Venla Soppa365 on lisännyt 19 reseptiä.
Linkitetty 471 keittokirjaan.
Ohje ja kuva Venla Rossi

Arjen todellinen sankari on vegaaninen pastasalaatti, joka valmistuu vartissa pienenkin lähikaupan aineksista.

Minun ja mustapapu-avokadosalaatin suhde on kestänyt jo lähes kymmenen vuotta, ja ne ovat olleet hienoja vuosia. Alkujaan bongasin idean mustapapujen, tomaatin ja avokadon yhdistämisestä Eeva Kolun ruokablogista. Olen kuitenkin tehnyt ohjeeseen merkittäviä muutoksia. Minä paistan pavut pannulla chilin ja valkosipulin kanssa, ja lisään salaatin joukkoon pastaa, koska rakastan hiilareita. Jos sinä et rakasta, niin ruoka toimii hienosti myös ilman pastaa.

Välillä teen myös epävegaanista versiota niin, että lisään valmiin annoksen päälle fetaa – sepä vasta onkin herkullista. Mutta jo aivan tämä perusversio pelastaa perheeni nälkäkiukulta lähes viikottain.

Teen tätä salaattia myös juhliin. Silloin ostan ison paketin kuivattuja papuja ja liotan ja keitän ne itse mausteliemessä. Kuivattujen papujen kanssa läträäminen tulee huomattavasti säilykepapuja halvemmaksi, mutta arjessa minusta ei siihen ole.

Lopuksi vielä kaksi tärkeää vinkkiä. Varmista, että avokadot ovat varmasti kypsiä. Paras konsti on ostaa iso pussillinen raakoja tarjousavokadoja ja säilyttää niitä pari päivää paperipussissa banaanien, omenoiden tai tomaattien kanssa. Nämä kasvikset vapauttavat etyleenikaasua, joka nopeuttaa avokadojen kypsymistä. Ja toinen: älä pihtaile juustokuminan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
15 min
Vaikeustaso
Helppo

Lämmin mustapapu-avokadosalaatti

Ainekset

1
sipuli
2
valkosipulinkynttä
puolikas tuore chili
3
dl
keittämätöntä pastaa (esim. farfalle)
1
paketti tai tölkki
säilykemustapapuja
rypsiöljyä paistamiseen
1
rasia
kirsikkatomaatteja
2
avokadoa
2
rkl
sitruunamehua
1
rkl
juustokuminaa eli jeeraa
0,5
dl
hyvää oliiviöljyä
suolaa ja mustapippuria myllystä

Työvaiheet

  1. Keitä pasta paketin ohjeen mukaan. Sen keittyessä pilko sipuli, valkosipuli ja chili (poista siemenet) pieneksi silpuksi ja kuullota niitä hetki pannulla keskilämmöllä.
  2. Huuhdo pavut ja lisää ne pannulle sipulin ja chilin kanssa. Lisää juustokumina ja paista hetki. Siirrä tarjoilukulhoon. Pilko kulhoon myös tomaatit ja avokadot. Lisää sitruunamehua, suolaa ja pippuria. Sekoita.
  3. Kun pasta on valmista, valuta se ja lisää kulhoon muiden aineiden joukkoon. Lisää vielä sekaan hyvää oliiviöljyä, sekoita ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa ja pippuria.

Kommentit (11)

Vierailija

Reseptiä lueskellessa olin vähän skeptinen, mutta kokeilin kun Soppa365 reseptit ovat aina olleet positiivisia yllätyksiä. Ja niin oli tämäkin! Superhyvää, ja juustokumina on se jutttu! Maistui lihansyöjämiehellekin! Jää käyttöön tämä resepti, kiitos!

Jumala

Pakko kokeilla mahd. pian, kuulostaa upean herkulliselta!

LaiskaKokki

Tätä oli pakko kokeilla ja hyvää tuli. Laitoin sitä fetaakin ;)

En ole kuminan ystävä, ja juustokumina epäilyttää nimensä vuoksi, mutta tässä sitä ei ihan oikeasti kannata säästellä. Ensi kerralla laitan vähän enemmän (tai vahvempaa) chiliä ja ehkä korianteria joukkoon myöskin. Kiitos ohjeesta, jää käyttöön!

SusaMama

Loistavan makuinen salaatti! Lapsetkin tykkäsivät! :)

Vierailija

Purutuntumaa lisäsi vielä mukavasti cashew pähkinät!

Vierailija

Toimiiko salaatti myös kylmänä?

Venla Soppa365
Seuraa 
Liittynyt3.4.2017

Toimii kyllä :) Olen usein ottanut tätä evääksi.

