Teemu Leminen on lisännyt 36 reseptiä.
Linkitetty 1216 keittokirjaan.

Tähän ruokaan iskee himo. Onneksi se on niin helppotekoinen, että himoon saa helpotuksen vaivaisessa vartissa.

Ruokaihmiset tietävät sen tunteen, kun reseptipakkomielle iskee.

Se alkaa kuin varkain. Huomaat reseptin, jossa on "sitä jotain". Et välttämättä reagoi sen ihmeemmin, vilkaiset ehkä kiinnostavaa raaka-aineluetteloa, jännittävää valmistusmenetelmää tai upeaa ruokakuvaa. Sitten mukamas unohdat koko ohjeen.

Paitsi että et unohda. Se jää jonnekin takaraivoon jyskyttämään. Ja siellä se ryskii, kunnes edessäsi on lautasellinen pakkomielleruokaa.

Minun tuorein pakkomielleruokani on Nigellan couscous-halloumisalaatti. Näin sen ensi kertaa parisen viikkoa takaperin mainion Kulinaarimuruja-Jaanan blogissa. Tiedän, että Jaanalla on hyvä maku (samanlainen kuin omani), joten kun hän vuolaasti kehui couscoussalaattia "hullunhelpoksi" ja "taivaallisen hyväksi", olin niin sanotusti myytyä miestä.

Olin hankkinut raaka-aineet (tai siis ostanut paketin halloumia, loput aineet tuppaavat olemaan meillä kaapin peruskamaa) jo aiemmin viikolla, mutten ollut vielä saanut aikaiseksi pyöräyttää itse salaattia.

Kun reseptin äiti Nigella Lawson sitten pamahti humalaisten silmieni eteen Euroviisujen pisteidenlaskun yhteydessä, tiesin, että pakkomielteen kutsuun on vain vastattava.

Ja olenpa iloinen, että vastasin! Tämä couscoussalaatti nimittäin olikin todella helppo ja aivan täydellisen hyvä eväs vähän väsyneemmälle päivälle. Sen valmistamiseen menee noin vartin verran ja työläin vaihe on halloumikuutioiden paistelu.

Alkuperäisessä ohjeessa vesi kiehautetaan vedenkeittimessä, mutta halusin turvottaa couscousryynit kasvisliemessä, joten kuumensin veden ja kasvisfondikuution kattilassa. Lisäksi tiristin salaatin sekaan vähän limen mehua, koska mielestäni pieni hapokkuus ja kostutus teki sille hyvää. Muuten noudatin reseptiä orjallisesti.

Couscoussalaattiin voi varmasti pilkkoa sekaan muitakin kasviksia, ehkä jopa paahtaa ne ensin uunissa. Uskoisin, että yrteistä toimisivat persiljan ohella minttu, korianteri ja ruohosipuli. Kevätsipuli olisi tässä salaatissa varmasti ihan fantastista!

Vaihtelunvaraa siis riittää, mutta älä tingi savupaprikasta. Se on tämän salaatin juttu ja sen savuisuus komppaa ihan täydellisesti halloumin täyteläisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Nigellan couscous-halloumisalaatti

Ainekset

2
dl
couscousia
1-2
tl
savupaprikaa (valitse tulisuusaste sietokyvyn mukaan)
2
dl
kasvislientä
1
pkt
halloumia
15
kirsikkatomaattia
1
pieni sipuli
persiljaa
oliiviöljyä
limen mehua

Työvaiheet

  1. Mittaa cousous kulhoon. Sekoita kuiviin ryyneihin savupaprikajauhe. (Ja ripaus suolaa, jos turvotat ryynit kasvisliemen sijaan vedessä.)
  2. Kuumenna kasvisliemi (tai vastaava vesimäärä vedenkeittimessä). Kaada couscousin sekaan, sekoita ja peitä kelmulla. Anna turvota 10-15 minuuttia.
  3. Kuutioi tai viipaloi halloumi. Paista juusto ruskeaksi oliiviöljyssä.
  4. Kuutioi sipuli, puolita kirsikkatomaatit ja silppua persilja.
  5. Pöyhi kypsä couscous haarukalla irtonaiseksi. Lisää ruskistetut halloumikuutiot, sipulit, tomaatit ja persilja. Valuta päälle oliiviöljyä ja limen mehua.

