Glorian ruoka ja viini on lisännyt 1689 reseptiä.
Linkitetty 359 keittokirjaan.
Ohje Anu Brask Kuva Tuomas Kolehmainen

Kananmunat, lohi ja parsanpalat kypsyvät kaikki kätevästi samassa vuoassa.

Annoksia
4
Vaikeustaso
Kohtalainen

Kananmuna-lohivuoka

Ainekset

600
g
nahatonta ja ruodotonta lohta
1
nippu
vihreitä parsoja (250 g)
4
valkosipulinkynttä
2
dl
parmesaania raastettuna
1/2
sitruunan mehu
2
rkl
oliiviöljyä
2
tl
kuivattua rosmariinia
1
tl
suolaa
1/4
tl
mustapippuria myllystä
4
kananmunaa

Työvaiheet

  1. Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Valmista parmesaani-piimäkastike (ks. ohje alta).
  2. Leikkaa lohi 5 x 5 cm:n kokoisiksi paloiksi ja laita palat uunivuokaan.
  3. Katkaiset parsoista pois kovat tyvet, noin 4 cm jalan alaosasta. Leikkaa parsat kolmeen osaan. Kuori ja viipaloi valkosipulinkynnet. Raasta parmesaani.
  4. Purista sitruunan mehu pieneen kulhoon. Sekoita oliiviöljy, rosmariini, suola ja pippuri joukkoon.
  5. Lisää parsat ja valkosipulinkynnet vuokaan lohipalojen joukkoon. Valuta sitruunamehu-mausteseos päälle. Ripottele parmesaaniraaste pinnalle.
  6. Laita vuoka uuniin 10 minuutiksi. Ota se hetkeksi pois ja riko kananmunat ruuan pinnalle. Kypsennä ruokaa vielä 5-8 minuuttia, kunnes valkuainen on hyytynyt. Keltuainen saa jäädä hieman löysäksi. Tarjoa heti parmesaani-piimäkastikkeen kanssa.

Parmesaani-piimäkastike

Ainekset

2
dl
piimää
1
dl
parmesaania raastettuna
1
dl
ruohosipulia hienonnettuna
1
rkl
oliiviöljyä
1
tl
suolaa
1/4
tl
mustapippuria myllystä

Työvaiheet

1. Mittaa piimä kulhoon. Raasta juusto ja hienonna ruohosipuli.

2. Yhdistä kastikkeen ainekset ja laita jääkaappiin odottamaan.

Kommentit (11)

Ihaite

Hyvää oli! (Vaikka piimä unohtuikin kaupan kylmätiskiin, mutta ranskankerma ajoi asian tällä kertaa.) Kokeilen ehdottomasti vielä piimänkin kanssa.

Käyttäjä779
Seuraa 
Liittynyt13.4.2015

Älyttömän hyvää!! Ei ollut piimää joten käytin 2 dl kermaviiliä. Suosittelen.

Venla Soppa365
Seuraa 
Liittynyt3.4.2017

Mukavaa, että maistui! Kiitos kermaviilivinkistä :)

Venla / Soppa365

wiiivi

Helppoa ja hyvää! Suosittelen, ja teen varmasti toistekin.

Kalaherkku

Maukasta oli! Ei tosin sovi niille jotka ei pidä löysähköstä keltuaisesta!

Vierailija

Tosi hyvää, koko perhe tykkäsi! Suolaa ei kylläkään lisätty yhtään, sillä suolainen parmesaani antoi jo tarpeeksi makua. 😋

Vierailija

Onko vinkkejä maidottomalle versiolle? Kiitos jo etukäteen mahdollisista ideoista!

varmaan hyvää

Kiitos kermaviilivinkistä. Kokeilen sitä, kun en pidä piimästä...

Maidoton

Maidottoman version saa, kun korvaa piimän kermapohjaisella fraichella. Varmaan toimii ihan hyvin. Saattaisi makeuttamaton ja maustamaton soijajogurttikin toimia.

Maidoton

korjaus edelliseen, siis tietenkin tarkoitin kaurapohjaista fraichea enkä kermapohjaista...