Mirkkulii

Hei! Minkä verran tarvitaan kuivattuja papuja, jos haluaa käyttää niitä tölkkipapujen sijaan?

Vierailija

Aivan jumalattoman hyvää ja helppo soveltaa. Yleensä epäonnistun kaikissa reseptikokeiluissa, mutta tämä on lähes mahdoton sössiä. Ja Jeera, uusi lempimausteeni. 6/5

Mattichef
Seuraa 
Liittynyt21.7.2019

Todella hyvää, kiitos tästä! Feta on kyllä itselläni melko pakollinen ainesosa tässä salaatilla. Noin suuri juustokuminan määrä epäilytti alkuun, mutta kyllä se vaan toimii! Sen verran olen tuunannut reseptiä, että mukaan menee kokonainen chili siemenineen. Ei tule edelleenkään liian tulista, jos on vähänkään tottunut. Sekaan/päälle tulee myös korianteria ja sitruunamehu korvautuu tuoreella limemehulla, koska tykkään meksikolaisista mauista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Glorian ruoka ja viini on lisännyt 2128 reseptiä.
Linkitetty 0 keittokirjaan.
Ohje Krista Kupariharju Kuva Panu Pälviä

Vihreä pesto on täällä taas! Perulaisessa pestossa basilikan seurana on pinaattia ja parmesaanin tilalla ovat feta ja queso fresco.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
25 min
Vaikeustaso
Helppo

Perulainen pestopasta eli Tallarines verdes

Ainekset

1
sipuli
2
valkosipulinkynttä
½
dl
oliiviöljyä
25
g
(saksan)pähkinöitä
400
g
spagettia
100
g
babypinaatin lehtiä
1
iso ruukku
basilikaa
1
dl
kermaa
100
g
queso fresco -juustoa
100
g
fetajuustoa
1
tl
suolaa

Työvaiheet

  1. Kuori ja hienonna sipulit ja kuullota öljyssä noin 6 minuuttia, kunnes ne pehmenevät. Siirrä sivuun.
  2. Paahda pähkinät kuivassa kuumassa pannussa.
  3. Keitä spagetti pakkauksen ohjeen mukaan. Valuta, mutta säästä 1/2 dl keitinvettä.
  4. Mittaa pinaatin- ja basilikanlehdet, sipulit, pähkinät, keitinvesi, kerma ja juustot tehosekoittimeen ja aja tasaiseksi. Tarkista maku ja lisää suola.
  5. Kääntele nopeasti spagettiin. Murenna päälle fetaa.

Vinkki! Pestoon käytetään perinteisesti queso fresco -tuorejuustoa, mutta meillä myytävä versio on sen verran mietoa, että joukkoon kannattaa sekoittaa puolet fetaa.

Kommentit (0)

Kodin Kuvalehti on lisännyt 687 reseptiä.
Linkitetty 4 keittokirjaan.
OHJE Emilia Kolari KUVA Panu Pälviä

Kuitupitoisia jyviä, rapeaksi paistettua tofua ja raikkaita kasviksia. Kasaa evääksi helpot vegekulhot, joilla jaksaa koko päivän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
4
Valmistusaika
30
Vaikeustaso
Helppo

Helpot vegekulhot evääksi

Ainekset

4
dl
ateriajyviä (Myllärin)
vettä ja suolaa keittämiseen
Kastike
2
rkl
oliiviöljyä
2
rkl
limetinmehua
½
tl
suolaa
Paistettu tofu
1
pkt (270 g)
kiinteää tofua
2
rkl
oliiviöljyä
1
tl
kurkumaa
1
tl
mietoa chilimausteseosta
1
rkl
soijakastiketta
Päälle
2
avokadoa
½
kurkkua
1
rs (200 g)
miniluumutomaatteja
1
rs (70 g)
versoseosta
1
rkl
seesaminsiemeniä

Työvaiheet

  1. Valuta tofu ja laita se lautaselle muutaman talouspaperin väliin. Nosta päälle leikkuulauta ja kevyt paino. Anna ylimääräisen nesteen imeytyä vartin ajan. 
  2. Keitä ateriajyvät suolalla maustetussa vedessä kypsiksi, noin 15 minuuttia. Valuta ja huuhtele ne lävikössä kylmällä vedellä. Sekoita limetinmehu, öljy ja suola kattilassa. Kumoa päälle valutetut jyvät ja sekoita.
  3. Leikkaa tofu pieniksi kuutioiksi. Kuumenna öljy ja kuivamausteet pannulla. Lisää tofupalat ja paista keskilämmöllä muutama minuutti. Mausta soijalla ja anna sen imeytyä tofupaloihin. Nosta pannu liedeltä.
  4. Leikkaa avokadot viipaleiksi, kurkku pieniksi kuutioiksi ja puolita tomaatit.
  5. Jaa jyvät kulhoihin tai eväsrasioihin. Lisää päälle tofupalat, kasvikset ja seesaminsiemenet. Purista limettiä avokadojen päälle, jotta ne säilyvät vihreinä.