Huom: Tässä ohjeessa käytetty savupaprika oli La Chinatan Sweet-versiota. Sitä pystyi käyttämään huoletta tuon kaksi teelusikallista. Samalla valmistajalla on tulisempiakin versioita, niitä annostelisin varovaisemmin. Kannattaa kuunnella omaa sietokykyään.

Kommentit (9)

Päivi Vuorimies
Seuraa 
Liittynyt7.2.2015

Meidän tän kesän hitti. Grilliruualle maittava lisuke. Suosittelen.

toimitus
Seuraa 
Liittynyt30.4.2014

Hauska kuulla, Päivi! Mukavaa kesän jatkoa :)

Tuula Karhi
Seuraa 
Liittynyt7.7.2015

Kerrassaan ihana tuoreilla mansikoilla höystettynä!

toimitus
Seuraa 
Liittynyt30.4.2014

Mansikoita! Onpa hyvä idea :)

Mari Pöysti_2
Seuraa 
Liittynyt21.7.2015

Tämä on hyvää! Erinomaista myös kalan kanssa ja ihan sellaisenaan. Sen verran iisiä tehdä että tänäänkin mukana lounasboksissa kun loman jälkeen teki mieli jotain hyvää, helppoa ja itsetehtyä. Minäkin lisäsin mansikoita, johtuneeko siitä että katsoin ensin tuon kuvan tomaattien olevan mansikoita.

Vierailija

Voinko tehdä tämän edellisenä päivänä valmiiksi?

Emilia Soppa365
Seuraa 
Liittynyt18.4.2017

Tämä salaatti on parasta tuoreeltaan! Onneksi se valmistuu nopeasti :)

Vierailija

Lisäsin vesimäärään kokonaisen kasvisliemikuution ( geleemäisen) sillä seurauksella, että lopputulos oli suolaisuudessaan fiasko - onhan myös halloumissa suolaa. Lisäsuolaa en todellakaan lisännyt päinvastoin kuin ohjeessa kehotettiin. Pilalle mennyt ruoka siis itselläni, herkullisuudesta ei voinut puhua.

Vierailija

Todella hyvää, kulkenut meidän matkassa jo pitkään. Lisää tärppejä tulemaan Teemu, kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2963 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
OHJE Ilkka Uusivuori ja Johanna Lätti ja Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Nopea rakuunakana on tuttu näky Ilkka Uusivuoren ruokapöydässä arkipäivisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Nopea rakuunakana

Ainekset

400
g
broilerin sisäfileitä
1
rkl
oliiviöljyä
2
tl
kuivattua rakuunaa
1
tl
yrttisuolaa
1
tl
broilerimaustetta
½
tl
mustapippuria
4
dl
vettä
2
dl
kermaa
1
rkl
kanafondia
1
rkl
hunajaa
1
rkl
sitruunamehua
1
rkl
dijoninsinappia
LISÄKSI
4
dl
riisiä

Työvaiheet

  1. Ota broilerinfileet huoneenlämpöön noin puoli tuntia ennen paistamista.

  2. Keitä riisi kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan.

  3. Leikkaa fileet suupaloiksi ja paista pari minuuttia pannulla oliiviöljyssä. Lisää mausteet ja jatka paistamista pari minuuttia.

  4. Lisää vesi, kerma ja fondi. Anna seoksen kiehua noin 1 minuutti. Lisää hunaja, sitruunamehu ja sinappi. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa rakuunaa. Kuumenna vielä kertaalleen kiehuvaksi. Tarjoa rakuunakana keitetyn riisin kanssa.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 1486 reseptiä.
Linkitetty 9 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Piia Arnould

Savupaprika ja aurinkokuivatut tomaatit ovat intensiivinen kombo, joka ei jätä kylmäksi. Loraus kermaa pehmentää makuja juuri sopivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Aurinkokuivattu tomaattispagetti

Ainekset

1
sipuli
2
rkl
oliiviöljyä (josta osa voi olla aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)
1
tlk (noin 285 g / 145 g)
aurinkokuivattuja tomaatteja öljyssä kuutioina/suikaleina
tl
savupaprika- jauhetta
2
dl
ruokakermaa
¼
dl
pastan keitinvettä
½
tl
rouhittua mustapippuria
(suolaa)
LISÄKSI
300
g
spagettia
lehtipersiljaa
raastettua parmesaania

Työvaiheet

  1. Laita spagetti kiehumaan suolalla maustettuun veteen pakkauksen ohjeen mukaan.

  2. Kuori ja hienonna sipuli. Kuullota paistinpannulla. Valuta joukkoon aurinkokuivatut tomaatit ja paista vielä hetki. Mausta savupaprikalla ja pippurilla.

