Venla Soppa365 on lisännyt 19 reseptiä.
Linkitetty 488 keittokirjaan.
Ohje ja kuva Venla Rossi

Arjen todellinen sankari on vegaaninen pastasalaatti, joka valmistuu vartissa pienenkin lähikaupan aineksista.

Minun ja mustapapu-avokadosalaatin suhde on kestänyt jo lähes kymmenen vuotta, ja ne ovat olleet hienoja vuosia. Alkujaan bongasin idean mustapapujen, tomaatin ja avokadon yhdistämisestä Eeva Kolun ruokablogista. Olen kuitenkin tehnyt ohjeeseen merkittäviä muutoksia. Minä paistan pavut pannulla chilin ja valkosipulin kanssa, ja lisään salaatin joukkoon pastaa, koska rakastan hiilareita. Jos sinä et rakasta, niin ruoka toimii hienosti myös ilman pastaa.

Välillä teen myös epävegaanista versiota niin, että lisään valmiin annoksen päälle fetaa – sepä vasta onkin herkullista. Mutta jo aivan tämä perusversio pelastaa perheeni nälkäkiukulta lähes viikottain.

Teen tätä salaattia myös juhliin. Silloin ostan ison paketin kuivattuja papuja ja liotan ja keitän ne itse mausteliemessä. Kuivattujen papujen kanssa läträäminen tulee huomattavasti säilykepapuja halvemmaksi, mutta arjessa minusta ei siihen ole.

Lopuksi vielä kaksi tärkeää vinkkiä. Varmista, että avokadot ovat varmasti kypsiä. Paras konsti on ostaa iso pussillinen raakoja tarjousavokadoja ja säilyttää niitä pari päivää paperipussissa banaanien, omenoiden tai tomaattien kanssa. Nämä kasvikset vapauttavat etyleenikaasua, joka nopeuttaa avokadojen kypsymistä. Ja toinen: älä pihtaile juustokuminan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Lämmin mustapapu-avokadosalaatti

Ainekset

1
sipuli
2
valkosipulinkynttä
puolikas tuore chili
3
dl
keittämätöntä pastaa (esim. farfalle)
1
paketti tai tölkki
säilykemustapapuja
rypsiöljyä paistamiseen
1
rasia
kirsikkatomaatteja
2
avokadoa
2
rkl
sitruunamehua
1
rkl
juustokuminaa eli jeeraa
0,5
dl
hyvää oliiviöljyä
suolaa ja mustapippuria myllystä

Työvaiheet

  1. Keitä pasta paketin ohjeen mukaan. Sen keittyessä pilko sipuli, valkosipuli ja chili (poista siemenet) pieneksi silpuksi ja kuullota niitä hetki pannulla keskilämmöllä.
  2. Huuhdo pavut ja lisää ne pannulle sipulin ja chilin kanssa. Lisää juustokumina ja paista hetki. Siirrä tarjoilukulhoon. Pilko kulhoon myös tomaatit ja avokadot. Lisää sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Sekoita.
  3. Kun pasta on valmista, valuta se ja lisää kulhoon muiden aineiden joukkoon. Lisää vielä sekaan hyvää oliiviöljyä, sekoita ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa ja pippuria.

Kommentit (11)

Vierailija

Reseptiä lueskellessa olin vähän skeptinen, mutta kokeilin kun Soppa365 reseptit ovat aina olleet positiivisia yllätyksiä. Ja niin oli tämäkin! Superhyvää, ja juustokumina on se jutttu! Maistui lihansyöjämiehellekin! Jää käyttöön tämä resepti, kiitos!

Jumala

Pakko kokeilla mahd. pian, kuulostaa upean herkulliselta!

LaiskaKokki

Tätä oli pakko kokeilla ja hyvää tuli. Laitoin sitä fetaakin ;)

En ole kuminan ystävä, ja juustokumina epäilyttää nimensä vuoksi, mutta tässä sitä ei ihan oikeasti kannata säästellä. Ensi kerralla laitan vähän enemmän (tai vahvempaa) chiliä ja ehkä korianteria joukkoon myöskin. Kiitos ohjeesta, jää käyttöön!

