Kysyimme Facebook-sivuillamme, mitä Soppa365:n seuraajat syövät aamiaiseksi. Vastauksista inspiroituneina teimme koosteen, jonka avulla jokaisesta voi tulla aamupalaguru.

K niin kuin Kuitu

Tasapainoisessa aamiaisessa on mukana jotakin kuitupitoista, kuten leipää, mysliä tai puuroa. Sen lisäksi, että kuitu tekee hyvää vatsan toiminnalle, se hidastaa ruuan imeytymistä ja tasaa näin verensokeria, jolloin näläntunne pysyy poissa pidempään.

Ainakin puuro tuntuu maistuvan aamuisin Sopan seuraajille. Monelle se kuuluu olennaisesti aamiaiseen:

”Kaurapuuro. Kulhoon jäiset mustikat, kuuma puuro päälle, pilkottu banaani, kourallinen pähkinöitä ja hunajaa."

"Kaurapuuro kanelilla ja hieman hunajaa (...)"

"Puuro on paras❤️"

Jos perinteinen kaurapuuro alkaa puuduttaa, voit kokeilla esimerkiksi maapähkinävoipuuroa tai yön aikana uunissa kypsyvää, pähkinöillä höystettyä tattaripuuroa.

Hyvä vaihtoehto on myös kylmänä syötävä tuorepuuro. Perusohje tuorepuuroon on hyvin yksinkertainen, koska neste, hiutaleet ja marjat vain sekoitetaan keskenään jääkaappiin tekeytymään. Aamulla puuro on valmis lusikoitavaksi. Puolukka-banaani-tuorepuurossa maistuu inkivääri, ja kuningattaren puurossa taas mustikat ja vadelmat.

Jos et ole puuroihmisiä, voit napata aamun kuitusi näinkin:

"(...) Pari voileipää, joihin tulee margariinia, juustoa, kinkkua, kurkkua ja joskus salaatinlehtikin."

"(...) Soijajugurtti omatekoisen myslin ja marjojen kera."

Itse tehty mysli syntyy helposti paistinpannulla. Kun teet myslisi itse, se ei varmasti sisällä liikaa sokeria tai suolaa:

 

P niin kuin Proteiini

Hyvässä aamupalassa on mukana proteiinia, jonka avulla puhtia riittää lounaaseen saakka. Proteiinia saa paitsi kananmunasta ja maitotuotteista, myös hapatetuista kasvimaitovalmisteista, viljatuotteista ja palkokasveista.

Moni kertoi luottavansa aamiaisella rahkaan. Sellaisenaan rahka on tuhti eväs, johon saa makua ja hyvää rakennetta sekoittamalla joukkoon vaikka kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä ja granolaa tai mysliä. Tällainen aamupala löytyy sivuiltamme fitness-pashan nimellä. Rahka uppoaa hyvin smoothienkin joukkoon: surauta aamupalalle vaikka pehmeä puolukkasmoothie, joka maistuu vispipuurolta. Tai tämä superpirtelö erään käyttäjämme tyyliin:

"Usein tulee tehtyä smoothie ja sinne sujautettua rahkan, marjojen ja hedelmien joukkoon vielä yksi raaka kanamuna ja chiasiemeniä."

Kananmuna on hyvä proteiininlähde, kuten yksi vastanneista totesikin:

"Nälkää pitävä aamiainen sisältää kananmunaa jossain muodossa, yleensä paistettuna (...)"

Munakas on aamiaispöydän kiistaton klassikko. Raejuustomunakas on yksinkertainen, mutta herkullinen ja tuhti aamupala. Hieman hitaampien aamujen herkku on munakokkeli, jonka voi höystää vaikka vuohenjuustolla.

 

H niin kuin Hyvisrasvat

Pähkinöiden popsiminen on hyvä keino lisätä pehmeiden rasvojen osuutta päivittäisessä ruokavaliossa. Eräs vastanneista kertoi nauttivansa aamujugurtin kanssa aina kahta eri pähkinälaatua. Pähkinöillä voi rikastaa myös puuroja. Esimerkiksi tämä karpalo-ruispuuro kruunataan rapealla pähkinä-siemensekoituksella.

Aamutoimia voi myös helpottaa tekemällä valmiiksi granolan, johon tulee pähkinöiden lisäksi myös rypsiöljyä.

Sipaisu herkullista levitettä tuo helposti hyviä rasvoja ihan tavallisen voileivän päälle:

 

V niin kuin Vitamiinit

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, vitamiinit. Osa vastaajista nauttii aamiaisen kasvikset, hedelmät ja marjat mieluiten nestemäisessä muodossa:

"Smoothie marjoista tai banaanista proteiinijauheella terästettynä (...)"

"Smoothie: 1 prk rahkaa, 500 g marjoja, pari satsumaa/mandariinia, banaani, turaus hunajaa + ripaus vaniljajauhetta (...)" 

Smoothie syntyy heittämällä tehosekoittimeen sesongin hedelmiä, marjoja, vihanneksia tai juureksia. Tähän smoothieen upotetaan klassikkoainesten, banaanin ja mustikoiden, lisäksi lehtikaalia. Ihana porkkanakakkusmoothie maistuu tutulta leivonnaiselta, mutta on silti terveellistä. Jos haluat nauttia smoothiesi kiinteämmässä muodossa, taiteile smoothie höysteiden kanssa kulhoon.

Lisää ideoita vitamiinien keräilyyn:

Kuva Panu Pälviä.