Kuvat
Mikko Hannula, Panu Pälviä, Sami Repo, Tuomas Kolehmainen
Hasselbackan perunat ja palsternakat kypsyvät kätevästi samalla pellillä. Linkki reseptiin löytyy jutun lopusta.
Hasselbackan perunat ja palsternakat kypsyvät kätevästi samalla pellillä. Linkki reseptiin löytyy jutun lopusta.

Saat kasviksiin tiiviin, uhkean maun, kun kypsennät ne uunissa. Kokosimme vinkit ja paahtoajat, joiden avulla onnistut varmasti.

Uuni kuumaksi

Kun paahdat kasviksia, uuni saa olla kuuma, 200–220 astetta. Koska uunien lämpötiloissa on eroja, vähennä tai lisää lämpöä sen mukaa, miten kasvikset alkavat saada paahteista väriä. Kokeile kypsyys haarukalla, samalla tapaa kuin perunoita keitettäessä.

Jos vain on aikaa, kasvikset kannattaa paahtaa kokonaisina. Tällöin niistä tulee erityisen meheviä. Kokeile esimerkiksi burratan kanssa tarjottavaa myskikurpitsaa, jota paahdetaan niin, että se hiiltyy pinnaltaan aivan mustaksi. Tai kasvikunnan paistia eli juuriselleriä, joka maistuu pitkään paahdettuna pähkinäisen lihaisalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Muista öljy ja suola!

Kevyt, kiiltävä öljytakki riittää, jonka jälkeen lisää suola pinnalle. Suola vaikuttaa sekä kasvisten makuun että rakenteeseen. Öljyn ansiosta kasvikset eivät pala, ja niistä tulee rapeita päältä ja pehmeän meheviä sisältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suolan lisäksi voit hieroa kasvisten pintaan muitakin mausteita, kuten yrttisekoituksia, garam masalaa, dukkahia tai berbereä. Voit käyttää myös vaahterasiirappia: kokeile vaikka valkopapuhummuksen kanssa tarjottavaa kukkakaali-persimonpannua.

Hunajakin toimii. Syksyisessä kurpitsacarbonarassa pastan sattumiksi paahdetaan täyteläistä hokkaidokurpitsaa, joka maustetaan ennen uuniin laittamista hunajalla ja tuoreella rosmariinilla.

 

Yksin vai yhdessä?

Jos paahdat yhtä aikaa monenlaisia kasviksia, esikypsennä hitaammin kypseneviä tai lisää nopeammin kypsyvät paahtamisen loppuvaiheessa.

Tai sitten voit valita pellillesi vain sellaisia kasviksia, joilla on sama paahtoaika. Esimerkiksi porkkanatikut, kirsikkatomaatit ja kikherneet kypsyvät samassa ajassa. Voit tehdä niistä esimerkiksi paahdetun salaatin, joka maistuu ihanalta jogurttipohjaisen fetadipin kanssa.

 

Paahtoajat, kun uuni on 200–220 °C:

  • Porkkana, palsternakka: 20 min lohkoina tai viipaleina, 40 min kokonaisena
  • Juuriselleri ja iso kukkakaali: 1–1½ t kokonaisena
  • Maa-artisokka: 35–45 min kokonaisena
  • Kukkakaali ja parsakaali: 20–30 min ohuina viipaleina, 1½ t kokonaisena
  • Kaali: 50 min–1 t kokonaisena
  • Myskikurpitsa: 20–30 min paloina, 45 min isoina lohkoina
  • Ruusukaali: 20–30 min
  • Peruna, punajuuri: 20–25 min lohkoina, 50 min–1 t kokonaisena
  • Bataatti: 20 min "ranskalaisina", 45 min–1 t kokonaisena
  • Parsa, pavut: 10–15 min kokonaisina
  • Fenkoli: 30 min lohkoina
  • Valkosipuli: 40 min–1 t kokonaisena
  • Tomaatti: 15–30 min riippuen tomaatin koosta
  • Kypsennetyt kikherneet: 20–30 min
Sisältö jatkuu mainoksen alla