Iltapalapiirakka, isojen kemujen kasvispiirakka, tyylikäs galette ja vegaaniset piirakat. Näiden rentojen peltipiirakoiden pääosassa ovat kasvikset. Aina on hyvä syy leipoa!

Jos mietit tarjottavaa isolle porukalle, helppo ratkaisu on peltipiirakka. Mureapohjainen kasvispiirakka on aina ajankohtainen, varsinkin kun sen lastaa kauden aineksilla. Kasviksia vaihtelemalla piirakoista saa erilaisia sekä maultaan että ulkonäöltään. Kasvispiirakka myös sopii useimmille, jos huomioi ruokavaliot jauhojen ja höysteiden valinnassa.

Murein piirakka valmistuu nyppimällä kylmä rasva jauhojen ja suolan kanssa ja sekoittamalla joukkoon tilkka vettä ja/tai kananmunaa. Monissa piirakkapohjissa on myös juustoa, joka sitoo aineksia yhteen sulaessaan ja antaa pohjataikinaan makua.

Tällaisen taikinan voi tehdä hyvin monitoimikoneessa leikkuuterällä. Tärkeintä on sekoittaa pohjan ainekset mahdollisimman nopeasti, jotta taikinaan ei muodostu sitkoa. Monitoimikoneessa tehty taikina pysyy kylmänä käsin tehtyä paremmin, koska sormin nyppiminen lämmittää rasvan nopeasti. Siksi se on valmis leivottavaksi saman tien, eikä erillistä jääkaappijäähdyttelyä enää välttämättä tarvita.

Perinteisellä tyylillä nyppimällä valmistettu taikina kannattaa nostaa jääkaappiin hetkeksi ennen kaulimista. Kylmä taikina on usein helpompi kaulia leivinpaperille ja se paistuu mureammaksi kuin huoneenlämpöisenä uuniin nostettu.

 

Rento galette

Galette on hauskin tapa saada piirakasta rennon tyylikäs. Täytteen päälle käännetyt reunat kurovat kasvikset nätisti kasaan. Niistä on myös hyvä pidellä kiinni piirakkapalasta haukattaessa.

Tässä viisi galettea eri tarkoituksiin. Niistä kaikki ovat hyvin muunneltavissa saamiesi kasvisten mukaan!

  1. Varma valinta. Vihreä mozzarellagalette sisältää monien lempiaineksia, pinaattia, basilikaa, rucolaa ja mozzarellaa.
  2. Ruokaisa. Peruna-kurpitsagaletessa (kuvassa alla) on runsaasti cheddaria. Nälkä kaikkoaa jo yhdellä palalla. Syyskemujen varma valinta!
  3. Edullinen. Peruna-purjogalette on tyylikäs iltapalapiirakka, joka valmistuu edullisista aineksista. Sinappivinegretissä marinoidut perunaviipaleet mehevöityvät valkokastikkeella. 
  4. Vegaaninen. Kesäkurpitsa-sitruunagalette on vegaaninen vaihtoehto, jonka pohjan ohjetta kannattaa kokeilla myös muihin kasvispiirakoihin. Kasvikset liimataan pohjaan kaurapohjaisella tuorejuustolla, joka on maustettu sitruunalla, valko- ja purjosipulilla.
  5. Vegaaninen ja gluteeniton. Useimpiin ruokavalioihin sopivan kasvisgaleten pohjassa on valmista palsternakkasosetta ja päällä lehtikaalia ja palsternakkaviipaleita. Pohjataikinaan käyvät yhtä hyvin muutkin kasvissoseet, joita löytyy kaupan kasvisosastolta. Galette kannattaa tarjota uunituoreena, kun lehtikaalit ovat vielä rapeita.

Pellin mitalla

Kun haluat taikinan riittävän koko pellin alalle, tarvitset sitä hieman enemmän. Kaikki galettepiirakoiden taikinapohjat sopivat hyvin suurennettaviksi myös tähän tarkoitukseen. Murupohjaista taikinaa on yleensä riittävästi, kun siihen on käytetty vähintään 200 grammaa rasvaa. Silloin pohjasta tulee ohut mutta murea ja riittävän kestävä erilaisille täytteille.

Tässä kolme vaihtoehtoa kasvispeltipiirakoihin:

  1. Klassikko vegaanisena. Peltivihis (kuvassa alla) on hauska vaihtoehto peltilihapiirakalle. Vegaanisen piirakan taikinaan käytetään maidotonta margariinia ja täytteeksi ohran lisäksi Härkistä. Täytetystä piirakasta tulee suorakaiteen muotoinen, kun leivinpaperiarkille kaulittu taikina taitetaan paperin avulla täytteen päälle. Taikina sopii myös sellaisenaan kaulittuna pohjaksi koko pellin kokoisiin piirakoihin.
  2. Varma valinta juhliin. Punajuuri-sinihomejuustopiirakan voi leikata pieniksi paloiksi. Ohut ja mureapohjainen piirakka on herkullisen suolainen. Piirakka toimii syys- ja talvijuhlien tarjoiluissa mainiosti. Vaihda sinihomejuusto fetaan ja kokeile vaihteeksi raitajuuria.
  3. Edullinen. Sipulipiirakka toimii sekä iltapalana että kemuissa. Voit tehdä piirakan etukäteen ja vain lämmittää uunissa tarjolle. Anna piirakan siinä tapauksessa jäähtyä leikkaamattomana, sillä palojen reunat käpristyvät jäähtyessään.

Gluteeniton piirakkapohja

Mureapohjaisten piirakoiden taikinan muuntaminen gluteenittomaksi ei ole ihan yksinkertaista. Gluteenittomalla vaalealla jauhoseoksella pohjasta voi tulla kosteille kasvistäytteille liian höttöinen, tattarijauhojen maku saattaa olla liian hyökkäävä ja gluteenittomat kaurajauhot puolestaan eivät sido taikinan rasvaa samalla tavalla.

Tässä ohje hyväksi todettuun gluteenittomaan pohjaan, jonka napakan mutta murean rakenteen salaisuutena perunahiutaleet. Tarvitset

  • 200 g voita tai leivontamargariinia
  • 2 dl (70 g) perunahiutaleita
  • 3 dl tattaria sisältävää jauhoseosta (esim. tattari + teff, Semper)
  • 2 tl leivinjauhetta
  • 1/2 tl suolaa
  • 2 dl kylmää vettä

Sulata voi ja anna jäähtyä. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää jäähtynyt voisula ja vesi. Sekoita tasaiseksi. Taputtele taikina leivinpaperin päälle pellille. Esipaista 200-asteisessa uunissa 10 minuuttia, täytä ja paista uunissa 20–30 minuuttia täytteestä riippuen.

Kuvat Päivi Ristell ja Reetta Pasanen.