  3. Valuta pasta, säästä keitinvettä. Lisää pasta, keitinvesi ja ruokakerma pannulle. Sekoita tasaiseksi ja mausta tarvittaessa suolalla.

  4. Tarjoa parmesaanin ja lehtipersiljan kanssa.

Kommentit (0)

Soppa365 on lisännyt 288 reseptiä.
Linkitetty 10 keittokirjaan.
OHJE Ja KUVA Tuuli Kanerva

Helposti syötävät maissiribsit vääntyvät hauskasti käyriksi uunin tai grillin kuumuudessa. Näiden syöminen onnistuu ilman sen suurempaa sotkua ja naaman tahriintumista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
8
Valmistusaika
25 min
Vaikeustaso
Helppo

Maissiribsit

Ainekset

4
tuoretta maissintähkää
4
rkl
öljyä tai voita
2
tl
cajunmaustetta
1
tl
valkosipulijauhetta
1/2
tl
cayennepippuria
tuoretta persiljaa

Työvaiheet

  1. Sekoita öljy tai voi sekä mausteet keskenään.
  2. Puolita maissintähkät. Leikkaa sen jälkeen puolikkaat pituussuunnassa puoliksi ja sitten vielä puoliksi.
  3. Sivele palat mausteöljyllä tai -voilla. Kypsennä grillissä tai 225 asteisessa uunissa noin 15 minuuttia.
  4. Viimeistele maissiribsit tuoreella hienonnetulla persiljalla.

Vinkki Voit käyttää myös esikeitettyä maissia, mutta se ei taivu käyräksi, toisin kuin tuoreet maissit. Taipumista voit edesauttaa kypsentämällä maissit uunissa kova sisus ylöspäin.

Kommentit (0)

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2963 reseptiä.
Linkitetty 10 keittokirjaan.
OHJE Inka Valima KUVA Panu Pälviä

Ohuiksi viipaleiksi leikatuista kasviksista saa hauskannäköisiä vartaita. Mikä parasta, ne kypsyvät nopeasti ja tasaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
30 min + marinointi 2 t
Valmistusaika
4
Vaikeustaso
Helppo

Värikkäät kasvisvartaat

Ainekset

1
iso munakoiso
1
iso kesäkurpitsa
1
ps tai nippu retiisejä
3
eriväristä paprikaa
2
sipulia
MARINADI
2
valkosipulinkynttä
3
rkl
rypsiöljyä
1
rkl
soijakastiketta
1
rkl
siirappia
1
rkl
miriniä
tl
suolaa

Työvaiheet

  1. Jos käytät puisia varrastikkuja, laita ne kylmään veteen likoamaan vihannesten leikkaamisen ja marinoinnin ajaksi.

  2. Leikkaa munakoiso ja kesäkurpitsa ohuiksi, noin puolen sentin paksuisiksi viipaleiksi. Leikkaa retiisit hieman paksummiksi viipaleiksi, kukin retiisi 3–4 osaan. Leikkaa paprikat munakoisokiekkojen kokoisiksi paloiksi. Kuori sipulit. Leikkaa sipulit neljään lohkoon ja irrota sipulin kerrokset toisistaan. Laita kaikki vihannekset isoon kulhoon.

  3. Valmista marinadi. Kuori ja raasta valkosipulinkynnet. Sekoita öljy, soijakastike, siirappi, mirin ja suola keskenään. Kaada marinadi kulhoon ja pyörittele se kasvisviipaleiden joukkoon tasaisesti. Nosta peitettynä jääkaappiin ja anna kasvisten maustua pari tuntia.

  4. Pujota marinoidut kasvikset vartaisiin niin, että viipaleet ovat melko tiiviisti kiinni toisissaan. Säästä ylimääräinen marinadi.

  5. Grillaa kasvisvartaita kuumassa grillissä noin 15 minuuttia, kunnes ne ovat saaneet kauniin tummanruskean pinnan. Sivele vartaita marinadilla grillauksen aikana.

Vinkki Kylmät keitetyt perunat ovat hyvä lisä vartaisiin. Leikkaa perunat samanlaiseen muotoon, mutta jätä ne muita kasvisviipaleita paksummiksi.

Kommentit (0)