Kaipaatko uusia ideoita arkiruokaan? Innostu monipuolisesti kasviksia, eri proteiininlähteitä ja ihania mausteita pursuavista resepteistä.

Kokosimme viikoksi ruokalistan, joka ei sisällä eläinperäisiä tuotteita, mutta sisältää rutkasti makua.

Maanantai: helppoa nopeasti

Mustapapukeitto on kokki Pipsa Hurmerinnan bravuuriresepti. Sen valmisteluun menee vartti, mutta se saa poreilla hellalla puolisen tuntia. Makua keittoon antaa chili, valkosipulin ja korianteri. Raikkaan loppusilauksen keitolle antaa lime ja kermaisuuden päälle lusikoitu avokado.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Katso ohje keittoon täältä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiistai: tuplasatsi

Viikon kulku helpottuu, jos jaksaa yhtenä päivänä urakoida kahdelle illalle ruokaa. Helppo urakkaruoka on vegaaninen kaalilaatikko, jonka valmisteluun menee vain 20 minuuttia. Yhdessä vuoassa muhii sekä kaali, ohrahelmet kuin soijarouhekin.

Nappaa ohje täältä!

Keskiviikko: pikapasta

Jos tiistain tuplasatsi hurahti jo, tee keskiviikkona pikapasta. Vartin maapähkinävoipasta on tuhti ja täynnä makua. Nauhapasta ja vihannekset kypsennetään yhdellä kertaa samassa kattilassa ja kastikkeen virkaa hoitaa maapähkinävoi, soijakastike ja tomaattipyree.

Katso resepti vartin pastan täältä. Jos kaipaat vielä pikaisempaa ohjetta, kurkkaa 5 minuutin tomaattikastikkeen ohje täältä.

Torstai: pyörykkäpäivä

Monen, etenkin lapsiperheiden, suosiossa ovat erilaiset pyörykät. Nämä härkiksestä pyöriteltävät herkkupullat ovat saaneet inspiraationsa isoäitien keittiöistä. Maku tulee paistetuista sienistä, jotka soseutetaan härkiksen ja paistetun sipulin kanssa. Massa on sekä helppo tehdä että helppo käsitellä. Seuraksi sopii tietenkin ruskea kastike ja keitetyt perunat.

Täältä löydät ohjeen pyöryköihin ja täältä kastikkeeseen.

Perjantai: kiinalainen vegaaniherkku

Ma po -tofu on yksi tofuruokien klassikko. Autenttisessa kiinalaisessa keittiössä ruokaan kuuluu kuitenkin liha. Me emme antaneet sen lannistaa vaan muokkasimme ohjeesta herkullisen vegaaniversion. Tähän on paistettu mukaan munakoisoa tuomaan lisää makua ja rakennetta. Keitä ruuan seuraksi riisiä.

Reseptin löydät täältä.

Lauantai: pihviä kaikille!

Kasvispihvit paistetaan tällä kertaa pakasteherneistä. Mehevät pihvit saavat rousketta mung pavun iduista ja vinkeän maun tuoreesta mintusta. Pihvit pysyvät hyvin kasassa, kun taikinaan sekoitetaan kikhernejauhoja. Lisukkeeksi pihveille sopii ranskalaiset ja vegaaninen majoneesi tai raikas salaatti.

Katso ohje hernepihveihin täältä.

Sunnuntai: hitaasti haudutellen

Sunnuntaisin on usein aikaa hitaammallekin ruoalle. Juhlavan päätöksen viikolle takaa paimenenpaistos. Se maustetaan runsaalla kädellä itämaiseen tyyliin. Mausteinen soijarouhe-kasvispaistos saa päälleen tahinilla maustetun perunamuusikannen. Soijarouheen sijasta voi hyvin käyttää myös linssejä.

Katso paistoksen ohje täältä.

 

Käyttäjä11413 kirjoitti:
Kiitos ihanista ohjeista 😻
Käytetäänkö härkistä ja mifua samalla tavoin ja kumpi niistä oli vegaanimpaa ?

Mifu ei ole vegaanista, koska on maitopohjainen. Sen käytöstä en tiedä, mutta härkiksen voi lisätä valmistuksen loppuvaiheessa, eli ei tarvitse varsinaisesti kypsentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla