Hyvä terveys on lisännyt 159 reseptiä.
Linkitetty 100 keittokirjaan.
OHJE Suvi Rüster KUVA Tuomas Kolehmainen

Oletko koskaan hauduttanut keittoa uunissa? Tapa sopii mainiosti huolettomalle kokille. Tähän soppaan voi käyttää kaikkia mahdollisia juureksia, sillä maut sulautuvat yhteen pitkään haudutettaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
1 h 45 min
Vaikeustaso
Helppo

Hartaudella hautunut juureskeitto

Ainekset

300
g
porkkanaa
1
iso (250 g)
palsternakka
pala
(noin 300 g)
lanttua
1
pieni
purjo
1
rkl
öljyä
2
rkl
tomaattipyreetä
7
dl
vettä
3
dl
lagerolutta
2
kasvisliemikuutiota
1
tl
sokeria tai hunajaa
1
tl
kuivattua oreganoa
1
tl
kuivattua rosmariinia
1
dl
punaisia kuivattuja linssejä
Pistou-kastike
2
rkl
vihreää pestoa
2
rkl
vettä
1
rkl
oliiviöljyä

Työvaiheet

  1. Kuori ja raasta porkkanat, palsternakka ja lanttu. Halkaise purjo, huuhtele huolellisesti, poista kanta ja viipaloi.
  2. Kuumenna öljy uunin kestävässä kattilassa. Lisää tomaattipyree, juurekset ja purjo. Kuullota sekoitellen pari minuuttia. Lisää joukkoon vesi ja olut.
  3. Murustele joukkoon kasvisliemikuutiot. Mausta sokerilla, oreganolla ja rosmariinilla. Kiehauta kuumaksi.
  4. Hauduta keittoa 175-asteisessa uunissa 1 tunti. Huuhtele linssit lävikössä ja lisää joukkoon. Lisää tarvittaessa kasvislientä. Jatka kypsentämistä vielä 30 minuuttia, kunnes linssit ovat kypsiä. Mausta tarvittaessa suolalla ja sokerilla.
  5. Sekoita pesto, öljy ja vesi kulhossa. Valuta pistou-kastiketta keittoannoksen päälle. Tarjoile lisäksi tuoretta maalaisleipää. 

Kommentit (3)

Vierailija

Millä voi mahdollisesti korvata oluen jos ei halua käyttää sitä?

Emilia Soppa365
Seuraa 
Liittynyt18.4.2017

Kiitos kysymyksestäsi, omenatäysmehu käy myös hyvin! Silloin hunaja tai sokeri kannattaa jättää pois.

Atte

Ihana resepti. Menin pitkälti ohjeen mukaan, mutta lisäsin sipulia, meiramia, basilikaa sekä hieman chiliä ja cayennepippuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Me Naiset on lisännyt 972 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
Anu Brask Kuva: Sami Repo

Rohkeasti kokeilemaan uusia makuja grillissä! Grillattu avokado on grillaajan pelastus pohtiessaan herkullista vegaani vaihtoehtoa ruokapöytään.

Herkullinen lämmin tomaattisalaatti lusikoidaan grillattujen avokadojen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
20 minuuttia
Vaikeustaso
Helppo

Grillattu avokado ja tomaattisalaatti

Ainekset

4
avokadoa
2
rkl
öljyä
LÄMMIN SALAATTI
1
rs (200g)
kirsikkatomaatteja
1
prk (380/230g)
mustapapuja
2
valkosipulinkynttä
1
kevätsipulinvarsi
1
limetin kuori ja mehu
2
rkl
oliiviöljyä
1
tl
sokeria
1
tl
suolaa
1/2
tl
jeeraa

Työvaiheet

  1.  Halkaise avokadot ja poista kivi. Sivele pintaan öljyä ja grillaa leikkauspinta alaspäin noin 10 minuuttia. Kun avokadon pinnassa on grilliraidat, on sisuskin lämmin.
  2. Pistele kirsikkatomaatit hammastikulla ja laita tomaatit grilliin noin 5 minuutiksi. Valuta pavut. Hienonna valkosipulit ja sipulinvarret. Raasta limetin kuori kulhoon ja purista mehu joukkon. Lisää pavut, sipulit, öljy ja mausteet. Leikkaa tomaatit pienemmiksi ja lisää ne muiden ainesten joukkoon.

Kommentit (0)

Sport on lisännyt 50 reseptiä.
Linkitetty 5 keittokirjaan.
OHJE Raisa Laine KUVA Tuomas Kolehmainen

Paljon väriä ja rutkasti mausteita! Nopea possuvokki valmistuu vartissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Chilinen possuvokki

Ainekset

1/4
varhaiskaalia
2
porkkanaa
10
vihreää parsaa
200
g
possun jauhelihaa
1
tl
tomaattipyreetä
1/2
tl
suolaa
1/4
tl
savuchilijauhetta
1
limetin mehu
1/2
ruukkua
basilikaa
Lisäksi
keitettyä riisiä
tuoretta chiliä
öljyä paistamiseen

Työvaiheet

  1. Suikaloi kaali. Kuori porkkanat ja vedä kuorimaveitsellä pitkiä lastuja porkkanasta. Napsauta parsojen juuresta pala pois ja leikkaa parsat noin 3 cm pätkiksi.
  2. Ruskista jauheliha vokkipannussa. Lisää pannulle tomaattipyree, suola ja savuchili ja jatka paistamista vielä pari minuuttia. Lisää pannulle kasvikset ja jatka paistamista miedolla lämmöllä noin 5 minuuttia. Kasvikset saavat jäädä napakoiksi.
  3. Mausta vokki limetin mehulla ja basilikalla. Tarjoa lisänä täysjyväriisiä.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 972 reseptiä.
Linkitetty 3 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Ninna Lindström

Ei kesää ilman mustikkapiirakkaa! Tämä, kaiken iloksi vielä gluteeniton piirakka, saa vasttustamattoman makunsa teestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
8
Valmistusaika
45
Vaikeustaso
Helppo

Mustikka-earl grey -piirakka

Ainekset

175
g
voita
1/2
tl
leivinjauhetta
3
dl
gluteenittomia kaurajauhoja
3/4
dl
sokeria
1/4
dl
ruokosokeria
2
tl
kardemummaa
PÄÄLLE
300
g
mustikoita
2
rkl
hillosokeria
1
earl grey teepussi

Työvaiheet

  1. Kuumenna uuni 200 asteeseen. Sulata voi kasarissa keskilämmöllä ja sekoita välillä, jotta voi ei pala. Jatka muutama minuutti, kunnes voi vaahtoaa, tummuu hieman ja tuoksuu pähkinälle. Anna ruskistetun voin jäähtyä hetki.
  2. Sekoita leivinjauhe jauhoihin. Sekoita kaikki ainekset nopeasti keskenään. Levitä löysä taikina (halkaisijaltaan 28 cm:n) piirakkavuokaan. Levitä mustikat päälle.
  3. Aja tehosekoittimessa keskenään sokeri ja teepussin sisältö. Kaada mustikoiden päälle. Kypsennä 30 minuuttia.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 972 reseptiä.
Linkitetty 3 keittokirjaan.
Ohje: Anu Brask Kuva: Sami Repo

Oletko koskaan kokeillut avomaankurkkua tai vesimelonia grillissä? Jos et, niin nyt on jo aika! Grilli muuttaa nämä mahtavaksi makuelämykseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
30 minuuttia
Vaikeustaso
Helppo

Halloumivartaat

Ainekset

2
pkt (200g)
halloumia
4
avomaankurkkua
1/4
vesimeloni
4
rkl
BBQ-kastiketta

Työvaiheet

  1. Leikkaa juustot 2 cm:n viipaleiksi. Halkaisen kurkut pitkittäin. Leikkaa vesimeloni hieman halloumipaloja isommiksi viipaleiksi.
  2. Laita juustopala kurkun väliin ja paina läpi kaksi grillitikkua. Tee melonivartaat samalla tavalla.
  3. Sivele pintaan grillauskastiketta ja grillaa ensin suoralla lämmöllä, kunnes kasvikset saavat väriä. Kääntele vartaita usein, etteivät ne pala. Jatka kypsennystä epäsuoralla lämmöllä 10–15 minuuttia.

Kommentit (0)