Vinkki! Jos tarjoat ruuan saman tien, voit yhdistää lämpimät ja kylmät ainekset samaan kulhoon.

Kommentit (0)

Me Naiset on lisännyt 1066 reseptiä.
Linkitetty 3 keittokirjaan.
OHJE Krista Kupariharju KUVA Mikko Hannula

Tämä jäätelö valmistuu ilman jäätelökonetta eikä jäätelöä tarvitse sekoittaa pakastamisen aikana. Täydellistä! Tarjoa valmis herkku suosikkihedelmiesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
8
Valmistusaika
10 min + pakastus vähintään 4 h
Vaikeustaso
Helppo

Mantelijäätelö hedelmillä

Ainekset

1
tlk (320 g)
kondensoitua kookosmaitoa
1
tlk
soijavispiä
1
tlk
kauravispiä (tai 2 tlk jompaakumpaa)
½
prk (250 g)
mantelinmakuista soijajogurttia
Lisäksi
paahdettuja manteleita, kookoslastuja ja hedelmiä

Työvaiheet

  1. Viilennä kondensoitu maito jääkaapissa. Vatkaa vispit ja kondensoitu maito keskenään pehmeäksi vaahdoksi, noin 5 minuuttia. Sekoita jogurtti jäätelömassan joukkoon.
  2. Peitä kulho tuorekelmulla ja siirrä pakastimeen yöksi. Jäätelöä ei tarvitse sekoittaa pakastamisen aikana.
  3. Tarjoa manteleiden, kookoslastujen ja hedelmien kanssa.

Kommentit (0)

Helsingin Sanomat on lisännyt 62 reseptiä.
Linkitetty 42 keittokirjaan.
OHJE Laura Kaapro KUVA Panu Pälviä

Indonesialaisen rendang-curryn ihanassa kasvisversiossa naudanliha vaihdetaan härkikseen tai nyhtökauraan. Ne imevät itseensä herkullisesti curryn makuja ja niiden rakennekin on samankaltainen kuin pitkään haudutetussa lihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annoksia
2
Valmistusaika
45 min
Vaikeustaso
Helppo

Vege-rendang

Ainekset

Maustetahna
4
pientä salottisipulia
4
valkosipulinkynttä
3
punaista chiliä
2
rkl
tuoretta inkivääriä raastettuna
2
rkl
sitruunaruohotahnaa
2
rkl
rypsiöljyä
1
tl
jauhettua kurkumaa
¼
tl
mustapippuria
Pataan
1
tlk (400 g)
kookosmaitoa
1
rkl
soijakastiketta
250
g
härkistä tai nyhtökauraa
4
kaffirlimetinlehteä
2
rkl
fariinisokeria
1
tl
suolaa
Viimeistelyyn
1
limetti
tuoretta korianteria
Tarjoiluun
keitettyä jasmiiniriisiä

Työvaiheet

  1. Valmista ensin maustetahna. Kuori ja puolita salottisipulit. Kuori valkosipulinkynnet. Poista chileistä kanta (ja halutessasi siemenet, jos haluat miedon ruuan). Kuori ja raasta inkivääri hienolla terällä. Mittaa kaikki maustetahnan ainekset monitoimikoneen kulhoon ja aja tasaiseksi tahnaksi.
  2. Siirrä tahna (pinnoitettuun) kattilaan tai pataan. Kuumenna liedellä maustetahnaa koko ajan sekoitellen 2–3 minuuttia.
  3. Lisää kookosmaito, soijakastike, härkis tai nyhtökaura sekä kaffirlimetinlehdet, fariinisokeri ja suola.
  4. Kuumenna kiehuvaksi ja anna ruuan hautua hiljalleen kuplien kannen alla noin 30 minuutin ajan, välillä sekoitellen.
  5. Keitä sillä välin jasmiiniriisi.
  6. Tarjoa rendang keitetyn jasmiiniriisin kanssa. Purista annosten päälle limettimehua ja ripottele pinnalle tuoretta korianteria.

Kommentit (0)