Käyttäjä10101
Seuraa 
Liittynyt5.4.2018

Käytin turkkilaista jugurttia kastikkeeseen ja tuli oikein hyvää. Pelkäsin 2tl rosmariinia olevan liikaa ja vähensin annoksen puoleen. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla ohjeen annosta, koska nyt maku ei tullut lainkaan esiin. Hyvä ja erittäin helppo ohje. Mökin puulieden uunissa valmistui ihan ohjeen minuuteilla, vaikka uunin lämpötilasta ei ollut mitään käsitystä. Tämä ohje jää käyttöön, kiitos 😊

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 1689 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Päivi Ristell

Raikasta parsaa, täyteläistä juustoa, ruokaisaa kvinoaa ja rapeaa pähkinärouhetta. Tässä salaatissa on kaikki kohdallaan, myös sinapin ja sitruksen maustama kastike.

Annoksia
4
Valmistusaika
25 min
Vaikeustaso
Helppo

Parsa-kvinoasalaatti

Ainekset

1
dl
kvinoaa
1
dl
hasselpähkinöitä
300
g
vihreää parsaa
l
salaattisekoitusta (esim. vuonankaali, rucola)
2
palloa
bufalamozzarellaa
Sinappikastike
1
dl
öljyä
2
rkl
sitruunan mehua
1
rkl
kokojyväsinappia
1/2
tl
suolaa
1/2
tl
juustokuminaa
1/4
tl
mustapippuria myllystä
1/4
tl
sokeria

Työvaiheet

  1. Huuhtele kvinoa hyvin ja keitä se kypsäksi suolalla maustetussa vedessä pakkauksen ohjeen mukaan.
  2. Paahda pähkinöitä kuivassa pannussa keskilämmöllä sekoitellen 3–5 minuuttia. Kaada pähkinät leikkuu-laudalle ja rouhi veitsellä karkeaksi rouheeksi.
  3. Katkaise parsoista puumainen tyvi pois. Viipaloi parsat kuorimaveitsellä ohuiksi suikaleiksi. Sekoita parsasuikaleet, kvinoa, pähkinärouhe ja salaattisekoitus vadilla tai salaattikulhossa.
  4. Sekoita kaikki kastikkeen aineet pienessä kulhossa tasaiseksi. Lisää kastike salaattiin ja sekoita se kevyesti käännellen.
  5. Valuta mozzarellapallot talouspaperin päällä. Revi ne suupaloiksi ja lisää salaatin päälle.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 846 reseptiä.
Linkitetty 17 keittokirjaan.
OHJE Riikka Väliahde KUVA Mikko Hannula

Maailman helpoimmassa kesäpastassa ainekset yksinkertaisesta pilkotaan ja sekoitetaan keitetyn pastan joukkoon. Valmista! Mehevä lohi kypsyy kuuman pastan ja limettimehun ansiosta hieman, ja jää upean meheväksi.

Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Kesäinen lohi-avokadopasta

Ainekset

400
g
pastaa
400
g
lohta
2
varsisipulia
5
retiisiä
2
avokadoa
2
avomaankurkkua
3
rkl
soijaa
2
rkl
oliiviöljyä
2
limettiä

Työvaiheet

  1. Laita pastalle vesi kiehumaan. Pilko pastan kiehuessa lohi pieniksi kuutioiksi. Siivuta retiisit ja sipulit. Kuutioi avokadojen hedelmäliha ja leikkaa juustohöylällä kurkut suikaleiksi.
  2. Keitä ja valuta pasta. Lisää kuuman pastan joukkoon lohikuutiot ja vihannekset. Sekoita hyvin. Lisää soija ja öljy. Purista limettien mehu pastan joukkoon ja sekoita.

Kommentit (0)

Glorian ruoka ja viini on lisännyt 1689 reseptiä.
Linkitetty 9 keittokirjaan.
OHJE Meri-Tuuli Lindström KUVA Panu Pälviä

Ruokabloggaaja ja tv-kokki Meri-Tuuli Väntsi kokkaa harvoin kalaa, sillä hän ei tykkää ruotojen nyppimisestä. Tässä maukkaassa nuudelikeitossa siitä ei kuitenkaan tarvitse huolehtia, sillä kalapullien massa tehdään tehosekoittimessa. 

