Mikä voisi olla helpompi alkuruoka kuin tartar? Tässä kahdeksan mahtavaa vaihtoehtoa raa'an lihan, kalan ja kasvisten ystäville. Korealaisittain, havaijilaisittain ja italilalaisittain – muun muassa.

Viime vuonna se alkoi. Tänä vuonna tartartrendin tahti on vain kiihtynyt. Helsingistä ei kohta enää tahdo löytää ravintolaa, jonka listalla ei komeilisi tartarpihvi. Klassisimmillaan tämä herkku on tehty naudanlihasta mutta usein myös karitsasta tai jopa hevosesta.

Klassisen tartarin ohjeen löydät täältä.

Ruokalajin voi kuitenkin valmistaa myös modernisti kasviksista. Tässä Sasu Laukkosen taidonnäyte vegetartarien saralta.

Sasu Laukkosen punajuuritartarin ohje täällä.

Olipa raaka-aine melkein mikä hyvänsä, tärkeintä tartarissa on laatuliha, lämpötila ja terävä veitsi. Liha saa olla kylmää ja veitsi terävä. Veitsellä leikkaamalla pihville saa rouheisemman rakenteen ja mehukkaamman maun.

Me emme ole ainoita, jotka ovat hurahtaneet tartarpihviin. Korealaisten versio on erityisen herkullinen. Se on seesamiöljyn maustamassa soijakastikkeessa pikaisesti marinoitu ”yukhoe”.

Yukhoen ohjeen löydät täältä.

Korealaiset leikkaavat lihan ohuksi suikaleiksi, mutta mikään ei estä leikkaamasta lihaa pienenpieniksi kuutioiksi. Tärkeintä on, että liha marinoidaan pikaisesti. Korealaiset tarjoavat yukhoen lisukkeena omenapäärynä nashia. Myös aivan tavallinen, kiinteä ja jääkaapissa viilennetty päärynä on uskomattoman hyvä makupari tälle herkulle.

Korealainen versio muistuttaa makumaailmaltaan hieman havaijilaista kalatartaria eli pokea, jonka marinadissa on myös soijaa ja seesamia. Tämäkin kuuma ravintolatrendi on jo lyönyt läpi Suomessa.

Katso ohje lohi-pokeen täältä.

Nyt kun tartareista ja ravintolatrendeistä puhutaan, ei pidä unohtaa perulaista cevicheä. Sen voi tehdä yhtä lailla lohesta, siiasta, ahvenesta kuin vaikka äyriäisistäkin. Tai näiden sekoituksesta. Olennaista on, että kalat raakamarinoidaan sitruksilla ja maustetaan chilillä sekä tuoreella korianterilla.

Jos et löytänyt näistä suosikkiasi, tässä vielä kaksi vaihtoehtoa: Italialainen carpaccio ja sen kasvisversio. Mahtavia herkkuja!

Ja sitten on tietysti perinteinen suomalainen graavikala. Siitäkin saa ihmeitä aikaan. Jos olet viime tipassa liikkeellä tai unohdit käydä kaupassa, tässä ohje nopeaan avokado-lohitartariin. Sen ainekset löytyvät vaikka ABC-aseman ruokakaupasta.

Italialainen keittiö on monien ikisuosikki, eikä ihme! Kokosimme parhaat ruokaohjeet saapasmaasta. Pastat jätettiin tällä kertaa väliin, sillä Italiaan mahtuu paljon muutakin.

1. Italialainen appelsiinikana

Balsamico ja rosmariini tuovat 25 minuutissa valmistuvaan kanapataan särmää, ja appelsiini ihanaa makeutta ja väriä. Herkullisin lopputulos syntyy tuorepuristetulla appelsiinimehulla, mutta myös kaupan mehu sopii tähän ruokaan.

Katso ohje tästä.

2. Gnocchit sorrentolaiseen tapaan

Siinä missä torstai on Suomessa hernekeittopäivä, Italiassa silloin syödään usein gnoccheja. Tähän ruokaan käyvät kaupan valmisgnocchit, sillä sorrentolaiseen tapaan ne viimeistellään uunissa.

Katso ohje tästä.

3. Tomaattinen lihamureke

Italialaiseen lihamurekkeeseen on piilotettu tomaattikastike mukaan! Yrttiseen murekkeen seuraksi keitetään spagettia, jonka pyöräyttää hyvässä oliiviöljyssä.

Katso ohje tästä.

4. Italialainen papu-pastasalaatti

Tässä salaatissa maistuvat kevät ja Italia: siitä huolehtivat valkopapu, parmesaani ja fenkoli.

Katso ohje tästä.

5. Samppanjagranita

Kun tarjolla on pitkä tai tuhti illallinen, italialainen jäädyke eli granita toimii keventävänä väliruokana. Italiassa granita valmistetaan hedelmämehusta. Tässä ohjeessa jäädykkeen pohjana on juhlavasti samppanja ja mausteena sitruunankuori. Granitan voi tehdä pakastimeen valmiiksi vaikka pari päivää ennen h-hetkeä. Lopuksi se rouhitaan haarukalla hileiseksi. Granita sopii myös vegaaneille.

Katso ohje tästä.

6. Caprin sitruunakakku

Ikisuosikki, joka ei koskaan mene pois muodista. Glorian ruoka & viini -lehdessä aikanaan esitelty kahvikakku on ihanan sitruunainen. Ihan kuin kotona Italiassa.

Katso ohje tästä.

Mistä tietää, että ruoka on terveellistä? Helppoa: väristä! Valmistamalla värikkäitä aterioita saat maksimoitua syömisen terveysvaikutukset, sillä erivärisissä raaka-aineissa on eri vitamiineja ja hivenaineita. Kokosimme maukkaan ja terveellisen ruuan värisuoran!

1. Pinkki: ohra-punajuurivuoka kananmunien kanssa

Hitaasti hautunut ohra-punajuurivuoka saa viimeistelyn lehtikaalilla ja kananmunilla. Ateria on aikamoinen terveyspommi. Punajuuri nimittäin sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä. Lehtikaalissa taas on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Ohra on näille superkasviksille parempi seuralainen kuin vaikkapa peruna: ohran sisältämä beetaglukaani nimittäin alentaa tutkitusti kolesterolia.

Katso resepti tästä.

2. Vihreä: parsa-lohivokki.

Vihreää, rapeaa, paahteista. 20 minuutissa valmistuva herkkuvokki yhdistää parsan ja lohen uudella, raikkaalla tavalla. Lohesta saat tarpeellista omega-3-rasvaa että D-vitamiinia, ja parsa taas on on antioksidanttipitoisuudessaan vihannesten kärkikastia. Vihreästä vokista löytyy myös pinaattia, joka on varsinainen terveyspommi ja tekee monipuolisesti hyvää keholle.

Katso resepti tästä.

3. Oranssi: Porkkanahummus

Vegaaninen porkkanahummus on supermaukas tahna leivän päälle tai dipiksi. Porkkanoiden ja valkosipulien paahtaminen antaa tahnaan lempeän paahteisen maun. Porkkana sisältää runsaasti A-vitamiinia ja beetakaroteenia. Kikherneistä puolestaan saat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja.

Katso resepti tästä. 

4. Violetti: Punakaalilaatikko 

Tässä kasviskaalipaistoksessa on todella lihaisa tuntuma, vaikka ruoka on täysin vegaaninen. Siinä käytetään "Ruotsin nyhtökauraa", soijaproteiini oumphia. Punakaali taas sisältää runsaasti muun muassa K- ja C-vitamiinia sekä rikkiä, joka auttaa ihon hyvinvointia.  

Katso resepti tästä.