SusaMama

Loistavan makuinen salaatti! Lapsetkin tykkäsivät! :)

Vierailija

Purutuntumaa lisäsi vielä mukavasti cashew pähkinät!

Vierailija

Toimiiko salaatti myös kylmänä?

Venla Soppa365
Seuraa 
Liittynyt3.4.2017

Toimii kyllä :) Olen usein ottanut tätä evääksi.

Mirkkulii

Hei! Minkä verran tarvitaan kuivattuja papuja, jos haluaa käyttää niitä tölkkipapujen sijaan?

Vierailija

Aivan jumalattoman hyvää ja helppo soveltaa. Yleensä epäonnistun kaikissa reseptikokeiluissa, mutta tämä on lähes mahdoton sössiä. Ja Jeera, uusi lempimausteeni. 6/5

Mattichef
Seuraa 
Liittynyt21.7.2019

Todella hyvää, kiitos tästä! Feta on kyllä itselläni melko pakollinen ainesosa tässä salaatilla. Noin suuri juustokuminan määrä epäilytti alkuun, mutta kyllä se vaan toimii! Sen verran olen tuunannut reseptiä, että mukaan menee kokonainen chili siemenineen. Ei tule edelleenkään liian tulista, jos on vähänkään tottunut. Sekaan/päälle tulee myös korianteria ja sitruunamehu korvautuu tuoreella limemehulla, koska tykkään meksikolaisista mauista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Me Naiset on lisännyt 1142 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Piia Arnould

Majoneesimainen cashewkastike antaa vegaaniseen perunasalaattiin ihanan täyteläisen maun. Soosi sopii sellaisenaankin vegemakkaroiden lisukkeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
1 h 10 min
Vaikeustaso
Helppo

Vegaaninen perunasalaatti

Ainekset

500
g
uusia perunoita
1
punainen paprika
1
ps
retiisejä
1
punasipuli
2
sellerin vartta
¼
ruukkua
persiljaa
Cashewkastike
2
dl
cashewpähkinöitä
2
valkosipulinkynttä
¾
dl
vettä
1
rkl
rypsiöljyä
2
rkl
valkoviinietikkaa (tai omenaviinietikkaa)
1
rkl
sinappia
4
tl
hunajaa
1
rkl
kuivattua tai 2 rkl tuoretta tilliä
½
tl
suolaa
¼
tl
rouhittua mustapippuria

Työvaiheet

  1. Laita cashewpähkinät kuumaan veteen pehmenemään tunniksi. Valuta.
  2. Harjaa ja keitä perunat kypsäksi suolalla maustetussa vedessä. Anna jäähtyä ja puolita pienimmät ja leikkaa suurimmat neljään osaan. Paloittele paprika ja retiisit. Kuori ja hienonna punasipuli. Hienonna selleri ja persilja.
  3. Tee kastike. Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet. Mittaa kaikki ainekset tehosekoittimeen ja aja tasaiseksi. Lisää vettä ja suolaa.
  4. Kääntele kastike perunoiden ja kasvisten joukkoon. Tarjoa grillatun kasvismakkaran kanssa kylmänä tai huoneenlämpöisenä .
Me Naiset on lisännyt 1142 reseptiä.
Linkitetty 2 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Mikko Hannula

Kirsikka-suklaapirtelö on iki-ihana klassikko, joka ei tuunausta kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
10 min
Vaikeustaso
Helppo

Kirsikka-suklaapirtelö

Ainekset

250
g
kirsikoita
½
l
suklaajäätelöä
ripaus
vaniljasokeria
noin 4
dl
maitoa
PÄÄLLE
kermavaahtoa
kaupan suklaakastiketta

Työvaiheet

  1. Poista kirsikoista kivet. Mittaa kaikki ainekset tehosekoittimeen ja aja tasaiseksi.

  2. Kaada laseihin ja tarjoa heti kermavaahdon ja suklaakastikkeen kanssa.

Me Naiset on lisännyt 1142 reseptiä.
Linkitetty 4 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Piia Arnould