Annoksia
4
Valmistusaika
30 min
Vaikeustaso
Helppo

Vihreä kalapullakeitto

Ainekset

1 1/2
l
kalalientä
2
tl
vihreää currytahnaa
1
sipuli
5
cm pala
inkivääriä
1
sitruunanruoho
(2 kaffirlimetin lehteä)
1
rkl
kalakastiketta
Kalakastike
400
g
vaaleaa kalaa fileinä (esim. hauki, kuha, ahven)
1
ruukku
korianteria
2
kananmunaa
3
rkl
kalakastiketta
1
rkl
sitruunaruohoa hienonnettuna
1
tl
fariinisokeria
1
rkl
maizenaa
Lisäksi
200
g
riisinuudeleita
8
keltaista kirsikkatomaattia
1
avokado

Työvaiheet

  1. Kuumenna kalaliemi ja lisää currytahna liemeen.
  2. Kuori ja suikaloi sipuli. Kuori ja leikkaa inkivääri tikuiksi. Hienonna sitruunaruoho: ota 1 rkl sivuun kalapullia varten ja käytä loput liemeen.
  3. Lisää sipuli, inkivääri, sitruunaruoho (ja limetinlehdet) liemeen ja kiehauta. Lisää kalakastike. Hauduta miedolla lämmöllä sillä välin kun valmistat pullat.
  4. Pilko kala ja laita se tehosekoittimeen. Leikkaa korianterin lehdet talteen ja silppua varret kalojen joukkoon. Lisää loput kalapulla-ainekset tehosekoittimeen ja jauha hienoksi.
  5. Ota kalapullataikinasta ruokalusikan avulla kukkurallisia ja laske pullat varoen hiljalleen porisevaan liemeen niin, että pullat eivät kosketa toisiinsa. Jatka, kunnes kaikki kalapullat ovat liemessä. Siirrä kattila liedeltä.
  6. Puolita kirsikkatomaatit ja lisää ne kuumaan liemeen. Laita kansi päälle ja hauduta 1 minuutti. Pyöräytä lientä lusikalla ja hauduta vielä 2 minuuttia.
  7. Kypsennä nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan ja jaa ne kulhoihin. Puolita avokado ja poista kivi. Suikaloi hedelmäliha ja lisää se nuudeleiden joukkoon. Kauho kulhoihin kuumaa lientä ja kalapullia. Viimeistele korianterilla.

Kommentit (0)

Hyvä terveys on lisännyt 105 reseptiä.
Linkitetty 25 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Astetta terveellisempi pyttipannu! Paista edellisenä päivän yli jäänyt riisi pannulla, ja yhdistä kasviksiin sekä härkikseen.

Annoksia
4
Valmistusaika
20
Vaikeustaso
Helppo

Härkis-riisipannu

Ainekset

2
rkl
hasselpähkinöitä
1
rkl
seesaminsiemeniä
3
porkkanaa
1
parsakaali
3
kevätsipulia
2
tl
öljyä
4
dl
keitettyä täysjyväriisiä
1
pkt (250 g)
härkäpapuvalmistetta (Härkis TexMex)
1
rkl
limetin mehua
1
rkl
soijakastiketta
2
tomaattia kuutioina
Korianteria

Työvaiheet

  1. Rouhi pähkinöitä veitsellä pienemmiksi. Paahda pähkinärouhetta ja seesaminsiemeniä kuumalla, kuivalla pannulla pari minuuttia koko ajan sekoittaen. Siirrä pähkinä-siemenseos syrjään pannulta. Suikaloi porkkanat ja leikkaa parsakaali suupalan kokoisiksi nupuiksi. Hienonna kevätsipuli. Paista kasviksia öljyssä paistinpannulla noin 5 minuuttia. Porkkana ja parsakaali saavat jäädä reilusti napakoiksi.
  2. Lisää pannulle kypsä riisi ja härkis. Jatka paistamista vielä pari minuuttia tai kunnes riisi ja härkis ovat kunnolla kuumentuneet.
  3. Mausta pannu limetin mehulla ja soijalla ja sekoita joukkoon tomaattikuutiot. Ripottele valmiin ruoan pinnalle pähkinä-siemenseosta ja tuoretta korianteria.

Kommentit (0)