Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2513 reseptiä.
Linkitetty 316 keittokirjaan.
Ohje Riikka Väliahde Kuva Tuomas Kolehmainen

Cashewpähkinät soseutuvat öljyn kanssa ihanan kermaiseksi kastikkeeksi pastalle. Helppo vegaaninen pasta on vartissa valmis.

Keittiössä kannattaa pitää valmiina pakasteherneitä ja cashewpähkinöitä odottamassa sitä hetkeä, kun ei oikein ehtisi tai jaksaisi kokata. Tämä helppo ruoka valmistuu nimittäin siinä ajassa, kun pasta kiehuu kypsäksi.

Täyteläinen lisuketahna syntyy pähkinöistä, oliiviöljystä ja sulatetuista herneistä soseuttamalla. Cashewpähkinät ovat rakenteeltaan niin pehmeitä, että ne on helppo surauttaa liottamattakin. Tahnaa ei kuitenkaan tarvitse soseuttaa aivan sileäksi, vaan siihen saa jäädä hieman purutuntumaa.

Ennen pastan valuttamista kannattaa kauhaista desin verran keitinvettä talteen. Sitä voi lisätä pastan joukkoon cashewtahnan mukana tarpeen mukaan, jolloin koostumuksesta saa mieleisensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Cashew-hernepasta

Ainekset

400
g
pastaa
1
rkl
suolaa/2 l vettä
150
g
herneitä
1
sitruuna
150
g
cashewpähkinöitä
½
dl
oliiviöljyä
1
tl
suolaa

Työvaiheet

  1. Laita pasta kiehumaan pakkauksen ohjeen mukaan. Sulata pakasteherneet siivilässä viileän juoksevan veden alla.

  2. Purista sitruunasta mehu sauvasekoittimen kulhoon. Lisää joukkoon herneet, pähkinät, öljy ja suola. Surauta kastike tasaiseksi, hieman karheaksi tahnaksi.

  3. Ota noin 1 dl pastavettä talteen. Valuta pasta ja kumoa se takaisin kattilaan. Sekoita kastike kuumaan pastaan. Halutessasi ohenna kastiketta pastan keitinvedellä.

Kommentit (3)

KP

Hyvä ja helppotekoinen ruoka. Mustapippuria ja parmesaania vähän koristeeksi päälle viellä.

PA

Tää oli aivan järkyttävää! Vaatii todellakin sittruunaa ja mausteita että tuli edes syömakelpoista!

Erittäin hyvää ja nopea!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Me Naiset on lisännyt 1291 reseptiä.
Linkitetty 2 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Ninna Lindström

Anjoviksia, parmesaania ja tomaatteja. Tämä mehevä ja luonteikkaan makuinen uunipasta on oikea umamipommi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
1 t
Vaikeustaso
Helppo

Umaminen uunipasta

Ainekset

1
sipuli
2
valkosipulinkynttä
1
porkkana
1
varsisellerin varsi
4
anjovisfileetä
2
rkl
oliiviöljyä
1
rkl
voita
½
tl
chilihiutaleita
1
rkl
tomaattipyreetä
2
tlk (à 400 g)
tomaattimurskaa
2
rkl
pikkukapriksia
1
tl
suolaa
1
tl
sokeria
½
tl
rouhittua mustapippuria
400
g
pastaa
2
dl
hienonnettuja yrttejä (esimerkiksi lehtipersilja ja basilika)
1
tlk
(noin 300 g) öljyyn säilöttyjä artisokan sydämiä
2
dl
raastettua parmesaania
¾
dl
pinjansiemeniä

Työvaiheet

  1. Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet, hienonna sellerin varsi ja anjovikset.

  2. Kuumenna öljy ja voi paistinpannulla ja paista kasviksia, anjoviksia ja chilihiutaleita reilu 5 minuuttia. Lisää tomaattipyree ja tomaattimurskat ja keitä keskilämmöllä, silloin tällöin sekoitellen 10 minuuttia.

  3. Lisää kastikkeeseen kaprikset ja mausteet ja keitä kastiketta kasaan noin 25 minuuttia.

  4. Keitä sillä aikaa pasta kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan. Valuta. Kuumenna uuni 175 asteeseen.

  5. Hienonna yrtit ja valuta artisokan sydämet ja paloittele vähän pienemmiksi. Kääntele molemmat kastikkeeseen yhdessä pastan kanssa suoraan uunivuokaan.

  6. Raasta päälle parmesaania ja ripottele pinjansiemeniä. Kypsennä uunissa noin 25 minuuttia.

Kommentit (0)

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2513 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
Ohje Marja Samuli Kuva Sami Repo

Mausta munakoisot makeansuolaisella misomarinadilla. Rinnalla maistuu pähkinäinen porkkanatahna ja superhelppo rapea coleslaw.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
1 t
Vaikeustaso
Helppo

Japanilaiset tahmeat munakoisot

Ainekset

450
g
(japanilaisia) munakoisoja
½
tl
suolaa
n. 2
rkl
öljyä
Marinadi
2
rkl
vaaleaa misotahnaa
2
rkl
miriniä
2
rkl
sokeria
1
rkl
riisiviinietikkaa
1
rkl
vettä
1
tl
seesamiöljyä
Porkkana-pähkinätahna
300
g
porkkanaa
3
dl
cashewpähkinöitä
2
paahdettua säilykepaprikaa
½
tl
suolaa
Punakaalislaw
400
g
punakaalia
4
rkl
(vegaanista) majoneesia
½
tl
suolaa
Lisäksi
1
rkl
seesaminsiemeniä
4
dl
tummia siemenettömiä viinirypäleitä
½
ruukkua korianteria

