari minuuttia öljyssä kuumalla pannulla.
  2. Kypsennä nuudelit kasvisliemessä. Valuta hyvin ja sekoita sipulin, sienten ja sokeriherneiden joukkoon. Jaa seos kahteen kulhoon.
  3. Sekoita kastikkeen aineet ja lusikoi kastike kulhojen päälle. Viimeistele keitetyillä munanpuolikkailla.

 

Kommentit (1)

Vierailija

Se on nuudeli muuten raamen, japaniksi ラーメン.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2918 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
OHJE Minna Rautio-Pakaste ja Kasmeera Lokuge KUVA Panu Pälviä

Nopeasti valmistuva pasta maustuu chilillä ja chorizolla. Kastike syntyy oivaltavasti sulatejuustosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Vartin hurmauspasta

Ainekset

300
g
pennepastaa
2
paprikaa
2
sipulia
1
tulinen punainen chili
½
ruukku tuoretta basilikaa
125
g
chorizo-makkaraa (kestomakkaratyyppistä)
200
g
maustamatonta sulatejuustoa
tl
suolaa)

Työvaiheet

  1. Laita pasta kypsymään suolalla maustettuun veteen (1 tl suolaa/1 l vettä).

  2. Poista paprikoista kannat ja siemenet. Paloittele paprikat. Kuori ja suikaloi sipulit. Poista chilistä kanta ja halutessasi myös siemenet. Hienonna chili ja basilika. Halkaise ja leikkaa chorizo viipaleiksi.

  3. Paista chorizoa, paprikoita, sipulia ja chiliä pannulla noin 5 minuuttia, kunnes paprikat ovat hieman pehmenneet. Sekoita sulatejuusto joukkoon ja kuumenna. Lisää suolaa tarvittaessa.

  4. Valuta kypsä pasta ja yhdistä se kastikkeen kanssa. Lisää basilika. Tarjoa heti.

Vinkki Voit käyttää myös valmiiksi viipaloitua, leikkeleeksi tarkoitettua chorizoa.

Kommentit (1)

Vierailija

Ruoka olisi ihan hyvä nimetä niin, että saa käsityksen käytetyistä raaka-aineista.

En tajua, miten kastike voi syntyä "oivaltavasti". Mikä on näiden reseptien kohderyhmä? Tiktok-nuoriso varmaan.

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2918 reseptiä.
Linkitetty 1 keittokirjaan.
OHJE Minna Rautio-Pakaste ja Kasmeera Lokuge KUVA Panu Pälviä

Sambal on mausteseos tai -kastike, jota tarjotaan usein erilaisten curryjen sekä muiden aasialaisten riisiruokien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Kookos-sambal

Ainekset

2
dl
kookoshiutaleita
1
pieni salottisipuli
½
pieni punainen habanerochili
¾
tl
chilirouhetta
½
tl
suolaa
½
limetti
(1–2
rkl
kookosmaitoa)

Työvaiheet

  1. Paahda halutessasi kookoshiutaleet pannulla, jotta kookoksen maku voimistuu. Kuori ja hienonna sipuli.

  2. Käsittele chili käyttäen suojakäsineitä. Poista habanerosta kanta ja siemenet kiinnikkeineen. Hienonna hedelmäliha.

  3. Jauha chilirouhe ja suola isossa morttelissa sileäksi jauheeksi. Lisää sipuli ja chili. Jauha, kunnes chili on täysin murskaantunut.

  4. Lisää kookoshiutaleet ja sekoita. Purista limetistä mehu joukkoon. Jos sambal tuntuu kuivalta, lisää hiukan kookosmaitoa. Sekoita tasaiseksi ja tarjoa linssicurryn kanssa.

Vinkki Sambal onnistuu myös tuoreesta raastetusta kookoksesta.

Kommentit (0)

Hildu on lisännyt 29 reseptiä.
Linkitetty 2 keittokirjaan.

Ihanan kylmän raikas, helppo sekä hyvä terveellinen jälkiruoka tai välipala, varsinkin helteisinä päivinä.
Raejuusto on hyvä proteiinilisä, mutta ei välttämätön. Myös on herkullinen tietysti tuoreilla marjoilla ja niitähän voi myös lisätä viiliherkun päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
Yhdelle tai useammalle
Valmistusaika
Valmiiseen viiliin tehtynä n. 5 -10 min
Vaikeustaso
Helppo

Viileä viiliherkku

Ainekset

1
valmis viiliannos
raejuustoa sopivasti
pakastemarjoja esim. mustikkaa, mansikkaa, vadelmia

Työvaiheet

Voit tehdä kotona viiliä annosmaljoihin itse, siemenen saat kaupan valmiista viilipurkista.
Laita kaksi teelusikallista viiliä pieneen jälkiruokakulhoon ja siihen mieleistäsi maitoa, tavallista, Hyla tai laktoositonta maitojuomaa, silloin myös siemenviilin pitää olla laktoositonta. Älä käytä rasvatonta maitoa, koska sillä ei onnistu viili niin hyvin. Anna sen olla huoneen lämmössä vuorokausi ja jos ei tule syötyä säilyy jääkaapissa kansi kulhon päällä jonkun aikaa.

Lisää hiukan ennen, kun aiot syödä viilin, raejuustoa ja pakasteiset marjat, niin ne hetken saavat sulata viilissä, jos et halua ihan jäisinä syödä niitä viilin ja raejuuston kanssa.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 1469 reseptiä.
Linkitetty 8 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Mikko Hannula

Sushi on ihanaa, mutta pipertämistä siinä riittää. Sushikulho tarjoaa sushin ihanuuden ilman askartelun vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
25 min
Vaikeustaso
Helppo

Sushikulho

Ainekset

3
dl
sushiriisiä
400
g
lohta
2
avokadoa
1
sitruunan mehu
rkl
soijakastiketta
rkl
seesaminsiemeniä
½
tl
suolaa
LISÄKSI
kevätsipulia ja seesaminsiemeniä (sekä sushi-inkivääriä ja wasabia)

Työvaiheet

  1. Huuhdo riisi huolella lävikössä, kunnes vesi on kirkasta. Valuta ja keitä pakkauksen ohjeen mukaan, nippa nappa kypsäksi. Siirrä levyltä, mutta jätä kannen alle tekeytymään.
  2. Leikkaa lohi ohuiksi viipaleiksi ja kuori ja viipaloi avokadot. Kaada päälle sitruunan mehu ja soijakastike. Marinoi 10 minuuttia jääkaapissa.

  3. Valuta marinadi lautaselta riisin joukkoon ja lisää suola. Kääntele tasaiseksi.

  4. Jaa riisi kulhoihin. Lisää päälle kalaa, avokadoa, kevätsipulia, seesaminsiemeniä ja halutessasi sushi-inkivääriä ja wasabia.

Kommentit (0)