Tuhti kermainen lohipasta taipuu kesäruoaksi, kun joukkoon lisää pannulla rapeiksi paistettuja kesäkasviksia. Loraus hummerifondia antaa pastaan tyylikkään maun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Kermainen savulohispagetti ja paistettuja kesäkasviksia

Ainekset

3
dl
kermaa
1
rkl
hummerifondia
1
dl
pastan keitinvettä
200
g
lämminsavulohta
1
rkl
sitruunan mehua ja 1 tl kuoriraastetta
Lisäksi
400
g
spagettia
Päälle
150
g
sokeriherneitä
150
g
parsan tai parsakaalin nuppuja
1
ps (125 g)
retiisejä
2
valkosipulinkynttä
1
rkl
oliiviöljyä
noin ½
tl
suolaa
½
tl
rouhittua mustapippuria

Työvaiheet

  1. Mittaa kerma ja hummerifondi kattilaan ja keitä niitä kokoon keskilämmöllä ilman kantta noin 10 minuuttia.

  2. Keitä spagetti kiehuvassa, suolalla maustetussa vedessä kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan. Ota keittämisen puolivälissä keitinvettä kauhalla ja kaada se kerman joukkoon kiehumaan.

  3. Kuori ja paloittele parsa tai parsakaali. Huuhdo ja puolita retiisit. Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet. Kuumenna öljy paistinpannulla ja paista parsaa tai parsakaalia ja retiisiä muutama minuutti. Lisää valkosipuli ja sokeriherneet ja jatka vielä muutama minuutti. Kasvikset saavat jäädä rapeiksi. Mausta suolalla ja pippurilla.

  4. Paloittele savulohi kermakastikkeeseen. Lisää myös sitruunan mehu ja kuoriraaste. Valuta spagetti ja kääntele kerma-lohikastikkeeseen. Nosta lautasille ja lusikoi paistettuja kasviksia päälle.

Juustokierteet ovat erittäin helppoja tehdä, mutta sitäkin herkullisempia!🤗 Juustokierteet sopivat vallan mainiosti vaikkapa juhlakattaukseen tai ihan vaan iltateen seuralaiseksi. Juustokierteet kestävät myös pakastuksen ja ohjeen voi halutessaan puolittaa, jolloin niitä tulee 15 kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
30
Valmistusaika
30 min + jäähdytys 30 min + paisto 25 min
Vaikeustaso
Helppo

Juustokierteet

Ainekset

Taikina:
200
g
voita
10
dl
vehnäjauhoja
150
g
Punaleima-emmentaalia
400
g
kermaviiliä
2
tl
suolaa
4,5
tl
leivinjauhetta
1
kpl
kananmuna
Täyte:
200
g
Punaleima-emmentaalia
3
kpl
kananmunia
2
dl
parmesaani-raastetta
30
kpl
paperisia muffinivuokia

Työvaiheet

Nypi voi ja vehnäjauhot murumaiseksi seokseksi(yleiskoneessa tai käsin). Raasta emmentaali.
Lisää voi-vehnäjauhoseokseen raastettu juusto, kermaviili, suola, leivinjauhe ja kananmuna. Sekoita tasaiseksi taikinaksi.

Muotoile taikinasta pallo, kääri se kelmuun ja laita jähmettymään jääkaappiin vähintään 30 minuuttia.

Raasta täytteen emmentaali (200g). Riko kananmunien rakenne rikki ja sekoita joukkoon juustoraaste.

Kauli jähmettynyt taikina jauhotetulla alustalla ohueksi suorakaiteen muotoiseksi levyksi. (n. 60 x 30 cm)

Levitä taikinalevylle juustoraaste-kananmunaseos ja kääri taikina napakaksi rullaksi.

Leikkaa taikinarullasta 30 kpl juustokierteitä. (leveys n. 2 cm)

Asettele juustokierteet paperisiin muffinivuokiin ja siirrä muffinivuoat uunipelleille. (15 kpl / pelti)

Ripottele jokaisen juustokierteen päälle vielä reilusti parmesaaniraastetta.

Paista 220-asteisessa uunissa keskitasolla 1 pelti kerrallaan 13-14 minuuttia. Anna jäähtyä hetki ennen tarjoilua.👌🏻