Työvaiheet

  1. Leikkaa munakoisot 2 cm:n viipaleiksi. Le­vitä viipaleet leikkuulaudalle, ripottele niille suola ja jätä odottamaan puoleksi tunniksi.
  2. Sekoita marinadin aineet keskenään.
  3. Tee tahna. Kuori ja paloittele porkkanat, keitä ne vähässä vedessä pehmeiksi, noin 15 minuuttia. Paahda pähkinöitä pannus­sa ilman rasvaa koko ajan sekoitellen 2–4 minuuttia tai kunnes ne ovat kullankeltaisia. Valuta paprikat. Yhdistä kaikki tahnan ai­neet ja soseuta sauvasekoittimella tasaiseksi.
  4. Paahda lisukkeeksi tulevia seesaminsie­meniä pannussa koko ajan liikutellen 1–2 minuuttia. Kaada paahtuneet siemenet heti pois pannusta, etteivät ne pala.
  5. Kuivaa munakoisot talouspaperilla. Paista viipaleet öljyssä pannussa pehmeiksi, muu­tama minuutti molemmin puolin. Siirrä pan­nu pois levyltä ja valuta marinadi munakoi­soille. Kääntele hyvin ja jätä maustumaan.
  6. Valmista punakaalislaw. Suikaloi kaali ohuesti ja laita kulhoon. Sekoita majoneesi ja suola kaaliin.
  7. Halkaise rypäleet halutessasi. Tarjoa mu­nakoisot porkkanatahnan, punakaalin ja rypäleiden kanssa. Viimeistele annokset seesaminsiemenillä ja korianterilla.

Kommentit (0)

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2513 reseptiä.
Linkitetty 2 keittokirjaan.
Ohje Marja Samuli Kuva Sami Repo

Tässä jäätelössä on totisesti makua! Viiden aineksen vegaaninen jäätelö syntyy 10 minuutissa ja pakastuu neljässä tunnissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
10 min + pakastus 4–12 t
Vaikeustaso
Helppo

Vegaaninen mustaherukka-basilikajäätelö

Ainekset

1
prk (2½ dl)
kauravispiä
dl
(kookos)sokeria
1
ps (200 g)
mustaherukoita (pakaste)
1
prk (250 ml)
kookoskermaa
½
ruukku basilikaa
(kookoshiutaleita)

Työvaiheet

  1. Vaahdota kauravispi kulhossa sähkövatkaimella. Mausta vaahto sokerilla.
  2. Soseuta kohmeiset herukat, kookoskerma ja basilikanlehdet sauvasekoittimella tasaiseksi.
  3. Sekoita herukka-kookossose kauravaahtoon. Kumoa seos laakeaan pakastusrasiaan, tasoi­ta pinta ja peitä kannella tai kelmulla. Pakasta vähintään 4 tuntia tai mielellään yön yli.
  4. Koristele annokset halutessasi kookoshiutaleilla ja mustaherukoilla.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 1291 reseptiä.
Linkitetty 23 keittokirjaan.
OHJE Anu Brask KUVA Piia Arnould

Teriyaki-maustettu kana, makea mango ja suolapähkinät ovat täydellinen trio. Tämä helppo salaatti syntyy valmiista grillibroilerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
20 min
Vaikeustaso
Helppo

Teriyakikanasalaatti

Ainekset

1
valmis grillibroileri
40
g
inkivääriä
2
valkosipulinkynttä
1
chili
2
limen mehut
1
dl
teriyaki-kastiketta
4
rkl
vettä
2
rkl
soijaa
1
rkl
hunajaa
2
tl
seesamiöljyä
4
rkl
öljyä
Lisäksi
1
mango
½
kurkku
1
rs (110 g)
ituja
1
ruukku korianteria
1
pieni ps (80 g)
suolapähkinöitä
1
pieni (noin 200 g)
punasikurisalaatti
1
sydänsalaatti

Työvaiheet

  1. Riivi lihat broilerista. Kuori inkivääri ja leikkaa se ohuiksi suikaleiksi. Hienonna valkosipuli ja chili.

  2. Purista limettien mehu kulhoon. Sekoita joukkoon teriyakikastike, vesi, kastike, hunaja ja seesamiöljy.

  3. Kuumenna öljy isolla paistinpannulla. Ruskista lihoja, valkosipulia, chiliä ja inkivääriä muutaman minuutin ajan. Kaada kastike lihan joukkoon pannulle ja keitä 3–5 minuuttia, kunnes seos on kiehunut kastikemaiseksi.

  4. Viipaloi mango ja kurkku. Lisää joukkoon idut, korianteri ja pähkinät. Irrota salaateista lehdet kokonaisina ja laita ne lautasille päällekkäin kipoiksi tai revi salaatit pediksi. Laita kurkku-mangosalaattia salaattikuppeihin ja lusikoi päälle reilusti broileria.

Kommentit (0)