Kuvat
Sami Repo
Osterivinokkaista saa marinoimalla ja paistamalla ihanat vegealkupalat juhlapöytään.
Osterivinokkaista saa marinoimalla ja paistamalla ihanat vegealkupalat juhlapöytään.

Jotain uutta ja jotain lainattua. Munakoisoa, porkkanaa, kylmäsavutofua ja osterivinokkaita. Jouluaterian alkupalapöytä kootaan nyt kokonaan kasvisherkuista. Valitse seitsemästä vegaanisesta makupalasta omat suosikkisi!

  1. Savutofutahna. Mitä saaristolaisleipänappien päälle? Hyvä vaihtoehto on miedosti savulta maistuva vegetahna, joka tehdään savutofusta, pähkinöistä ja kurpitsasta. Tahna säilyy purkitettuna jääkaapissa muutaman päivän, joten voit valmistaa sen hyvissä ajoin ennen joulua.
     
  2. Munakoisot mausteliemessä. Munakoiso muuntuu kiehauttamalla rakenteeltaan sillimäiseksi, eli samaan aikaan pehmeäksi ja kiinteäksi. Esikypsennys käy nopsasti, joten munakoisot ovat purkkivalmiita vartissa ja maustuvat yhdessä yössä. Siirapilla ja sitruunalla maustettu etikkaliemi saa ne myös säilymään makoisina joulunpyhät.
     
  3. Porkkala. Ei joulua ilman! Kevyt kypsennys, savuaromi ja sitruuna saavat porkkanasiivut muuntumaan jouluiseksi vegeklassikoksi. Tarjoa vegaanisella tuorejuustolla siveltyjen leipien päällä tai sellaisenaan joulun alkuruokapöydässä. Tee tämä herkku jääkaappiin maustumaan päivää ennen tarjoilua.
     
  4. Graavattu avokado. Mitä saadaan, kun maustetaan ohuiksi viipaleiksi leikattu avokado sitruunamehulla, suolalla ja pippurilla? Alkuruoaksi sopiva graaviavokado. Avokadon voi, ja se kannattaakin, valmistaa vasta vähän ennen tarjoilua, jotta sen väri säilyy raikkaana. Lisukkeeksi sopii kullankeltainen kurkuma-sinappikastike.
     
  5. Paistetut osterivinokkaat. Uutta ja tyylikästä! Vaaleista ja tanakoista osterivinokkaista saa marinoimalla ja paistamalla ihanat vegealkupalat joulupöytään. Sienten lisukkeeksi sopii piparjuurella ja valkoviinitilkalla maustettu hernepyree.
     
  6. Lasimestarin tofu. Tofun voi valmistaa klassikkosillin tapaan marinoimalla kylmäsavutofuviipaleita etikkaliemessä. Kuten esikuvassaan, myös tässä reseptissä purkkiin sujautetaan punasipulia ja porkkanaviipaleita. Lasimestarin tofu on parhaimmillaan kunnolla maustuneena, joten se kannattaa purkittaa jääkaappiin jo päivää kahta ennen tarjoilua.
     
  7. Munakoiso-gubbröra. Ruotsalainen sillitahna gubbröra toimii inspiraationa tälle munakoiso-röralle. Tahnaksi sitä ei voi kutsua, sillä kasvikset ovat parhaimmillaan pieniksi mutta selkeiksi kuutioiksi leikattuna. Lisukkeeksi sopii saaristolaisleipä, jonka voi valmistaa tällä ohjeella myös vegaanisena vaihtamalla piimän appelsiinitäysmehuun ja voin maidottomaan margariiniin.

Reseptit: Anu Brask, Tara Junker ja Riikka Väliahde

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla